Alla SL-bussar får maskiner för mobilbiljetter?

Startat av eldani, 28 november 2015, 20:25:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

http://www.bussmagasinet.se/2015/11/alla-sl-bussar-far-maskiner-for-mobilbiljetter/

Det här låter jättebra att dom kan stoppa fusket med sms biljetterna.

MartinMartin


Ersa

Remsorna försvann pga att man hela tiden skulle utöka antalet VBP-linjer, samt kunna få in exakt rätt resandestatistik för att kunna planera trafiken. Därför måste rent logiskt även alla mobilbiljetter samt skolornas gruppresekort i papper även de bort snarast. Om man ska följa sin egen logik och förklaring vill säga.

Niclas Rosenius



   Gör som UL, ersätt SMS-biljetten med en app-biljett med QR-kod. Hittills har jag inte kommit på nån som fuskat med den.

   //Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 december 2015, 11:02:18 AM
Gör som UL, ersätt SMS-biljetten med en app-biljett med QR-kod. Hittills har jag inte kommit på nån som fuskat med den.

Men då går det ju ändå inte att få in resandestatistiken på rätt enskild avgång på ett specifikt linjenummer.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2015, 11:05:56 AM
Men då går det ju ändå inte att få in resandestatistiken på rätt enskild avgång på ett specifikt linjenummer.

Maskinerna i UL trafiken har ju en QR-kod läsare så bara dom aktiverar den och låter alla som använder app-biljetten skanna vid påstigning så går det ju att lösa.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 03 december 2015, 16:39:08 PM
Maskinerna i UL trafiken har ju en QR-kod läsare så bara dom aktiverar den och låter alla som använder app-biljetten skanna vid påstigning så går det ju att lösa.

Vi får avvakta och se. Även om någonting redan uppfunnits på gula sidan gränsen tvärs genom Uppland, har det aldrig betytt att saker och ting gått att lösa lika smidigt på den röda sidan.

buskörare

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 december 2015, 11:02:18 AM

   Gör som UL, ersätt SMS-biljetten med en app-biljett med QR-kod. Hittills har jag inte kommit på nån som fuskat med den.

   //Niclas

Kräver ju dock en smartphone, vilket alla faktiskt inte har. Men visst är den bättre.

BSB101

Citat från: MartinMartin skrivet 03 december 2015, 01:24:04 AM
Vanisnne. Ta bort SMS-biljetten istället.

Varför det? SMS-biljetten är smidig och de allra flesta har en mobiltelefon idag. Att man införde SMS-biljett utan att samtidigt ge förarna möjlighet till att se om den är falsk eller ej är en annan sak. Detta är dock inte SMS-biljettens fel.

Niclas Rosenius

Citat från: BSB101 skrivet 04 december 2015, 18:35:28 PM
Varför det? SMS-biljetten är smidig och de allra flesta har en mobiltelefon idag. Att man införde SMS-biljett utan att samtidigt ge förarna möjlighet till att se om den är falsk eller ej är en annan sak. Detta är dock inte SMS-biljettens fel.

   Nej, det är inte SMS-biljettens fel men när man tar fram en produkt som man säger att det går ej att fuska med den, så redan första dagen träffar man på en falsk biljett. En app där det är mycket svårare att fuska med är mycket bättre, såpeciellt när du har en QR-kod också.

   //Niclas

BSB101

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 december 2015, 12:12:38 PM
   Nej, det är inte SMS-biljettens fel men när man tar fram en produkt som man säger att det går ej att fuska med den, så redan första dagen träffar man på en falsk biljett. En app där det är mycket svårare att fuska med är mycket bättre, såpeciellt när du har en QR-kod också.

   //Niclas

Problemet ligger i att det inte funnits någon praktisk möjlighet för en bussförare att kontrollera biljetten. Att någon kan visa upp ett valfritt SMS med en sifferkombination betyder inte att själva biljetten är osäker eller dåliga. Det dåliga låg i att det inte fanns någon möjlighet att avläsa biljetten.

Mitt svar gällde dock det faktum att MartinMartin tycke att SMS-biljett var "vanisnne" och att den skulle bort.

MartinMartin

Ja, det är ingen bra biljett.
Hopplöst Fredag/Lördagkvällar och nätter när männskligheten visar sig från sin bästa sida och inte ens klarar av att skicka ett vanligt SMS från sin egen telefon.

Välkommen att åka några varv på 4an med mig å beskåda elendet å minuset bara ökar i displayen och säg sen att du finner det som en smart lösning.

BSB101

Citat från: MartinMartin skrivet 13 december 2015, 23:23:17 PM
Ja, det är ingen bra biljett.
Hopplöst Fredag/Lördagkvällar och nätter när männskligheten visar sig från sin bästa sida och inte ens klarar av att skicka ett vanligt SMS från sin egen telefon.

Välkommen att åka några varv på 4an med mig å beskåda elendet å minuset bara ökar i displayen och säg sen att du finner det som en smart lösning.

Så du tycker att vi ska skrota en biljettyp som underlättar för sällanresenärer att använda kollektivtrafiken för att det innebär förseningar under några timmar per vecka? Varför inte skippa kunderna helt så kan bussarna hålla sina heliga tidtabeller utan problem. Ibland känns det som att visa anser att kollektivtrafiken finns för sin egen skull och inte för kundernas.

MartinMartin

Citat från: BSB101 skrivet 18 december 2015, 20:01:34 PM
Så du tycker att vi ska skrota en biljettyp som underlättar för sällanresenärer att använda kollektivtrafiken för att det innebär förseningar under några timmar per vecka? Varför inte skippa kunderna helt så kan bussarna hålla sina heliga tidtabeller utan problem. Ibland känns det som att visa anser att kollektivtrafiken finns för sin egen skull och inte för kundernas.

Det var det dummaste jag läst på länge.

ajox

Citat från: MartinMartin skrivet 13 december 2015, 23:23:17 PM
Ja, det är ingen bra biljett.
Hopplöst Fredag/Lördagkvällar och nätter när männskligheten visar sig från sin bästa sida och inte ens klarar av att skicka ett vanligt SMS från sin egen telefon.

Välkommen att åka några varv på 4an med mig å beskåda elendet å minuset bara ökar i displayen och säg sen att du finner det som en smart lösning.

Även om vi ponerar att SMS-biljetten skulle tas bort så skulle dessa problem ändå inte upphöra, de skulle bara ta nya former.