Ett par frågor om forumet

Startat av Ulf Broman, 30 maj 2007, 23:26:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Broman

Jag har aldrig varit inne på något forum av denna typ tidigare och inte kommit igång i Bussnack ännu. Jag ställer kanske frågor som är självklara, men jag har ändå försökt att läsa de engelska hjälpsidorna och förstår ändå inte.

1. Jag ville svara på ett inlägg i tråden "Saker som behöver fixas". Men, jag får inte upp någon "Svara" flik på inläggen där. Har tråden stoppats, eller varför är det så? Om den är stoppad, hur skulle man kunna se det?

2. Det jag ville instämma i är följande synpunkt som finns i den tråden:
"Är det bara jag som tycker det är förvirrande att så fort någon skriver i en tråd så hamnar den högst upp? Det är svårt att hänga med i vilka trådar man redan har läst och inte. Det vore bättre om man kunde ha som i det gamla forumet, sen att den blir markerad med "nytt" om någon skriver i den, eller att lästa trådar blev markerade på något sätt. eller nånting Leende (smiley)

För dom av oss som inte involverar oss i allt som skrivs och som bara tycker det är kul och intressant läsning samt fina bilder så är detta riktigt störigt för tillfället. En variant där man kan sortera efter senast skapad tråd istället för senaste inlägg hade varit väldigt uppskattat tror jag!"
Slut citat.

Jag instämmer helt och hållet, jag tycker att nuvarande visning liknar Senaste inläggen, medan jag vill få den enkla varianten där man bara ser huvudtrådarna i den ordning de lades upp. Då är det lättare att t.ex. hitta Staffans alla Hurtigrutsinlägg, än nu när de druknar.
Så, vet någon var man ändrar i profilen?


Staffan Sävenfjord

Tråden "Saker som behöver fixas" är låst, vilket syns på det lilla låset till höger om ämnesrubriken. Tråden blev helt oöverskådlig och vi har tidigare vädjat till er att låta forumet "sätta sig" innan ni kommer med råd om förbättringar. Anledningen är helt enkelt att det varit så mycket jobb med att flytta över alla registreringarna och undvika mer akuta problem. Så får "skönhetsgrejerna" vara tills senare.
Vad jag vet kan man inte ändra på ordningen på inläggen. Att de ploppar upp högst upp så fort någon har skrivit är mer en vanesak. Eftersom det nya forumet inte visar tidigare inlägg på förstasidan behövs något som gör att man lätt ser när det kommit svar på inlägg som intresserar en.
En del av detta kan säkert förbättras i kommande versioner. Men Rom byggdes inte på en dag...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Broman

Tack för svaren!
Nu ser jag att i översiktsbilden så ser man låset, men när man väl är inne i tråden så kan jag inte se låset någonstans.
Det kanske är praktiskt också om ni förklarar genom ett sista inlägg varför ni låst en sån där tråd.

Jag har full förståelse för att ni inte vill få in fler önskemål just nu, men kunde det behövas en tråd ett tag för FAQ och liknande, alltså där man just kan fråga efter saker som man tror finns, men man inte begriper hur. I alla fall jag tycker att detta forum är mycket mer komplicerat att förstå än Parismony.

Och angående sorteringsordningen så får jag hoppas att jag orkar vänta tills funktionen kommer. Tack på förhand!