(https://s19.postimg.org/t3y67g12r/H19_S_rentorp3dec67_Web.jpg)
Uppställda i Sörentorp 3 dec 1967 stod från vänster: 5343, 5202, 5233, 5304, 5333 samt 5351.
Mvh Gunnar
****
Sorgligt slut. Eller ska vi säga sex sorgliga slut?
Bra bild iallafall.
Hej!
Bra bild som sagt, som uppvisar samma sparsamma snöläge som här i Stockholm idag, 50 år senare.
H22:an längst till vänster visar prov på den ursprungliga målningen av takets färg, där den röda färgen följer bakrutornas övre rundning.
Till skillnad då från de övriga fem bussarnas förenklade maskning av takfärgen.
Enligt reklamen var tydligen Hennes "Tidningen för smarta quinnor".
mvh K R
Citat från: Gunnar D skrivet 03 december 2017, 11:19:49 AM
(https://s19.postimg.org/t3y67g12r/H19_S_rentorp3dec67_Web.jpg)
Uppställda i Sörentorp 3 dec 1967 stod från vänster: 5343, 5202, 5233, 5304, 5333 samt 5351.
Mvh Gunnar
Från det här hållet är det knappt man tänker på att det är en Metropolbuss mitt bland Capitolerna :D
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 december 2017, 03:01:02 AM
Från det här hållet är det knappt man tänker på att det är en Metropolbuss mitt bland Capitolerna :D
Hmm,är den inte 2a från vänster eftersom den saknar linjenummerskylt bak?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 december 2017, 19:55:31 PM
Hmm,är den inte 2a från vänster eftersom den saknar linjenummerskylt bak?/Ulf
Jo, syns ju på sidorutorna också
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 december 2017, 20:01:24 PM
Jo, syns ju på sidorutorna också
Det var sidorutorna jag tittade på. Det är ju dessa framförallt som är karaktäristiska för just Metropolbussarna.
Det är också sidorutorna som gör att Metropolbussarna känns så att säga mer som "originalet" eller hur man nu ska säga. Capitolerna med sina sidorutor känns mycket mer europeiska.
Jag kom på en fråga. Ni nämner linjenummerskyltarna i bak. Fanns det inte Capitoler utan linjenummerskyltar i bak som på Metropolbussarna?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2017, 03:35:36 AM
Jag kom på en fråga. Ni nämner linjenummerskyltarna i bak. Fanns det inte Capitoler utan linjenummerskyltar i bak som på Metropolbussarna?
Jag tror att alla Capitoler hade linjenummerskylt baktill. I SS Trafikhandbok 4 från november 1957 står det under rubriken Bussar H21-22 (Capitolbussar) "
Ställbara skyltar för linjenummer och bokstavsbeteckning är placerade fram, bak och på vänster sida."
M v h
Ingwar
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2017, 00:43:01 AM
Det var sidorutorna jag tittade på. Det är ju dessa framförallt som är karaktäristiska för just Metropolbussarna.
Det är också sidorutorna som gör att Metropolbussarna känns så att säga mer som "originalet" eller hur man nu ska säga. Capitolerna med sina sidorutor känns mycket mer europeiska.
Sidorutorna i Capitol var av half drop typ, tillverkade av skotska Young Windows
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2017, 03:35:36 AM
Jag kom på en fråga. Ni nämner linjenummerskyltarna i bak. Fanns det inte Capitoler utan linjenummerskyltar i bak som på Metropolbussarna?
Capitolerna i Mölndal och Kållered hade inte linjenummerskåp bak.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 06 december 2017, 19:19:14 PM
Capitolerna i Mölndal och Kållered hade inte linjenummerskåp bak.
/Gunnar
Se dessa Capitoler ser rakt bakifrån exakt ut som Metropolbussar? Alltså om man bara ser bakstammen och inte ser sidorutorna?
Även Trollhättecapitolen saknade linjenummerskåp bak.
Mvh Arne Widgren
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 december 2017, 09:47:02 AM
Se dessa Capitoler ser rakt bakifrån exakt ut som Metropolbussar? Alltså om man bara ser bakstammen och inte ser sidorutorna?
Det är ju årgångs- modellberoende men dem av likartad årgång är ju rätt lika
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 december 2017, 17:16:19 PM
Jag tror att alla Capitoler hade linjenummerskylt baktill. I SS Trafikhandbok 4 från november 1957 står det under rubriken Bussar H21-22 (Capitolbussar) "Ställbara skyltar för linjenummer och bokstavsbeteckning är placerade fram, bak och på vänster sida."
M v h
Ingwar
Jag tror mer på att skyltskåpen bak på H21-H22 "eftermonterades" (möjligen efter trafikanternas önskemål?), dels p g a det osymmetriska utseendet under fönstret samt då man på AGRs bild på en H22A 75412 visar ett bra "snyggare utseende" som senare både H23, H24 och H30 fick:
http://www.bussgaraget.se/bilder/H022A-1-5412_800.jpg
SvOf:s Jönköpingscapitol har iaf skyltskåp bak, men glaset är övermålat.
SJ s capitoler av C70-typ 2732 -2746 2755 samt
2791- 2800 fick bakre skyltskåpet borttaget vid revision på 50-talet, omöjliga att manövrera vintertid.
MVH uffe
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 december 2017, 17:54:44 PM
Sidorutorna i Capitol var av half drop typ, tillverkade av skotska Young Windows
Young Windows var de som också levererade fönster till SJ:s vagnar. Alltså till tågen i Sverige på den tiden. Dessa fönster går inte alls efter brittiskt utseende. Istället följer de ett tyskt utseende kallade Übersetzfenster. De är även kallade Halbfenster. Av någon anledning anlitades just skotska Young Windows att tillverka dessa fönster av egentligen tyskt snitt. Troligen var det en ren exportprodukt, eller möjligen bara några enstaka som även gick till den brittiska marknaden.
Tågen fick mycket tack vare dessa fönster ett utseende som gick efter de moden som gällde i Europa då, främst i Tyskland men även fler länder följde detta mode.
För att då gå in på Capitolerna. Fönster av "tågtyp" förekom på europeiska bussar under denna tid. Metropolbussarna har ett tydligt amerikanskt utseende. Men Caiptolerna ser mycket mer europeiska ut just genom sina fönster. Man tog bort mycket av det amerikanska snittet genom dessa fönster. Senare generationer Capitoler har ju dessutom ändrad front med den högre frontrutan. Där hade ytterligare en del av det amerikanska försvunnit och bussarna känns ännu mer europeiska. Kvar som såg amerikanskt ut på en sen Capitol var då egentligen mest bakstammen som härstammar från Metropolbussarna. Om Scania hade hållit liv i konceptet ytterligare några år till hade de troligen ändrat bakstammen med. Då hade nog allt amerikanskt gått förlorat och busen hade bara sett europeisk ut.
Även Göteborgs spårvagnar av typ M25, M28 och M29 har/hade Youngfönster.