Huvudmeny

Var?

Startat av Hans Fredriksson, 29 juni 2007, 19:11:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Ledtrådar: Scania Kutter 9:a. Förare Lasse K.... i en pittoresk stad som finns med på en internationell listan över de minst sevärda platserna i världen




christianm

Tjaa, det var väl Tallinn den resan gick till men den staden ska väl vara sevärd?

Patrik Henriksson

...närmare bestämt den pittoreska förstaden Paldiski?

Hans Fredriksson

#3
Visst är det pittoreska staden Paldiski. Den hemliga Paldiski som har gått från 20.000 till 4.000 innevånare sedan den öppnades.
Filmens titel är "Torsk på Tallinn" Inomhusscenerna är dock inspelade på Folkets Hus i Spånga. Och Hotellet "Paldiski Palace" som Lasse Kongo stannade sin buss är en fd sovjetisk militärt kulturhus.
Vissa scener från filmen Lilja4-ever spelades in här.




Niklas Bygdestam

Lilja 4-ever har jag sett. Verkligen en tragisk film!

Det enda jag inte förstår i sammanhanget är vad du menade med en Kutter 9. Åkte ni i en sådan när du var där? Är den registrerad i Estland?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Strömblad

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 juni 2007, 21:09:08 PM
Lilja 4-ever har jag sett. Verkligen en tragisk film!

Det enda jag inte förstår i sammanhanget är vad du menade med en Kutter 9. Åkte ni i en sådan när du var där? Är den registrerad i Estland?

Kolla Torsk på Tallinn så kommer du förstå!  :)
Nästan tragisk den oxå, men på ett annat plan än Lilja minst sagt. Min faster som är psykolog trodde först det var en dokumentär  :D
/J

Hans Fredriksson

"Lilja 4-ever" är en mörk film så pass gripande att inte kan se den igen.
Mycket riktigt är även  "Torsk på Tallinn" gripande, men på en annat plan.

Tallin är kanske sevärd men det är inte min grej att shoppa täljade smörknivar av kvinnor i nationaldräkt på gamla stan.

3 dagar i Palliski var en givande utflykt. Nu ska man inte tro att jag är en ful gubbe men visst ger barnbilderna från Paldiski en Lilja 4-ever stämning. Ryska och Estniska barn umgås inte. De har skilda skolor. Jag fotade även gatubilder, fd militärförläggningar och en himla mysig järnvägsstation. Bilderna hör inte hemma här. Jag ska försöka orka fixa till en Paldiskisida på hemsidan













Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 29 juni 2007, 21:45:29 PM
"Lilja 4-ever" är en mörk film så pass gripande att inte kan se den igen.
Mycket riktigt är även  "Torsk på Tallinn" gripande, men på en annat plan.

Tallin är kanske sevärd men det är inte min grej att shoppa täljade smörknivar av kvinnor i nationaldräkt på gamla stan.

3 dagar i Palliski var en givande utflykt. Nu ska man inte tro att jag är en ful gubbe men visst ger barnbilderna från Paldiski en Lilja 4-ever stämning. Ryska och Estniska barn umgås inte. De har skilda skolor. Jag fotade även gatubilder, fd militärförläggningar och en himla mysig järnvägsstation. Bilderna hör inte hemma här. Jag ska försöka orka fixa till en Paldiskisida på hemsidan



Jag har bara sett Lilja 4-ever en enda gång och jag orkar nog inte se den en gång till. Den var så mörk och tragisk att man blev så deppig när man hade sett slutet. Man kände en sådan sorg när man följde flickans tragiska öde och all ondska hon hela tiden mötte med alla onda människor som bara gjorde hennes tillvaro värre och värre. Jag kände också ett väldigt hat och äckel över de som hade sex med henne och utnyttjade henne

Håller med om att bilderna ger en känsla av filmen Lilja 4-ever. Men ändå mitt i denna gråhet anar jag ändå lite hopp i motsats till Lilja 4-ever. Barnen ser ändå förhållandevis välmående ut och man anar ändå en hoppfullhet och att de kanske kan få ett bra liv och en bra framtid

Men fortfarande begriper jag inte sambandet med en nämnd buss av typen Kutter 9 med Scaniachassi. Något jag missat från tidigare inlägg? Vad för buss är detta och var den registrerad i Estland?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sundås

Kan bara hålla med föregående talare, se filmen och du fattar kopplingen till Kutter 9 ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

virtual1

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 29 juni 2007, 19:11:53 PM
Ledtrådar: Scania Kutter 9:a. Förare Lasse K.... i en pittoresk stad som finns med på en internationell listan över de minst sevärda platser i värden





Sh*t! - nog för att det var slitet i Torsk På Tallinn, men här ser ju byggnaden helt utbränd ut!

tomsa

Trevligt med "levande bilder" från en inte allt för munter stad. Tycker barnen verkar inge hopp och förtröstan, även om det kanske är en glädje över att bli uppmärksammad av en kamera.

Hans Fredriksson

Finns en hel del övergivna hus i Paldiski.
Ett eldorado för dem som pysslar med Urban Explorer.
Vi börjar med bensinmacken:








Kvarne

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 juni 2007, 22:56:25 PM

Jag har bara sett Lilja 4-ever en enda gång och jag orkar nog inte se den en gång till. Den var så mörk och tragisk att man blev så deppig när man hade sett slutet. Man kände en sådan sorg när man följde flickans tragiska öde och all ondska hon hela tiden mötte med alla onda människor som bara gjorde hennes tillvaro värre och värre. Jag kände också ett väldigt hat och äckel över de som hade sex med henne och utnyttjade henne

Håller med om att bilderna ger en känsla av filmen Lilja 4-ever. Men ändå mitt i denna gråhet anar jag ändå lite hopp i motsats till Lilja 4-ever. Barnen ser ändå förhållandevis välmående ut och man anar ändå en hoppfullhet och att de kanske kan få ett bra liv och en bra framtid

Men fortfarande begriper jag inte sambandet med en nämnd buss av typen Kutter 9 med Scaniachassi. Något jag missat från tidigare inlägg? Vad för buss är detta och var den registrerad i Estland?

Det som gör den så hemsk och riktigt svår är ju att den är baserad på verkligheten. Det händer och det händer ofta.
Fördjävligt rent utsagt. Jag har också sett den en gång, men det vette tusan om man skulle vilja se den igen.
Ingen direkt film man sitter och äter popcorn till....Dessa hemska människor som gör så där...fy...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

LinusA

Finns en dokumentär av bl a Janne Josefsson och Hannes Rådestam som heter "Lilja 4 real" och som handlar om precis samma sak -- fast detta är en ren dokumentär och man intervjuar bl a den svenske lägenhetsinnehavaren i vilken offren hållits inlåsta. Självklart tycker han sig inte ha gjort något fel. Fy fan.

/L

Simon Bertilsson

Vad gäller Scania Kutter 9'an, så var det en sådan Lasse Kongo körde i "Torsk på Tallinn", vilket Percy Nilegård var nogrann att poängtera.
Se filmen om du inte redan gjort det!