Hårdbluff hos bussäljare eller bara kutym?

Startat av Jan Nilsson, 03 augusti 2007, 01:37:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Sent i eftermiddag blev jag en smula besviken på en busstradingfirma.  >:(
Vi letar just nu efter en så bra buss som möjligt ungefär från mitten av nittiotalet. Helst med sovsäten, annars skulle vi vilja montera in det. Inte för att köra med sovande, men ha sätena som en lösning då och då när vi inte får tag på lämpligt husrum.
Jag håller på att ringa in ett par intressanta objekt inom och utom landet för att sen kunna göra en "slutkollssväng" och komma hem med ett lämpligt objekt. Ett objekt jag tittat mycket på och förhandlat om kändes mycket intressant, både på grund av låga mil och ett intressant totalkoncept. Väl låga skulle väl en och annan erfaren bedömare säga. Men milen stod där, på hemsidan och i mailkorrespondensen.
Jag fick tag i förre ägaren efter lite joxande. Det visade sig att man fick lägga på 100 000 mil till de uppgivna. Priset stämde inte så bra med den nya, eller verkliga, mätarställningen.

Nu håller ni i regel inte på med så här gamla saker och är främst förare och entusiaster och har inte kommersiellt intresse. Kanske ändå någon kan svara på min fråga:

Är det vanligt att man sätter ut mätarställningen utan kommentar och så frisvär sig från alla andra uppgifter eller är det vanligt att man helt enkelt bluffar i branschen?

En buss borde väl i regel ha en pålitlig dokumentation, även om den vandrat vägen från siste brukare till leasingbolag, bank och tradingfirma? Kan en erfaren bussmäklare, även om han har massor med bussar och kanske drabbats av gråstarr, missa 100 000 mil på en i.o.f.s. fin buss han har till salu? Förekommer mätarbluff?

Jag vill inte säga var och vem innan de fått chansen att förklara sig och eventuellt rätta till det här.

Staffan Sävenfjord

Detta är intressant. Nu kan man ställa sig frågan medveten eller omedveten bluff. Men naturligtvis är det det exakta miltalet som skall uppges. Nu kan Hederlige Harry komma undan genom att skriva "mätarställning" i annonsen och eftersom de flesta mätare slår om vid 100 000 mil så har han ju inte juridiskt gjort något fel. Men etiskt är det ju rent åt h-e.
När det gäller försäljning till proffsuppköpare så genomskådar de säkert bluffen. Men det är inte säkert att den som skall ha en buss i de vällovliga syften som du uppgett gör det. De flesta går ju inte så noga tillväga som du tycks göra. Eller t ex den som skall köpa husbuss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Frasse

Det där med mätarställning är lite lurigt. Jag brukar ibland begära ett registerutdrag från Vägverket (enkelt, med fax från vv.se) när jag kikar på bil. Har ett utdrag på min Volvo PV 444 där det står "noterad mätarställning 50 690 km". Det är ju vad som står på mätaren, fast jag vet att det ska vara en 1:a framför. I och för sig inte så många mil det heller  :)

/PF

Trier

Dessutom är det ju inte bara en mätarställning som är intressant på bussar som rullat lite längre.

En som buss som rullat 140.000 mil men som har en nyligen bytt drivlina kan fortfarande vara ett bra alternativ. Men då ska det finnas papper på när motor/växellåde/bakaxel-bytet gjordes, vem som gjorde det och vem som levererade de nya grejjorna. Eller nya är dom inte, fabriksrenoverade är väl benämningen.

//Mr T

Staffan Sävenfjord

Jo, men det är ju ändå stor skillnad på om bussen rullat 40 000 mil, 140 000 mil eller 240 000 mil. Även om man naturligtvis inte bara skall snöa in på antalet rullade mil. Har bussen inte fått minsta service på 40 000 mil annat än den som behövts för att klara de årliga besiktningarna så är den antagligen i sämre skick än den som är minutiöst servad och har gått 140 000 mil.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 augusti 2007, 12:54:50 PM
Däremot är en mätarställning på 10-20 t mil på en 15 år gammal buss en garanti för att den gått minst 100 t mil ytterligare.

//Lars

Den kan ju ha ägts av en gammal dam som bara kört den till kyrkan på söndagarna.  :D
Men är det däremot 60 000 mil på mätaren på en 15 år gammal buss kan det vara svårt att avgöra om den har gått just det eller 100 000 mil till. Vissa bussar i linjetrafik får inte ihop mer än ett par tusen mil om året.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Nilsson

Hej!

Den person jag har haft kontakt med på firman säger att jag måste tala med chefen som olyckligtvis är på semester just nu. Handläggaren säger sig inte ha någon som helst dokumantation om bussarna och kan bara berätta om tekniskt tillstånd och om hur de ser ut. Personen har inte tillgång till någon som helst dokumentation. Chefen är den som köper bussarna och därmed den som vet mest och handläggaren önskar att jag tar kontakt med honom om jag vill se bussen ändå.
Stackars människa, tänker jag. Ha ansvar för försäljningen av en så pass hyfsad mängd bussar och så inte ha en rad om service, större reparationer eller mildokumentation. Det jobbet hade jag inte valat ha.
Här ligger nog nån gravad hund. Antingen fixar det det här snyggt och ändrar miltalet i annonserna, om de nu inte presterar ett pris till mig som motsvarar de 25 ytterligare varv runt jorden som bussen faktiskt gått, eller också tycker jag att man på något sätt bör försöka upplysa marknaden om hur firman i fråga arbetar. Bussen finns på några olika Internetsajter med samma felaktiga miltal.

Etiskt fel, det är det om man gömmer sig bakom märatställningen när man vet att det fattas 100 000 mil. Och långsiktigt måste det ju vara förödande för affärerna. Det är dyrt med missnöjda kunder, mycket dyrt.

En PV är ju en annan sak, de går ju hur långt som helst.  :) Jag skulle personligen vilja ha en röd PV Sport av senare modell. Jag är uppvuxen ståendes på kardantunneln i en rad PV-bilar, den sista en PV Sport.....

Jan Nilsson

Vi har nu fått reda på att motorn är bytt för omkring 50 000 mil sedan. Jag tror att den i grunden är bra, förrre ägaren hade bara god ord som den.
Vi är fortfarande intresserade av bussen, till ett adekvat pris. Men dokumentationen blir ju inte mindre viktig om den gått 100 000 mil till. Det är klart att servicen är A och O. Jag känner en lokalt känd person som köpte och körde en ny bil tills den skar för att han inte ens kom ihåg 100-milaservicen. Det är klart att en sån stjärnas 5000-milare är mindre intressant än en välvårdat 15000-milare.
Jag har själv arbetat med bilar i ett hobbyföretag och sålt begagnade till återförsäljare. I regel brukade jag lägga till 100 mil på bilar som skulle från mellansverige hit upp till norr när jag "sålde in den". Då var det inget snack i de fall bilarna kördes upp och de mångåriga kunderna visste vad de fick. Och kom igen...

Jan Nilsson

Hade bussen gått 20 000 hade även ett blåbär reagerat.  ;) Men en lokal gammal "bussåkarräv" som konsultar åt oss hade i.o.f.s. satt frågetecken det aktuella miltalet....

Jan Nilsson

Firman har satt en klädsam 1:a framför den tidigare kilometerställningen på sajten där jag hittde den. Ett steg i rätt rikning. Har inte fått tag på chefen än.

Jan Nilsson

Firman prutar inte fast det dök upp 100 000 mil till. Min bedömning är att de naturligtvis visste det verkliga miltalet. Man la till en 1:a i annonsen men ändrade inte en siffra varken i det oprutade eller det till mig prutade priset. Ja, det kanske blev 5000 kronor billigare när jag räknar efter på valutorna.
Milen värderas alltså till fem öre styck på det där stället.
Nästan ännu värre är att den ansvarige varken ber om ursäkt eller försöker förklara någonting. Bara säger att de inte kan gå lägre. Rasande ohyfsat när man gjort så här.