Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!

Startat av cobra_81, 23 mars 2008, 19:17:00 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 24 mars 2008, 06:44:21 AM
Du får väl visa dina bilder från Danderyds sjh för kommunpolitikerna, Staffan? Nu vet jag inte hur det ser ut på Södra torget, men om det finns utrymme kanske ett staket "mitt i gatan" vore lämpligt att hindra folk från att springa runt annat än på övergångställena? Å andra sidan verkar det på bilden som att ett staket i gatan mest skulle kunna hindra bussarna från att passera varandra. Detta spring och stress är då ett bekymmer på många orter... tyvärr  :(

Det har visats många bilder från Södra Torget här inne, men jag lägger upp en repris så Du kan se:



Som Du ser är det inte möjligt med staket då hela torget är överlusat med busshållplatser. Möjligheten är förvisso att sätta upp staket på varje perrong men då kan man inte ha väderskydden kvar.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 09 april 2008, 15:09:41 PM
Hej och tack för infot.
Skönt att allt gick bra för henne.

Det började diskuteras staket och allt möjligt. Men ingen var tydligen intresserad över hur det gick för denna kvinna.

Hur vet du det? Men det är inte lätt för utomstående att ta reda på hur det gick för henne. När nu en tidning skrev om det så kom det ju också en länk i Bussnack.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2008, 08:56:26 AM
Hur vet du det? Men det är inte lätt för utomstående att ta reda på hur det gick för henne. När nu en tidning skrev om det så kom det ju också en länk i Bussnack.



I BL:s veckobrev så har det dessutom framkommit hur kvinnans hälsa efter olyckan varit, så vi har nog fått veta hur det har gått och vad jag vet nu så är hon tillbaka på Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås om hon inte blivit hemskickad. Innan dess var hon på Sahlgrenska i Göteborg.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 10 april 2008, 16:37:29 PM
I BL:s veckobrev så har det dessutom framkommit hur kvinnans hälsa efter olyckan varit, så vi har nog fått veta hur det har gått och vad jag vet nu så är hon tillbaka på Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås om hon inte blivit hemskickad. Innan dess var hon på Sahlgrenska i Göteborg.

Fast BL:s veckobrev når inte utomstående. Eller skall i alla fall inte göra det...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Petter Swanberg (PSw)

Varför inte använda gamla SJ-buss-terminalen Brodal som idag ligger helt till ingen nytta och dessutom ligger precis bredvid Centralstationen i Borås - alltså i direkt anslutning till tåg. En bussterminal skall naturligtvis ligga ihop med järnvägsstationen för att få kallas resecentrum. Dessutom finns ett stort parkeringsområde snett bakom ovan nämnda Brodalsgaraget - även detta rymmer massvis med bussar. (Redan idag går linjerna 450 /Skene samt alla Kind-linjer (301, 302, 303, 350 och 360) från centralen  och tangerar södra torget vid badhuset.)
Är det månne ev. framtida placering av Borås/Götalandsbanans station i Borås som handlingsförlamar beslutsfattarna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Petter Swanberg (PSw) skrivet 03 maj 2008, 12:05:51 PM
Varför inte använda gamla SJ-buss-terminalen Brodal som idag ligger helt till ingen nytta och dessutom ligger precis bredvid Centralstationen i Borås - alltså i direkt anslutning till tåg. En bussterminal skall naturligtvis ligga ihop med järnvägsstationen för att få kallas resecentrum. Dessutom finns ett stort parkeringsområde snett bakom ovan nämnda Brodalsgaraget - även detta rymmer massvis med bussar. (Redan idag går linjerna 450 /Skene samt alla Kind-linjer (301, 302, 303, 350 och 360) från centralen  och tangerar södra torget vid badhuset.)
Är det månne ev. framtida placering av Borås/Götalandsbanans station i Borås som handlingsförlamar beslutsfattarna?

Förslaget att använda det utrymmet, eller kanske ännu hellre att flytta Brodalsparkeringen dit och ordna bussterminal där denna är nu, är utmärkt. Tyvärr har Borås stad andra planer för området, t ex ett hotell och ännu en ICA-affär. När det gäller Götalandsbanan så är ju dragningen nu klar och den lär inte längre utgöra något hinder för det här området.
Ett problem med en bussterminal vid Brodal är dock att det inte finns några bra gator att köra buss på fram till centrum. Sven Eriksonsgatan är för smal för att nu inte tala om Lilla Brogatan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Längre upp i tråden talades om att man klättrar på staket för att spara steg.......
Så var det vid D-hållplatserna vid Norrköpings Resecentrum.
Därför byttes det låga klättervänliga staketet mellan körbanorna ut mot ett högre, snyggare och mindre klättervänligt,
efter exempel från Göteborg. Se bild nedan.....        Nu förekommer aldrig att någon klättrar här.

Norrköpings Resecentrum hållplats D1/D2. Foto 2007-10-03, Leif D.

I Norrköping har man ju ett Resecentrum, men ändå en stor cityhållplats, där en hög procent av all kollektivtrafik passerar (ca 80%, min bedömning), Söder Tull. Platsen är nu relativt nyombyggd och har fått gatstensbeläggning för att hålla ner hastigheterna. Senare har även via lokala föreskrifter införts hastighetsbegränsning till 10 km/h.
Trafiken utgörs av såväl spårvagnar som ledbussar, dubbeldäckare, boggibussar och vanliga bussar. Under eftermiddagstimmarna borde det här röra sig om mer än 75 fordon per timma.

Så nog borde det gå bra att göra en del åtgärder för att öka säkerheten även i Borås......
För att då inte glömma personalen, som ju hela tiden behöver få en massa input om risker och hur man kör på säkert sätt m.m. (inte för att jag tror man är speciellt dåliga i Borås, men det är viktigt att jobba med sånt här hela tiden).
I Norrköping har Veolia kommunens uppdrag att jobba med just förebyggande och åtgärdande arbete för att höja säkerheten inom kollektivtrafiken (vilket man också gjort och kan visa med statistik).
;-)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 maj 2008, 21:00:27 PM
Förslaget att använda det utrymmet, eller kanske ännu hellre att flytta Brodalsparkeringen dit och ordna bussterminal där denna är nu, är utmärkt. Tyvärr har Borås stad andra planer för området, t ex ett hotell och ännu en ICA-affär. När det gäller Götalandsbanan så är ju dragningen nu klar och den lär inte längre utgöra något hinder för det här området.
Ett problem med en bussterminal vid Brodal är dock att det inte finns några bra gator att köra buss på fram till centrum. Sven Eriksonsgatan är för smal för att nu inte tala om Lilla Brogatan.


Det gäller väl bara regionbussarna? Stadsbussarna kan gå som nu där Allégatan blir en liten knutpunkt för dem mellan Lilla Brogatan och Åsbogatan, så Petters förslag är inte så illa. Fast ombyggnaden av centralplanen var onödig. Man skulle bibehållt det som det var på SJ:s tid. Fast med undantaget att Södra Torget inte inrymmer några busslinjer.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Leif D skrivet 03 maj 2008, 23:23:47 PM
Längre upp i tråden talades om att man klättrar på staket för att spara steg.......
Så var det vid D-hållplatserna vid Norrköpings Resecentrum.
Därför byttes det låga klättervänliga staketet mellan körbanorna ut mot ett högre, snyggare och mindre klättervänligt,
efter exempel från Göteborg. Se bild nedan.....        Nu förekommer aldrig att någon klättrar här.

Norrköpings Resecentrum hållplats D1/D2. Foto 2007-10-03, Leif D.

I Norrköping har man ju ett Resecentrum, men ändå en stor cityhållplats, där en hög procent av all kollektivtrafik passerar (ca 80%, min bedömning), Söder Tull. Platsen är nu relativt nyombyggd och har fått gatstensbeläggning för att hålla ner hastigheterna. Senare har även via lokala föreskrifter införts hastighetsbegränsning till 10 km/h.
Trafiken utgörs av såväl spårvagnar som ledbussar, dubbeldäckare, boggibussar och vanliga bussar. Under eftermiddagstimmarna borde det här röra sig om mer än 75 fordon per timma.

Så nog borde det gå bra att göra en del åtgärder för att öka säkerheten även i Borås......
För att då inte glömma personalen, som ju hela tiden behöver få en massa input om risker och hur man kör på säkert sätt m.m. (inte för att jag tror man är speciellt dåliga i Borås, men det är viktigt att jobba med sånt här hela tiden).
I Norrköping har Veolia kommunens uppdrag att jobba med just förebyggande och åtgärdande arbete för att höja säkerheten inom kollektivtrafiken (vilket man också gjort och kan visa med statistik).
Jag studerade kollektivtrafiken i Norrköping när jag var där i påskas. Resecentrum imponerade en hel del på mig. Bland annat hur man prioriterade kollektivtrafiken framför övrig trafik där. Söder Tull däremot verkade väldigt rörigt. Bussar och spårvagnar utspridda. Fast jag gillade destinationsnamnet Ringdansen som linje 113 gick till.

Borås har nog en del att lära av Norrköping, men Söder Tull tycker jag inte är en sak att ta efter.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 03 maj 2008, 23:23:47 PM
I Norrköping har Veolia kommunens uppdrag att jobba med just förebyggande och åtgärdande arbete för att höja säkerheten inom kollektivtrafiken (vilket man också gjort och kan visa med statistik).

Det vore något att införa i andra städer. Oftast ska ju operatören bara köra bussarna medan kommun/LHM har ansvaret för att inget nytänkande händer inom säkerheten...  ::)

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 04 maj 2008, 09:44:43 AM
Det vore något att införa i andra städer. Oftast ska ju operatören bara köra bussarna medan kommun/LHM har ansvaret för att inget nytänkande händer inom säkerheten...  ::)

Helt riktigt, men här i Norrköping, så har man gått en annan väg som sagt.
Veolia som är den stora leverantören av kollektivtrafik i Norrköping, på uppdrag av Östgötatrafiken, har vid depån på Stohaggatan byggt upp en idag dygnet om öppen trafikledningscentral. Där servar man Östgötatrafiken (alltså man är Ötrafs egen trafikledning på entreprenad) man servar även den trafik med växlingstågsätt som bedrivs på Norrköpings kommuns industrispår (relativt omfattande med växlingsrörelser hela dygnet) och man servar alla Veolias egna garage i Östergötland (driftledning) under den tid garagens egen driftledning är stängd. Tidvis har även andra områden i landet (t.ex. Sundsvall och Nyköping) haft driftledning från Norrköping.
Utöver detta har man alltså utrednings och trafiksäkerhetsuppdrag från Norrköpings Kommun samt sköter besiktningar av spåranläggningar (spårväg och industrispår) åt Norrköpings Kommun.

Att det blivit såhär kan säkert tillskrivas en del drivande krafter inom Norrköpings Kommun, samt den kompetenta personal som man skaffat sig på Veolia i Norrköping (förvisso ärvd i stor del från Busslink efter trafikövertagande).
Personal/utredare ur detta gäng deltog bl.a. i utredningen av bussolyckan i Rasbo, på uppdrag av Statens Haverikommision.
;-)