Byta tillbaka klistermärken på bussarna i Fredriksdal – varför?

Startat av IvveRivve004, 29 september 2022, 08:46:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IvveRivve004

Från sommaren 2019 har många bussar (särskilt de som tillhör Transdev Märsta, Keolis Frihamnen, Keolis Gubbängen och Keolis Nacka/Värmdö, för att nämna några) försetts med nya klistermärken där det står "Trafiken utförs av ******". Vad jag på sista tiden har märkt så har de envisats med att byta tillbaka till de gamla klistermärkena på de bussar som flyttat till Fredriksdal från antingen Frihamnen eller Gubbängen. Varför??  ??? Det förstår jag inte. Jag tycker bara att det är slöseri med pengar.

Nico

Om jag förstått rätt är det de s.k. samarbetsdekalerna som åsyftas?

Där ska de äldre fasas ut, dvs. när dekalen behöver bytas ska den nyaste varianten sättas upp för att ersätta. Har väl blivit något knas med kommunikationen på Fredriksdal om de t.o.m. aktivt byter tillbaka till den gamla 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Maven

Vad är anledningen till att SL inte längre vill kalla det för ett samarbete? I SL-trafiken har ju entreprenörerna ett ganska långtgående uppdrag inom både den översiktliga och den detaljerade trafikplaneringen.

B10M

Varför ska man kalla det för samarbete?
Samarbete för mig är när två aktörer samarbetar, som Mälartågen som är ett samarbete mellan de olika regionerna. En aktör som köper en tjänst av en annan aktör är inte ett samarbete.

virtual1

Kanske för att aktörerna i samråd med huvudmännen utformar trafiken?

Maven

Därför att SL inte ger entreprenörerna en exakt specning vad som ska utföras, utan det handlar om ett nära samarbete på både tjänstemanna- och ledningsnivå, inom flera olika delar av verksamheten.

Ersa

Citat från: IvveRivve004 skrivet 29 september 2022, 08:46:15 AMVad jag på sista tiden har märkt så har de envisats med att byta tillbaka till de gamla klistermärkena på de bussar som flyttat till Fredriksdal från antingen Frihamnen eller Gubbängen. Varför??  ??? Det förstår jag inte. Jag tycker bara att det är slöseri med pengar.

Vad har pengar med saken att göra? Blir det på något sätt billigare om man slänger alla äldre dekaler i soptunnan idag, och övergår till enbart de nya, som man då kanske måste beställa ännu fler av?
Dekaler av både den nya och den gamla designen ligger uppenbarligen på hyllorna, varav alla kostat pengar då de köptes in. Vilka man använder är väl inte så noga i pågående äldre avtal, men i nytecknade avtal ska givetvis enbart den nya designen användas.

Resenären

Då är det väl ett större ekonomiskt frågetecken att ett stort gäng ex-blå nu blivit röda på ålderns höst.

IvveRivve004

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2022, 11:33:13 AM
Vad har pengar med saken att göra? Blir det på något sätt billigare om man slänger alla äldre dekaler i soptunnan idag, och övergår till enbart de nya, som man då kanske måste beställa ännu fler av?
Dekaler av både den nya och den gamla designen ligger uppenbarligen på hyllorna, varav alla kostat pengar då de köptes in. Vilka man använder är väl inte så noga i pågående äldre avtal, men i nytecknade avtal ska givetvis enbart den nya designen användas.

Jag vet inte, jag kunde inte komma på något bättre sätt att säga att de slösade på det.