Jonas scannade dia 3: Partille i januari 1993

Startat av Jonas Gustafsson, 01 augusti 2007, 23:02:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Några bilder från Partille tagna januari 1993.




Varför i hela friden blir det såhär? Jag är säker på att jag placerat bilderna rätt i scannern, men i varje inlägg har en av bilderna fått svarta kanter.



Som jämförelse kan vi se hur det ser ut om man vrider sig bara något åt höger samt flyttar sig 14 1/2 år fram i tiden, efter köpcentrat Allums tillblivelse...



//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Blev fel datum på två bilder (ska vara 1993 och ej 1992), men orkar inte redigera om bilderna...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bussgrabben

Det var bättre förr vill jag påstå. Tack för dessa trevliga bilder.

Svemicke

Varför stod det ortsnamn på vissa GLAB-bussar och inga namn alls på vissa?

Har tidigare sett bussar som det står Marstrand på. Varför skrevs ortnamn ut på vissa bussar?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Axel

Citat från: Svemicke skrivet 01 augusti 2007, 23:43:33 PM
Varför stod det ortsnamn på vissa GLAB-bussar och inga namn alls på vissa?

Det kom med den vita GL-lacken.

På Kålleredsbussrna stod det Kålleredsbussarna, på Särobussarna Säröbussarna.
Landvetter Buss hade texten Härrydabussarna. I Kungsbacka kommun stod det Fjäråsbussarna på dessa och på övriga (KEs och SJs) Kungsbackabussarna.
Mölndals bussar var målade Mölndalsbussarna. Linjebuss i Partille hade Partillebussarna. Några vagnar på båda ställena var målade Mölndal-Partillebussarna. Linje 210 gick ju i båda kommunerna plus Göteborg.
Lerumsbussarna, Alingsåsbussarna, Kungälvsbussarna, Stenungsundsbussarna och Alebussarna kunde de också stå.

GS hade några vagnar i vitt, med Öckeröbussarna på sidan, liksom Interbus.

SJ, GDG och Linjebuss hade även bussar med texten GL-bussarna. Dom kunde användas i flera områden.


Jag antar att detta på något sätt skulle göra bussarna lokalt förankrade, när den gamla personliga lacken försvann.
Orangebruna bussar betydde på den gamla goda tiden att man kunde åka till Stretered. På den tiden bodde det människor som behövde lite stöd i tillvaron där. Kom en brun buss, vågade de åka med den. När GL ville ha vita bussar blev det svårt för dem att hitta hem. Personalen fick lära dem att se siffrorna på bussen.  Sju-ett-ett. Efter lite möda gick det bra.
En förare berättade för mig hur GL några år senare bytte nummer på den variant av 711 som gick via Ericsson. Hon körde linje 710 och såg en passagerare till Stretered. Men han ville inte åka med för det var fel buss. Hon försökte övertala, men lyckades inte. Han fick vänta 20 minuter till nästa tur.

yngrot

Axel...

  Vet du något om när det var Kålleredsbussarna försvann??? Jag körde där 1977-78 .. Det var då det börja med G-L dekaler och den bruna färgen upptill på bussarna blev blå.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 augusti 2007, 20:22:13 PM
Axel...

  Vet du något om när det var Kålleredsbussarna försvann??? Jag körde där 1977-78 .. Det var då det börja med G-L dekaler och den bruna färgen upptill på bussarna blev blå.

Jag heter inte Axel men menar du när Kålleredsbussarna gick i konkurs så var det 2001 eller 2002. Orsaken var att de räknat bort sig vid en anbudsupphandling. Man hade räknat för lågt för att man hade glömt att ta med trafiken lördag-söndag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Citat från: yngrot skrivet 02 augusti 2007, 20:22:13 PM
Axel...

  Vet du något om när det var Kålleredsbussarna försvann??? Jag körde där 1977-78 .. Det var då det börja med G-L dekaler och den bruna färgen upptill på bussarna blev blå.

Tyvärr inte, men jag vet att jag tycker det är synd att länstrafiken likriktar såhär.

yngrot

Tack Staffan för dit svar. Jo jag kom ihåg det där med felräkningen men inte årtalet..minnet du vet  :)     Men du kanske minns vilka som hjälpte dem att ränka så fel?  Har för mig det var de där som hade lite fiffel med prodata maskiner...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 augusti 2007, 09:20:13 AM
Tack Staffan för dit svar. Jo jag kom ihåg det där med felräkningen men inte årtalet..minnet du vet  :)     Men du kanske minns vilka som hjälpte dem att ränka så fel?  Har för mig det var de där som hade lite fiffel med prodata maskiner...

Jo, visst var det ett par stycken av dem som fick lämna GLAB i samband med att provisionsaffärerna med Prodata avslöjades. Tycker verkligen synd om Kjellberg (så hette han väl?=) i det sammanhanget. Och jag tror nog att han kunnat klara sig om han hållit god min. Så stor var inte trafiken på lördag-söndag att det var helt avgörande för att få det att gå ihop.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jo du har rätt Kjellberg hette han.. VIsst hade de kunnat köraändå man undra varför de inte gjorde det.  Volvo skulle ju om jag minns rätt ca 20 milj i skadestånd vad G-L krävde minns jag inte. Men konkurs blir ju helt vansinnit dyrt och en förlust för alla inblandade. Det borde t.o.m. vart billigare även för G-L att ersätta Kålleredsbussarna istället för att göra en ny upphandling.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Axel


Zella

på tal om 598 som syns som utspelar sig i nutid... den bussen tillhör väll GVX region... den har både tetra och mobitex  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 augusti 2007, 20:40:23 PM
Det borde t.o.m. vart billigare även för G-L att ersätta Kålleredsbussarna istället för att göra en ny upphandling.

Jo, och GL hade gärna gjort det om de hade fått. Men det hade varit mot LOU.
Ironiskt nog hade Kålleredsbussarna sannolikt varit billigast även om de hade räknat rätt. I varje fall skulle de ha varit det om de räknat lördags- och söndagstrafiken i proportion till den övriga trafiken.
I varje fall ett mycket tråkigt slut för ett gammalt välskött familjebolag. Visserligen är företaget ansvarigt för anbudet även om konsulter räknat bort sig, men det känns ändå bittert på något sätt. Konsulterna lär dock ha lämnat branschen helt efter det här debaclet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)