Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa i SL trafiken 2017

Startat av eldani, 08 december 2015, 21:08:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani


http://www.dn.se/sthlm/zonsystemet-kan-ersattas-av-enhetstaxa/

Det här är inte en dag för tidigt att det blir lättare att åka med reskassa. Om man tittar på dom linjerna som går över fler zoner så är det många som betalar för lite om det är i okunskap eller rent fusk vet man ej.

Lars_L

Citat från: eldani skrivet 08 december 2015, 21:08:47 PM
http://www.dn.se/sthlm/zonsystemet-kan-ersattas-av-enhetstaxa/

Det här är inte en dag för tidigt att det blir lättare att åka med reskassa. Om man tittar på dom linjerna som går över fler zoner så är det många som betalar för lite om det är i okunskap eller rent fusk vet man ej.

Dagens system är ju knappast optimalt om man säger så. Argumentet att det skulle vara rättvist med enhetstaxa köper jag väl dock inte. Det är nog allvarligt talat något av de tramsigaste jag hört från vänsterhåll...

Enhetstaxa gynnar ju dock långa resor framför korta. Finns förstås viss vits  med det, då många åker kollektivt oavsett som åker korta sträckor.

Det är ju dock redan ett problem att kostnaden är så stor för att åka över en ytterligare zon. Framförallt är det väl ett problem att man hållit kvar med den ologiska principen att det ska kosta dubbelt för resa inom den första zonen. Det fungerade ju bra när man hade häften och det fanns en enkel logik, men är ju ganska ologiskt när systemen är elektroniska.

Tar man bort den "dubbla startkupongen" och tar bort vissa ologiska zonindelningar (som exempelvis att man delar Nacka i två zoner), samt har lite bättre informationsmaterial så ska väl ingen göra fel av misstag, så skulle det vara till stor hjälp. Tror väl också att man ska ta bort det obligatoriska med att ha "standardresa" på Reskassa. tanken är ju i och för sig bra för vissa och det är väl inte fel att man kan ställa in en sådan. Men för många som åker med reskassa är ju just idén att man gör rätt mycket olika typer av resor, så att det snarare ställer till det för dem, än hjälper vederbörande att göra rätt för sig. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

igel

Det var en del politiker i Stockholm som krävde, att ingen som bodde längs tunnelbanan skulle behöva betala mera för att åka in till stan (med argument som att motverka utanförskapet, öka integrationen, m.m.). Detta ledde till att hela tunnelbanan hamnade i zon A. Men hur gick det då med att motverka utanförskapet för de som bara hade pendeltåg, ja dom glömde politikeran. Och här har det uppstått en del lustigheter i zonsystemet som att Helenelund och Kista ligger i olika zoner trots att de ligger lika långt ut från City. Och att behöva betal 50% mera för att åka från Sollentuna till Kista än att åka från Botkyrka till Kista är inte rimligt.

Det som skulle behövas är snarare betydligt fler zoner än i dag, då varje zongränspassage inte blir så stor prisskilnad.

Det nämns i artikeln rätt höga kostnader för att införa ett check in check out system. Men det bygger antagligen på att man räknar med att dra kostnaden från kortet vid utcheckning. Om man i stället valde att dra den maximala kostnaden för resan vid incheckning och att få resten tillbaka vid utcheckning. Skulle det kunna lösas i bussarna med att flytta den lilla läsaren till mittdörren. I tunnelbanan skulle man kunna ställa upp en stolpe på valfri plats i entrehallen med sådana utcheckningsläsare, då skulle man slippa bygga om sperrarna.

Ja de flesta partier på vänsterkanten vill ha enhetstaxa i stockholm, men inte om det innebär en prishöjning i innerstaden med 50%. Vilket det skulle behöva göra för att täcka förlusterna för de som inte längre gör zongränspassager.

Ersa

#3
Citat från: Lars_L skrivet 08 december 2015, 22:49:06 PM
Tar man bort den "dubbla startkupongen" och tar bort vissa ologiska zonindelningar (som exempelvis att man delar Nacka i två zoner), samt har lite bättre informationsmaterial så ska väl ingen göra fel av misstag, så skulle det vara till stor hjälp. Tror väl också att man ska ta bort det obligatoriska med att ha "standardresa" på Reskassa. tanken är ju i och för sig bra för vissa och det är väl inte fel att man kan ställa in en sådan. Men för många som åker med reskassa är ju just idén att man gör rätt mycket olika typer av resor, så att det snarare ställer till det för dem, än hjälper vederbörande att göra rätt för sig.

Att tre st zoner upplevs "krångligt" i SL-trafiken, medan fem st zoner fungerar bra i UL-trafiken är givetvis underligt. Men i UL-trafiken har man ju heller inte något "kupongtänk" med dubbla "kuponger" för resa inom en zon. Inte heller har man någon standardresa på sina reskassekort, utan alla resor med dessa kräver att resmålet knappas in innan kortet läggs på. Annars blir det bara en saldokontroll. Det är rätt intressant att se hur smidigt det fungerar på UL 809, medan man dagen efter kan åka SL 639 och uppleva det vanliga "krånglet".

Hur många zoner (där i form av "taxepunkter") finns det i Jämtland och Västernorrland? 70-80 st per län? Ändå har det alltid fungerat bra där sedan man införde chipkort med bl.a reskassefunktion där redan 2001.

Idag måste SL-resenären med reskassa veta vilken zon denne är i, vilken zon resmålet ligger i, samt förstå att det är två st kuponger för en zon, tre st kuponger för två zoner, samt fyra st kuponger för tre zoner. På de idag rätt omoderna Accessläsarna på dagens SL-bussar bussarna finns det ju redan tre knappar på ovansidan, vilka skulle kunna döpas om till A, B och C. Man tar helt enkelt bort standardresan och så får resenären trycka på den knapp som motsvarar den zon resmålet ligger i. Vid behov kan föraren (utan att behöva resa på sig och sträcka sig) berätta för de osäkra resenärerna vilken zon resmålet ligger i.
Då skulle man även få bort de 7-8 st knapptryckningar som idag krävs att föraren(!) genomför varje gång en enda resenär med reskassekort med två kuponger som standardresa ska resa mellan zon A och C. Vilket är ett stort antal påstigande per avgång. >:(

homer

Citat från: igel skrivet 08 december 2015, 23:24:35 PM

Det nämns i artikeln rätt höga kostnader för att införa ett check in check out system. Men det bygger antagligen på att man räknar med att dra kostnaden från kortet vid utcheckning. Om man i stället valde att dra den maximala kostnaden för resan vid incheckning och att få resten tillbaka vid utcheckning. Skulle det kunna lösas i bussarna med att flytta den lilla läsaren till mittdörren. I tunnelbanan skulle man kunna ställa upp en stolpe på valfri plats i entrehallen med sådana utcheckningsläsare, då skulle man slippa bygga om sperrarna.



Ett "check out" på bussarna skulle vara katastrofalt vid större ändhållplatser som slussen, tänk att alla resenärer först ska lägga på sitt kort på läsaren innan de kan gå av bussen... :o :o :o

Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 09 december 2015, 00:27:12 AM
Idag måste SL-resenären med reskassa veta vilken zon denne är i, vilken zon resmålet ligger i, samt förstå att det är två st kuponger för en zon, tre st kuponger för två zoner, samt fyra st kuponger för tre zoner. På de idag rätt omoderna Accessläsarna på dagens SL-bussar bussarna finns det ju redan tre knappar på ovansidan, vilka skulle kunna döpas om till A, B och C. Man tar helt enkelt bort standardresan och så får resenären trycka på den knapp som motsvarar den zon resmålet ligger i. Vid behov kan föraren (utan att behöva resa på sig och sträcka sig) berätta för de osäkra resenärerna vilken zon resmålet ligger i.
Finns det ingen linje i SL-området som startar i en zon, går in i en annan och sedan tillbaka till den första? I ett sådant fall fungerar inte ditt förslag. Då kan på- och avstigning ligga i samma zon, men man måste betala för två zoner för att ha giltig biljett medan bussen är i den andra. Systemet kan inte lägga på den andra zonen automatiskt för det kan ju hända att man ska stiga av före gränsen. Enda lösningen är att resenären vet att bussen går igenom en annan zon och anger den som mål i stället för avstigningsplatsen. D.v.s. resenären måste utöver avstigningsplatsens zon veta om linjen passerar någon annan zon på vägen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Harald Nordius skrivet 09 december 2015, 11:58:17 AM
Finns det ingen linje i SL-området som startar i en zon, går in i en annan och sedan tillbaka till den första? I ett sådant fall fungerar inte ditt förslag. Då kan på- och avstigning ligga i samma zon, men man måste betala för två zoner för att ha giltig biljett medan bussen är i den andra. Systemet kan inte lägga på den andra zonen automatiskt för det kan ju hända att man ska stiga av före gränsen. Enda lösningen är att resenären vet att bussen går igenom en annan zon och anger den som mål i stället för avstigningsplatsen. D.v.s. resenären måste utöver avstigningsplatsens zon veta om linjen passerar någon annan zon på vägen.

Jo det finns det, men t.ex 742:an som har alla hållplatser utom tre i zon B (de tre i zon A) utgår ingen extra avgift för passage av zon A vid resa mellan två hållplatser på bägge sidor om dessa två.

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 12:44:32 PM
Jo det finns det, men t.ex 742:an som har alla hållplatser utom tre i zon B (de tre i zon A) utgår ingen extra avgift för passage av zon A vid resa mellan två hållplatser på bägge sidor om dessa två.
Finns säkert många linjer. Ex. 178 Mörby stn.--Sörentorp zA|zB Rådanvägen--Helenelunds stn zB|zA Grönlandsgången--Akalla zA|zB Järfälla k:a--Jakobsberg stn.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 09 december 2015, 20:09:47 PM
Finns säkert många linjer. Ex. 178 Mörby stn.--Sörentorp zA|zB Rådanvägen--Helenelunds stn zB|zA Grönlandsgången--Akalla zA|zB Järfälla k:a--Jakobsberg stn.

178 har dock inget undantag vid zongränspassage.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 20:18:50 PM
178 har dock inget undantag vid zongränspassage.

Nej, det är dyrare att åka 178:an Danderyd-Kista än att åka tuben Danderyd-Kista.

607 har också så, börjar i A, går igenom B och turen till KAS slutar i A.


CW66

Enhetstaxa är vansinnigt och tramsigt precis som det skrivits ovan.
Det finns ingen som helst anledning att de som åker kortare sträckor skall betala för de som åker längre - alla måste dra sitt strå till stacken!

I ALLA trafikslag, så även bilen betalar man mer ju längre man reser - det är fullständigt normalt för alla och envar. Åker du tåg till Göteborg kostar det mer än att åka till Skövde, åker du expressbuss kostar det mer att åka till Jönköping än till Linköping, åker du bil kostar resan mer bränsle till Nyköping än till Södertälje.

Jag sticker ut hakan och tycker man skulle ha ännu fler zoner - det fungerar alldeles utmärkt i andra län - så borde det också kunna fungera i Stockholms Län.
Tex kunde man ska en zon för varje kommun i länet - då hamnar automatiskt kommuncentra i den aktuella kommunzonen.

Att det skulle vara krångligt och svårt att hålla reda på - varför skall man överhuvud taget hålla reda på det? Man borde istället skapa ett system och en programmering av systemet som sköter om var och hur.
Kan man tala om i Skåne att man skall från Malmö till Landskrona, klarar man väl av att tala om för föraren om man skall till Brottby eller till Norrtälje?

Att det sedan med ett check-in och check-out-system skulle vara så farligt som alla tycks vara så rädda för är oförståeligt.
Det fungerade i Amsterdam när jag var där alldeles utmärkt - även på de stora hållplatserna, bussen behöver inte stå still eller ha dörrarna öppna för att kunna checka ut...utan man kan börja redan precis innan man skall gå av vilket en del gjorde.
Detta är ju ett alldeles utmärkt system som får ett underlag till var och hur folk reser och skapar ett underlag till förbättringar av trafiken.

U.

Harald Nordius

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2015, 12:44:32 PM
Jo det finns det, men t.ex 742:an som har alla hållplatser utom tre i zon B (de tre i zon A) utgår ingen extra avgift för passage av zon A vid resa mellan två hållplatser på bägge sidor om dessa två.
Hur hindrar man då att folk köper biljett för zon B men stiger av i zon A? Man kan väl inte hindra folk från att åka en kortare sträcka än de har köpt biljett för.

Harald Nordius

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 december 2015, 21:50:27 PM
Att det sedan med ett check-in och check-out-system skulle vara så farligt som alla tycks vara så rädda för är oförståeligt.
Det fungerade i Amsterdam när jag var där alldeles utmärkt - även på de stora hållplatserna, bussen behöver inte stå still eller ha dörrarna öppna för att kunna checka ut...utan man kan börja redan precis innan man skall gå av vilket en del gjorde.
Detta är ju ett alldeles utmärkt system som får ett underlag till var och hur folk reser och skapar ett underlag till förbättringar av trafiken.

U.
I Amsterdam tror jag det är så att man kan checka ut när hållplatsen man ska gå av på visas på skyltarna. Check-in-check-out är ju absolut det enklaste, men det har tyvärr råkat i vanrykte i Sverige p.g.a. Västtrafik.

Från början hade man tänkt sig ett mycket enkelt system med ren kilometertaxa (fågelvägen) och inga peeriodkort utan maxtaxa per dag och månad. Men sen la sig politikerna i och skulle ha kvar periodkorten och zonerna och ta bort utcheckningen vid enzonsresa plus diverse undantag. Då var hårdvaran redan upphandlad och den hade för dålig kapacitet för den omfattande mjukvara som blev följden. Det blev alltså ett komplicerat system som hade krävt väl genomtänkt information vid introduktionen, men Västtrafik är inte i stånd att informera begripligt om någon ting som helst. Allt detta bäddade för ett rejält fiasko. Att det vid flertalet resor inte krävs utcheckning gör förstås också att många glömmer att checka ut.

Lars-Håkan_E

Citat från: Harald Nordius skrivet 09 december 2015, 22:02:19 PM
Hur hindrar man då att folk köper biljett för zon B men stiger av i zon A? Man kan väl inte hindra folk från att åka en kortare sträcka än de har köpt biljett för.

Det finns givetvis inget hinder alls, skulle man däremot ha kontroll vid någon av dessa hpl i zon A kan det självklart bli fråga om tilläggs-kontrollavgift.
Ska man byta till Tub eller Pendel i Farsta så blir biljetten ogiltig för övergång om man bara betalt för zon B.

Att det blivit så här är för att det annars blivit oskäligt för vissa genomgående resenärer.