Spegellös VanHool

Startat av JH, 11 februari 2020, 20:31:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JH

Det dök upp några testbussar från Belgien.

http://imgur.com/a/birJnTZ

Bildkvaliteten är utmärkt även i mörker och norrländskt väder. Man slipper a-stolpar, is och imma som skymmer speglarna. Ljusstyrkan kan regleras.
Jag upplevde inga nackdelar som inte hundöron också har.

igel

Hur fungerar det med lågt stående sol som lyser på dessa skärmar?

homer

det där är nog framtiden även om man såklart kan känna lite skepsis och de tar säkert några mil att vänja sig

pegee

Citat från: igel skrivet 11 februari 2020, 20:57:38 PM
Hur fungerar det med lågt stående sol som lyser på dessa skärmar?
För- och nackdelar finns nog med all ny teknik. Lågt stående sol rakt bakom bussen som syns
i en vanlig backspegel, gör att man ser inte ett skvatt bakåt kan vara precis lika illa.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

virtual1

Personligen kan jag säga efter att ha testat att sätta upp en backkamera ovanpå sidospegeln med invändig skärm på en tidigare bil då sidospegeln var blockad av en bilbarnstol som skymde, att det funkade väldigt bra. Döda vinkeln försvann helt och jag hade en betydligt bättre vidvinkel än vad en vanlig sidospegel kunde erbjuda! Kan tänka mig att resultatet blir liknande här.

JH

Här är ett prima exempel på elände med normal spegel på dagens resa. https://imgur.com/a/V6vxWQx

Lasse i Bdn

Citat från: JH skrivet 11 februari 2020, 20:31:02 PM
Det dök upp några testbussar från Belgien.

http://imgur.com/a/birJnTZ

Bildkvaliteten är utmärkt även i mörker och norrländskt väder. Man slipper a-stolpar, is och imma som skymmer speglarna. Ljusstyrkan kan regleras.
Jag upplevde inga nackdelar som inte hundöron också har.

Hue gör man för att se bild? Jag ser ingen bild bara svart

Ersa

Citat från: JH skrivet 14 februari 2020, 20:49:03 PM
Här är ett prima exempel på elände med normal spegel på dagens resa. https://imgur.com/a/V6vxWQx

Bara man beställer vindruta där hela övre halvan kan värmas upp med små eltrådar, slipper man det där problemet. Har funnits som tillval på Setra åtminstone tio år. Säkerligen fler. Volvo erbjöd dessutom eluppvärmda torkarblad redan på 1990-talet.

Lulebussen

Citat från: JH skrivet 11 februari 2020, 20:31:02 PM
http://imgur.com/a/birJnTZ

Jag har svårt att tro på det där. Om elektroniken racklar och skärmarna blir svarta, då står man där helt utan sikt bakåt. Visst kan man använda det som komplement till vanliga speglar, men inte som ersättning för sådana.

JH

Fast det gör man ju också om elektroniken racklar och spegelvärmen lägger av, eller om en mötande tradare blir för närgången och fördelar min spegel i diket.

Lulebussen

Visst är det så, men spegelvärmen är ju bara ett problem på vintern (som visserligen är rätt lång i Kiruna) och det finns ju isskrapor. Och jag tror nog det händer oftare att elektroniken racklar än att spegeln körs sönder.

homer

Citat från: Lulebussen skrivet 15 februari 2020, 16:13:39 PM
Visst är det så, men spegelvärmen är ju bara ett problem på vintern (som visserligen är rätt lång i Kiruna) och det finns ju isskrapor. Och jag tror nog det händer oftare att elektroniken racklar än att spegeln körs sönder.

Nästan allt i en buss styrs via elektronik idag, styrning, bromsar, dörrar, hela instrumentpanelen är väl elektonisk på nya bilar och bussar, varför skulle just denna elektronik krångla mer än annan?

oavsett om enskilda bussförare kan känna sig skeptiska till detta kommer de med all sannorlikhet vara standardutrustning inom några år, fördelarna med tex bränsleförbrukningen gör att de här inte kommer kunna stoppas

igel

Citat från: Lulebussen skrivet 15 februari 2020, 15:40:15 PM
Jag har svårt att tro på det där. Om elektroniken racklar och skärmarna blir svarta, då står man där helt utan sikt bakåt. Visst kan man använda det som komplement till vanliga speglar, men inte som ersättning för sådana.
Att döma av alla andra kameraskärmar som finns redan i dag i bussar, så är det inte ett helt ovanligt problem. Hellre lite frost på spegeln än ett krig mellan de rosa och turkosa ränderna.

Lulebussen

Citat från: homer skrivet 15 februari 2020, 17:18:21 PM
Nästan allt i en buss styrs via elektronik idag, styrning, bromsar, dörrar, hela instrumentpanelen är väl elektonisk på nya bilar och bussar, varför skulle just denna elektronik krångla mer än annan?

Jag har aldrig sagt att denna elektronik skulle krångla mer än någon annan, det jag menar är att all elektronik krånglar förr eller senare. Som igel säger så är det inte ett helt ovanligt problem att kameraskärmar krånglar. Ska dock tillägga att jag inte kör buss själv.

Sen hoppas jag verkligen inte att styrning och bromsar styrs enbart av elektronik, utan att det också finns ett mekaniskt backupsystem. Annars skulle det kunna få ödesdigra konsekvenser.

Nico

Här blir det även väldigt viktigt att underhållet sköts... och det är i dagsläget lite si och så både vad gäller vanliga speglar såväl som kameror/displayer för t.ex. back- och utgångsdörrar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman