Test med färgrymder [dagsfärsk SL-bild]

Startat av christianm, 15 juli 2007, 21:08:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

christianm

I en annan tråd diskuterades färgrymder lite grann så jag bestämde mig för att testa själv. Nedan följder samma bild där jag har använd AdobeRGB (1998) respektive sRGB som färgrymd vid konvertering från RAW-formatet. När jag öppnar bilderna i Firefox på min Mac blir det en ganska stor skillnad. Nån annan som ser skillnaden?  :)


AdobeRGB (1998)


sRGB

Krille

Jodu. sRGB var ju mkt bättre. Tydligare å fylligare färger

/K

M224

Det känns som om sRGB genererar mer mättnad. Skillnaden är påtaglig.

Andreas Ljungqvist

Jag anväder mig även av sRGB av just denna anledning att de blir fylligare djupare färger..

bjalle

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 15 juli 2007, 21:48:23 PM
Jag anväder mig även av sRGB av just denna anledning att de blir fylligare djupare färger..

Numera även jag... En himla skillnad

M224

sRGB är ju till för bilder som visas på webben/datorskärmen, medans Adobe RGB är utvecklad för utskrifter.

christianm

Fast nu när jag är på jobbet och tittar på bilderna på en PC med Internet Explorer så ser sRGB-bilden överdrivet färgkladdig ut och det röda är i det närmaste orange.  :-\

Carl W

Citat från: christianm skrivet 15 juli 2007, 21:08:34 PM
I en annan tråd diskuterades färgrymder lite grann så jag bestämde mig för att testa själv. Nedan följder samma bild där jag har använd AdobeRGB (1998) respektive sRGB som färgrymd vid konvertering från RAW-formatet. När jag öppnar bilderna i Firefox på min Mac blir det en ganska stor skillnad. Nån annan som ser skillnaden?  :)


På den övre bilden ser solen ut att vara på väg att gå i moln. Den nedre är lite ljusare, och bussen går nästan mot orange. Föredrar den övre. Men det är på min dator.

Simon Bertilsson

Adobe RGB är till för tryck, och bör ej användas till webbpublicering.