SL vill höja priset på månadskort

Startat av Fredde, 19 juni 2023, 14:53:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

SL vill höja priset på månadskortet för att delvis täcka det enorma underskott som Stockholms kollektivtrafik brottas med.
Enligt ett budgetförslag från trafikförvaltningen ska SL-kortet kosta 999 kronor från och med 2024.


https://www.dn.se/sverige/sl-vill-hoja-priset-pa-manadskortet/

Personligen förlorar jag 240:-/månad om detta går igenom på att ta bilen, vilket jag absolut kan leva med då det ger en tidsbesparing på ca 1 timme om dagen mot T-bana och buss.


Olle

999 kronor, vad är det för j-la larv

Ulf Berlin

Precis samma sak som i alla affärer...
Tar dom 49,95 för något istället för 50 jämnt så köper folk mera av varan,
ty det låter"billigare"

Railmaster

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 juni 2023, 18:44:14 PMPrecis samma sak som i alla affärer...
Tar dom 49,95 för något istället för 50 jämnt så köper folk mera av varan,
ty det låter"billigare"

Det ÄR billigare också, det inte bara låter billigare.

Verkligheten har kommit ikapp vänstern, det är därför de höjer priset.

Ersa

Snarare är det de kraftigt negativa ekonomiska effekterna av coronapandemin som man nu behöver göra nåt åt. Dra ner på utgifterna (trafikutbudet) eller höja inkomsterna (skatterna och/eller resetaxorna). Beslut om detta måste tas oavsett om det är högern eller vänstern som styr.

Nico

Kruxet här är väl att nuvarande ansvariga regionpolitiker sitter i en rävsax där de måste välja mellan pest och kolera.

Håller de fast vid vallöftet om att inga biljettavgifter ska höjas så måste man dra ned radikalt på trafikutbudet. Det i sig är en åtgärd som de facto innebär att trafikutbudet drabbas av s.k. krympflation.

Det andra alternativet är att höja biljettpriserna. Få bryter man fick mot sina vallöften, men kan kanske behålla ett bättre trafikutbud.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Det är ju framförallt rusningstrafiken, och kanske till viss del mellantrafiken på vardagar, som påverkats av att fler fortfarande jobbar hemma. Och åker man så sällan att det inte lönar sig med månadskort så kanske det blir ytterligare någon dag hemma, eller bilen, när man inte tycker det är värt enkelbiljetter för 78 kr tur och retur. Alla arbetar inte inom trängselskattezonen.

Att glesa ut högtrafiken något skulle förmodligen de flesta resenärer ha förståelse för. Trängseln är ju tydligt lindrigare än före pandemin och de tunga linjerna går så pass tätt att turtätheten ändå är hygglig. Värre är om det börjar skäras på helger och kvällstrafik. Fritidsresandet har ju återhämtat sig i mycket högre grad, och på de tiderna är ju utbudet redan mycket sämre än i högtrafik, och bilen är redan en starkare konkurrent.

Sedan ska man inte glömma att trängseln före pandemin på vissa håll var helt oacceptabel, med regelbundet stående på motorväg och så trångt i tunnelbanan att några sekunders försening innebar kvarlämnade resenärer. Där har ju svaret hela tiden varit att det inte går att utöka trafiken, därför att terminaler, depåer och spår redan nyttjas till max. Nu vore ju verkligen rätt tillfälle att inte reducera trafiken ner till de gamla trängselnivåerna, utan att istället erbjuda en högre komfort. Men det kräver förstås politiska beslut.