Alla har inte bredband!

Startat av M224, 18 juli 2007, 21:18:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Nu bor jag hos min syster som inte har bredband utan 0,2 MB lina.

Det är högst irriterande att bläddra igenom inlägg där skribenter citerar med bilderna inkluderade. Det tar mycket lång tid för sidorna att laddas. Jag är glad att min "vanliga" dator har 10 MB lina, men kan ni vara snälla och sluta med dumheten att citera inlägg med bilder??? För alla sitter inte med bredband. Tack!

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 juli 2007, 21:28:37 PM
Normalt så laddas bilden bara ner en (1) gång från servern oavsett om den visas 10 gånger i samma inlägg, men visst kan det vara irriterande ändå om bilden inte behövs för sammanhanget.

//Lars
(med 115 kb/s under semestern)

Ja, det är väldigt irriterande att behöva scrolla genom en massa bilder som man redan sett. Så snälla, sluta med det, ni som gör det.

Skalman

Det har varit uppe förut (flera gånger), och jag kan bara hålla med föregående talare... citera inte med bilder om det inte absolut är nödvändigt för kommentarens skull. (Och då räcker det ju oftast att låta EN bild komma med...)

Ersa

Jag föreslår "kvastliga åtgärder" om detta upprepas.
Dvs redigering i inlägg med en massa bilder citerade, samt en varning.
Naturligtvis även ett tillägg i de interna ordningsreglerna.

KRNI

Haha, har tjatat om det där länge och haft medhåll, men absolut inget har skett. Senast idag var det ett sådant fall helt i onödan, gjorde då likadant bara för att få folk att vakna, men inget hände då heller! :) Ja, nej som sagt, onödiga dubbelvisningar undanbedes och jag håller med ovanstående talare att det bör kvastas, men varning är lite onödigt kanske!

Tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1974.0

/KRNI

Simon Bertilsson

Lars:
Mycket god idé. Jag är säker på att många gör det här av slarv, och inte tänker sig för. Därför är nog kvastliga åtgärder oftast den enda lösningen.

jocke

Varför inte koda in i forumet så att [ img] länkar försvinner i quotes.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

OSkar000

Citat från: jocke skrivet 18 juli 2007, 23:59:25 PM
Varför inte koda in i forumet så att [ img] länkar försvinner i quotes.

Säger detsamma... det kan inte vara särskilt svår att fixa så att [ img ] blir [ url ] i citat. Troligen finns det andra som har velat ha samma funktion så det bör inte vara svårt att hitta hur man gör.

Kinslayer

Jag tänkte inte på att alla bilder kom med automatiskt när man citerade något. Men luskade ut hur man ska göra efter ett par gånger  :) Bara att hoppas att alla skärper sig lite och inte slarvar.....

Ersa

Citat från: Kinslayer skrivet 19 juli 2007, 10:46:57 AM
Jag tänkte inte på att alla bilder kom med automatiskt när man citerade något. Men luskade ut hur man ska göra efter ett par gånger  :) Bara att hoppas att alla skärper sig lite och inte slarvar.....

Man får väl helt enkelt hålla koll och läsa igenom texten innan man trycker på på "posta".
Sen har vi ju en knapp som det står "förhandsgranska" på också...  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: KRNI skrivet 18 juli 2007, 22:30:39 PM
Haha, har tjatat om det där länge och haft medhåll, men absolut inget har skett. Senast idag var det ett sådant fall helt i onödan, gjorde då likadant bara för att få folk att vakna, men inget hände då heller! :) Ja, nej som sagt, onödiga dubbelvisningar undanbedes och jag håller med ovanstående talare att det bör kvastas, men varning är lite onödigt kanske!

Tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1974.0

/KRNI

I det nya forumet är detta ett betydligt mindre problem. Men det förekommer ju ändå.
Vi kan inte kvasta ett inlägg bara för att det innehåller en massa citerade bilder om inlägget i övrigt uppfyller reglerna. Visst skulle vi kunna editera men det är också en fråga om tid. Editering i andras inlägg är heller inget som vi så gärna gör. Ansvaret får nog ligga på skribenten och ingen annan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Som Staffan så korrekt påpekar så är det eget ansvar det handlar om. Liksom att man inte ska skräpa ner rent fysiskt så gäller samma sak även på nätet. En del kanske tar illa upp för att jag skriver det, men att bilder citeras mm. handlar ofta om slöhet... man trycker bara på knappen märkt 'citera', 'quote' eller vad det nu står och sedan bryr man sig inte. Troligen för att det är 'jobbigt' att granska sitt meddelande och att plocka ut de exakta bitar som man egentligen vill svara på. Likaså gäller det ofta, i synnerhet på forum av denna typ, att inte citera alltför mycket text utan bara tillräckligt för att förmedla just det man vill svara på. I extremfallen får man ju ibland sitta och rulla sig igenom samtliga bilder/textsjok ett tjugotal gånger bara för att hitta en enskild kommentar eller så. Lite handlar det nog kanske om vad man har för intresse i det hela, men man bör nog försöka att vinnlägga sig om att inte citera i onödan och gärna (vilket man ju ofta gör med annan typ av text) strukturera det man skriver en aning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KRNI

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2007, 09:53:28 AM
I det nya forumet är detta ett betydligt mindre problem. Men det förekommer ju ändå.
Vi kan inte kvasta ett inlägg bara för att det innehåller en massa citerade bilder om inlägget i övrigt uppfyller reglerna. Visst skulle vi kunna editera men det är också en fråga om tid. Editering i andras inlägg är heller inget som vi så gärna gör. Ansvaret får nog ligga på skribenten och ingen annan.

Tack Staffan, och intressant att det är mig du citerar och tillrättavisar med ovanstående svar. Förstår er "kvastar", då detta forum är omfattande och skulle kräva mer tid för att redigera bort onödigt dubbelvisande av bilder.

/KRNI

Staffan Sävenfjord

Citat från: KRNI skrivet 20 juli 2007, 20:56:30 PM
Tack Staffan, och intressant att det är mig du citerar och tillrättavisar med ovanstående svar. Förstår er "kvastar", då detta forum är omfattande och skulle kräva mer tid för att redigera bort onödigt dubbelvisande av bilder.

/KRNI

Även om jag citerar dig så betyder det inte att jag bara vänder mig till dig. Utan det gäller givetvis alla. Annars skulle jag skickat ett privat meddelande.
För övrigt har jag under eftermiddagen redigerat ett par inlägg som i onödan innehöll upprepade bilder. Jag antar att det var ett misstag från skribentens sida och har inte gjort någon större affär av detta. Tänker inte göra det heller.
Men det viktigaste - och det gäller alla: Det är var och en som ansvar för utformningen av sina inlägg. Kvastarnas uppgift är främst att se till att inläggen inte strider mot några lagar eller etiska regler.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: KRNI skrivet 18 juli 2007, 22:30:39 PM
Haha, har tjatat om det där länge och haft medhåll, men absolut inget har skett. Senast idag var det ett sådant fall helt i onödan, gjorde då likadant bara för att få folk att vakna, men inget hände då heller! :) Ja, nej som sagt, onödiga dubbelvisningar undanbedes och jag håller med ovanstående talare att det bör kvastas, men varning är lite onödigt kanske!

Tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1974.0

/KRNI

Har jag nån gång sagt att man inte kan lära gamla hundar sitta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.