Vasamuseet den 29:e juli

Startat av Ante, 04 augusti 2007, 13:57:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ante

Den 29:e var en stor kryssningsdag i Stockholm. 3 i Frihamnen, 1 i Värtahamnen samt 1 vid Stadsgården 167 (osäker på vilken av hamnarna).
Detta medförde också att Interbus/Ekmanbuss som hade hand om busstransporter för kryssarna fick mycket jobb, både åt sig själv och andra.
En hel del lejbolag hjälpte till att skjutsa båtarnas passagerare runt i Stockholm.

Här kommer några bilder från Vasamuseet denna dag. Det var hemskt mycket bussar där, vilket medförde problem stundvis att komma in (vilket i allafall en bussnackare fick erfara :))
Ett urval av bilder därifrån alltså.


Äntligen kommit in ;)




Ekmanbuss 11 rattad av en av Interbus chaufförer.




H U R Reiseselskaps nya Bova Magiq. Riktigt tjusig med trevlig förare :)


Tuna Trafiks nya Bova Futura.

Mer bilder från Frihamnen och Stadsgården från diverse dagar kan väntas eftersom dessa besöktes under några kryssningsdagar.
Hoppas bilderna faller er i smaken :D

/A

Niklas Bygdestam

Citat från: Ante skrivet 04 augusti 2007, 13:57:51 PM



Ekmanbuss 11 rattad av en av Interbus chaufförer.



Den här faller mig verkligen i smaken. Klart läcker buss :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 augusti 2007, 14:33:24 PM

Den här faller mig verkligen i smaken. Klart läcker buss :D

   Hej!

   Kan bara hålla med dig  8)

   //Niclas

Peter Elmheden

Alltså kajplats 167 är lika med masthamnen bortanför Viking.
160 är den närmare slussen, där bilarna kör ombord på Viking.

Ante

Citat från: Peter Elmheden skrivet 04 augusti 2007, 18:09:13 PM
Alltså kajplats 167 är lika med masthamnen bortanför Viking.
160 är den närmare slussen, där bilarna kör ombord på Viking.

Jodå, det är jag fullt medveten om ;)
Men som sagt så är jag inte säker på vilken av dessa båten stog på.
Kanske Uffe, för Ragnesands räkning, fick en körning därifrån och kan svara på vilken av dem det var?

/A

Omni

Hej!
Det finns två lägen på nämnda ställe.
167 används i regel när det är stora båtar. Det finns även 165 som är precis framför, där en något mindre lägger till ibland när det behövs två.
160 är mycket riktigt mellan Viking och Birka.

I Frihamnen har man numera tre lägen...två på vänster sida i bassängen och en på höger sida, den så kallade "badbaljan".
Inte riktigt säker på varför den kallas så, men det skall ha att göra med Banankompaniet som ligger precis där.

Kul bilder...blev den bra när du fotade mig blockerandes för spårvagnen också :-)?

Uffe

Ante

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2007, 18:49:30 PM
Hej!
Det finns två lägen på nämnda ställe.
167 används i regel när det är stora båtar. Det finns även 165 som är precis framför, där en något mindre lägger till ibland när det behövs två.
160 är mycket riktigt mellan Viking och Birka.

I Frihamnen har man numera tre lägen...två på vänster sida i bassängen och en på höger sida, den så kallade "badbaljan".
Inte riktigt säker på varför den kallas så, men det skall ha att göra med Banankompaniet som ligger precis där.

Kul bilder...blev den bra när du fotade mig blockerandes för spårvagnen också :-)?

Uffe

Den hade inte riktigt hunnit kommit när denna bild togs.
Ekmanbovan och du verkade vara hopplöst låsta :)



/A

Omni

Jotack...det var vi :-)
Men det ordnar ju sig till slut...alltid nån som åker ut.
Men det skulle behövas diverse åtgärder...den stora idiotrondellen inne vid museét skulle behöva jämnas med marken, och bussparkeringen borde få räta vinklar så man kan parkera ordentligt.
Hur kan man skapa en rundad bakkant som bussarna skall backa emot?

Uridiotiskt...

Hörde något ännu mer knasigt...att man inte alls vill ha bussarna inne vid muséet..utan att man skulle åka bort till Kaknästornet istället och parkera.

hmm..man kanske skulle införa matarbussar till Wasamuséet därifrån, så det tar halva dan o avlägga ett besök.
Undrar om lösningen är lika bra när turisterna väljer bort det istället?

Uffe

Peter Elmheden

Parkera vi Kaknäs? Där finns ju typ 8 platser eller liknande.
Fast det kan nog vara roligt för turisterna "där uppe" att se kaoset.
Sedan kan man ju införa instruktioner på ryska vid vasa så att berörda
förstår hur man ska parkera för att inte låsa in alla andra.