SJ-bussar i Borås 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 augusti 2007, 17:20:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Två bilder från O-ringen, en expressbuss och en lyxutrustad buss på linjen till Ulricehamn.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon A

Som vanligt mycket trevliga bilder. Gillar speciellt lacken på bussen på den sista bilden :)

Stefan K

Trevlig bild på den "lyxutrustade" bussen "Knallelinjen"!
Bussen introducerades väl i juni 1986 vid övergången från tåg- till busstrafik mellan Borås och Ulricehamn!
Vill också minnas att det var ett fordon som fick dispens för en större bredd än normalt. Bredden lär har varit 2,60 istälet för 2,50 m! Stämmer det?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 04 augusti 2007, 20:01:07 PM
Trevlig bild på den "lyxutrustade" bussen "Knallelinjen"!
Bussen introducerades väl i juni 1986 vid övergången från tåg- till busstrafik mellan Borås och Ulricehamn!
Vill också minnas att det var ett fordon som fick dispens för en större bredd än normalt. Bredden lär har varit 2,60 istälet för 2,50 m! Stämmer det?

Ja, den var 2,60 bredd men jag tror inte att det behövdes dispens för det. Möjligen att det fanns gator i Borås och/eller Ulricehamn där så breda bussar normalt inte fick gå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Bredd 2,60 kom redan tror jag 1981. Jag läste transportteknik på kvällstid då och jag fick en ganska bra genomgång om varför. Inte det man först tror utan det handlade om lastningsanordning som medförde automatisk lastning av flaskor i en container . Det hela utspelades i Falkenberg. Containers mått var given och det behövdes större utrymme. Lagen ändrades till 2,60 m.
Så kom bussar och nya bussmodeller som var bredare. GDG kom med ny modell (känd senare under namn Alpus 260S) och SJ beställde 2,60 m van Hool. För linjen Göteborg-Norrköping beställdes boggiebussar. Kalmar hade 2425,2426 där 2425 senare på slutet hamnade i Sätilas skolbusstrafik. 2427 gick med hemmabas i Borås.Maratonturen blev Borås-Svenljunga (tom)-Gislaved-Värnamo (tom)-expresstågbuss till Göteborg-industribuss från Sörred till Onsala-linje 731 till Göteborg och 830 till Borås. 2428,2429 plac Göteborg,2430 Norrköping 2431 Norrköping,2432 gick Göteborg-Värnamo över Kinna,senare Motala-Jönköping ,2433 Jönköping,2434 Gävle (hamnade i Göteborg i GDG tur linje 800 men även någon gång Göteborg-Vansbro)