TL-bilar från Göteborg

Startat av tomsa, 28 maj 2007, 17:03:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tomsa

I mina samlingar har jag ett antal bilder på TL-bilar från Göteborg. Allt eftersom ska jag försöka lägga upp dem här, det blir såväl med som utan blåljus. Börjar med en "tillfällig" bekantskap. Ber om ursäkt för att bilderna inte alltid är av bästa kvalité, vissa av dem är fotade med mobilkamera.


Ersa

#1
Jag ser fram mot framtida bilder!  :D

Tobbe


tomsa

Citat från: Tobbe skrivet 28 maj 2007, 20:49:44 PM
Jag ser inga bilder

Fler som har problem med att se bilderna jag lägger upp så tar jag gärna emot info via PM / mail / MSN. Felsöker trots att jag själv kan se bilden. Kommer fler bilder!

tomsa

Göteborgs Spårvägars Toyota RAV4...


Milan

#5
Citat från: tomsa skrivet 29 maj 2007, 13:02:56 PM
Göteborgs Spårvägars Toyota RAV4...



Så trevligt, lite råare än Swebus Jkpgs Kangoo bilar.
Hur är det med blåljusen, trodde det bara var Polise/ambulans/brandkår som fick använda detta?

//Milan

Bussmicke

Hade inte SL/SL Buss det tidigare?
Vill minnas det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Wolfie

Visst hade de det, kommer själv ihåg ett tillfälle när brandlarmet löste ut på bussen vid Södra station och bilen från Hornsberg var där på ytterst kort tid. (Det var iofs tidigt en morgon, men ändå, det hade inte gått utan blåljus). De försvann dock någon gång 03-04 om jag inte minns helt fel.
Det hela gick bra, det var falsklarm, bussen behövdes inte bergas, men jag fick fortsätta i en annan buss då systemet självklart behövde kontrolleras.

Marcus

Men innebär blåljusen att de får köra som ett blåljusfordon i ordets rätta bemärkelse om det skulle behövas (mot rött osv)?

Bengt Lindstein

Citat från: Marcus skrivet 29 maj 2007, 18:36:04 PM
Men innebär blåljusen att de får köra som ett blåljusfordon i ordets rätta bemärkelse om det skulle behövas (mot rött osv)?

Minns jag inte fel så har dom samma rättigheter/skyldigheter som polis,ambulans,rtj och övriga "riktigt" blåljusfordonsförare.

Hälsar
Bengt

tomsa

Förarna av utryckningsfordon tillhörande Göteborgs Spårvägar (TL-bilar, service- och räddningsfordon) har specialutbildning och lyder under den del av svensk lagstiftning som gäller utryckningsfordon. Förare av GS "Blåljusfordon" har samma rättigheter, och skyldigheter, som alla andra förare av dylika fordon. En stor skillnad mot exempelvis polisen är dock att föraren av fordonet inte själv får avgöra om blåljus skall användas, utan detta skall beordras via radio eller telefon i form av "Trängande fall" från operatören på TLX. Detta skall sedan loggas och bokföras.

tomsa

Senaste tillskottet i TL-bilväg, kommer dock en ny bil vilken dag som helst, hoppas bara den vill fastna på bild.


Zella

Här har vi saaben tomsa tog bakifrån... som jag tog framifrån  :P ;D

Vad är det för nya TL-bilar som e på "G"... Saab, Volvo, Audi, BMW??  ;)


Simon Bertilsson

Aaah! Härligt att rebellerna i Volvostaden insett att riktiga fordon kommer från Trollhättan!  :D ;)

Zella

Fattas bara att dom inser att Scaniabussar är ett klokt val också  ;)