Veolia Åtvidabergsdepån

Startat av Tommy H, 06 mars 2011, 17:55:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy H

Här kommer lite dagsfärska bilder från min gamla hemort Åtvidaberg.

Börjar med en vy över stationshuset som just nu genomgår en renovering. Veolia håller till i den nedre bortre delen.


Sedan ett par översiktsbilder över bussarna. För dagen fanns 3829, 3821, 2692, 2445, 2698, 2696, 2693 och 2927 inne.




3829 UOO010


3821 UON939


2692 UDK263


2445 SMY772


2698 UKC477


2696 UKC277


2693 UDK973


2927 AZT332
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

bisquit

Läckert.. Tycker det är fascinerande med små trevliga depåer..
Men är detta alla bussar eller har de fler på depåen!? :P

Tommy H

Citat från: bisquit skrivet 06 mars 2011, 18:03:17 PM
Läckert.. Tycker det är fascinerande med små trevliga depåer..
Men är detta alla bussar eller har de fler på depåen!? :P

Tack!  :)

Tror bara det är en Volvo-led som fattas, men den var i trafik vid fototillfället. Den syns dock i bakgrunden på första bilden.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Christian Ljunggren

Trevligt!
Personalrummet var ju på SJ-tiden på övervåningen, vem huserar där nuförtiden?
Har ju varit upp där ett antal gånger, då man körde linje 535 från Valdemarsvik under SJ-tiden.

Mvh

Christian

Stefan P

Hej

Buss 2927 är det en Merceds och isåfall är den likadan buss som de fanns i Uppland?

mvh Stefan P

Peter L

Citat från: Stefan P skrivet 08 mars 2011, 14:01:23 PM
Hej

Buss 2927 är det en Merceds och isåfall är den likadan buss som de fanns i Uppland?

mvh Stefan P

Ja, det är en Mercedes. Och utan att veta så ser den i alla fall ut som de äldre Mercor som finns i Uppland.

1896

Veolia har väl mist trafiken i Åtvidaberg.  :D

Jan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 mars 2011, 18:55:41 PM
Veolia har väl mist trafiken i Åtvidaberg.  :D

Ja den som var ute på anbud.
I branschen 37 år

Tommy H

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 08 mars 2011, 09:48:36 AM
Trevligt!
Personalrummet var ju på SJ-tiden på övervåningen, vem huserar där nuförtiden?
Har ju varit upp där ett antal gånger, då man körde linje 535 från Valdemarsvik under SJ-tiden.

Förr (på 70-80-talet) höll chaufförerna till i en gul mindre byggnad under gångbron på bussplanen, då bodde den dåvarande stinsen på övervåningen i stationshuset. När han gick i pension flyttade chaufförerna upp till övervåningen och Banverket flyttade in i det lilla gula huset (sent 80-tal).
Då var det fortfarande väntsal och biljettförsäljning på nedervåningen i stationshuset. Både under SJ, LITA och Näckrosbuss-tiden huserade chaufförerna på övervåningen. När biljettförsäljningen upphörde så såldes hela stationshuset till en privat ägare.
Övervåningen har sedan använts av ett eltelebolag som heter Albecom. I den gamla gods- och biljettförsäljningsdelen har chaufförerna haft sitt personalrum under Linjebuss, Connex och Veolia-tiden. I gamla väntsalen har det varit café och bussgodsombud.
Nu ska Albecom flytta ut och när Veolia tappar trafiken flyttar bussarna ut till industriområdet Fågelsången. Exakt vad som ska ske med huset vet jag inte men trots att allt byggdes om invändigt för inte så många år sedan rivs precis allting ut, det enda som bevaras är gamla väntsalsinredningen. Huset är ju dock skyddat så utvändigt får inget förändras.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

OSkar000

Det jag läste senast är att Åtvidabergs bostadsbolag ska flytta in där efter ombyggnaden.

Christian Ljunggren

Citat från: Tommy P skrivet 12 mars 2011, 11:31:22 AM
Förr (på 70-80-talet) höll chaufförerna till i en gul mindre byggnad under gångbron på bussplanen, då bodde den dåvarande stinsen på övervåningen i stationshuset. När han gick i pension flyttade chaufförerna upp till övervåningen och Banverket flyttade in i det lilla gula huset (sent 80-tal).
Då var det fortfarande väntsal och biljettförsäljning på nedervåningen i stationshuset. Både under SJ, LITA och Näckrosbuss-tiden huserade chaufförerna på övervåningen. När biljettförsäljningen upphörde så såldes hela stationshuset till en privat ägare.
Övervåningen har sedan använts av ett eltelebolag som heter Albecom. I den gamla gods- och biljettförsäljningsdelen har chaufförerna haft sitt personalrum under Linjebuss, Connex och Veolia-tiden. I gamla väntsalen har det varit café och bussgodsombud.
Nu ska Albecom flytta ut och när Veolia tappar trafiken flyttar bussarna ut till industriområdet Fågelsången. Exakt vad som ska ske med huset vet jag inte men trots att allt byggdes om invändigt för inte så många år sedan rivs precis allting ut, det enda som bevaras är gamla väntsalsinredningen. Huset är ju dock skyddat så utvändigt får inget förändras.


Tackar för din info. Den där mindre byggnaden minns jag, då jag i unga år brukade följa med en Västervikschaufför ibland.
Jag är dock osäker på hur det var 1985, då jag körde 535 från Valdemarsvik första gången. Men vid närmare eftertanke, så var det nog den lilla byggnaden, som gällde då.
Sedermera var det dock övervåningen på stn-huset som gällde.

/Christian