Revision av Den Oudsten hos GS

Startat av c007, 06 januari 2008, 17:18:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nor1

Om nu GL va ersatt av VästTrafik, varför finns så många Osten bussar målade i GL:s färger ???. Alla dessa bussar kom ju precis när det var klart att inte KB utan "Rälsnissarna" skulle köra här i Lindome. Tycker det verkar konstigt att beställa 50 bussar i GL färger samtidigt som kompisens mamma fick nya bussar i VästTrafiks färger på andra linjer som GS fått förlängning på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nor1 skrivet 12 januari 2008, 22:28:23 PM
Om nu GL va ersatt av VästTrafik, varför finns så många Osten bussar målade i GL:s färger ???. Alla dessa bussar kom ju precis när det var klart att inte KB utan "Rälsnissarna" skulle köra här i Lindome. Tycker det verkar konstigt att beställa 50 bussar i GL färger samtidigt som kompisens mamma fick nya bussar i VästTrafiks färger på andra linjer som GS fått förlängning på.

Jag misstog mig på året om Kålleredsbussarnas konkurs. Jag hade för mig att det var 2001 men det var i själva verket redan 1999.
Den Oudsten var inte i GLAB:s färger utan i Göteborgs stads färgsättning, ursprungligen Spårvägens. När dessa bussar beställdes för leverans fanns Västtrafik (bildades 1999) men de hade inte fastställt sitt nya designprogram när specifikationen inför beställningen gjordes. Därav kom det sig att de första Den Oudsten kom att få GLAB:s eller GS färger medan det ungefär samtidigt levererades bussar i Västtrafiks nya färgsättning av andra fabrikat där beställningen gjorts senare.
Kålleredsbussarna gick i konkurs då Västtrafik funnits ett halvår. Men det det var GLAB som gjorde upphandlingen. Och det var inte riktigt som jag skrev att den Oudsten-bussarna redan fanns hos GS när Kålleredsbussarna gick i konkurs. Däremot visste inte GS vid beställningen av dessa att de skulle få köra Kålleredsbussarnas gamla linjer eftersom den var föremål för upphandling från år 2000. Möjligen köpte de bussarna på spekulation att de skulle få den trafiken.
Därmed är det också klart att det var Carrus Vega som Kålleredsbussarna beställde men dessa bussar avbeställdes. Jag antar att fabriken redan då börjat bygga dem och de har väl därför sålts till andra bussägare.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2008, 21:56:48 PM
Tyvärr verkar ju inte ägarna (SL och Keolis) och Vd:n vara på samma våg längd här, tyvärr har man inte varit med och konkurrerat med övriga "som inte heller är intresserade av underbud" i någon av de upphandlingar som slutförts under 2007 med undantag för en halva av SL upphandlingen (Ekerö), varken Kalmar, Jönköping, Gotland eller (Märsta)har man visat intresse för, det senare området drog man tillbaka en angiven offert under utvärderingstiden, det är ju lite tråkigt att man inte ens är med på banan utanför SL området vilket i slutänden riskerar att företaget blir en ren Sthlmsentreprenör med de risker det kan innebära för fortlevnaden framöver.

Vet inte om man ska säga tyvärr för i alla fall i några av de uppräknade upphandlingarna hade man nog ändå haft svårt att knipa ett avtal om man vill ha godtagbara marginaler och nå upp till ägarnas avkastningskrav. Att utveckla och behålla trafiken i Stockholm som man det ändå verkar som att man klarar av att sköta på ett bra/hyfsat sätt kanske är bättre än att försöka räkna hem nya anbud lite här och var nu när man börjat få ordning på ekonomin. Som nämdes innan blev det ju på vissa ställen till och med lägre kostnad än tidigare avtalsperiod så det är nog inte direkt några överpriser man har tagit ut. Och att det är mycket billigare att behålla en kund än att skaffa en ny kanske gäller även inom upphandlad kollektivtrafik?

Vet inte hur stor del det har i det hela men det är väl pga. SL:s ägarandel lite kontroversiellt att lägga anbud utanför Stockholm om man skulle råka lägga ett anbud som av en eller annan anledning skulle visa sig inte hålla rent ekonomiskt och bli en förlustaffär. Var väl något/några av Tunaberg Taxi:s avtal som var i den politiska hetluften med anklagelser mot att SL (genom ägandet i Busslink) indirekt subventionerade(i de fall avkastningen inte nådde upp till ägarnas krav) färdtjänst i andra län än Stockholm. En del av Stockholmsavtalen man har är väl inte upphandlade än heller?

Ulf Rådeström

#18
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2008, 22:52:16 PM
Jag misstog mig på året om Kålleredsbussarnas konkurs. Jag hade för mig att det var 2001 men det var i själva verket redan 1999.
Den Oudsten var inte i GLAB:s färger utan i Göteborgs stads färgsättning, ursprungligen Spårvägens. När dessa bussar beställdes för leverans fanns Västtrafik (bildades 1999) men de hade inte fastställt sitt nya designprogram när specifikationen inför beställningen gjordes. Därav kom det sig att de första Den Oudsten kom att få GLAB:s eller GS färger medan det ungefär samtidigt levererades bussar i Västtrafiks nya färgsättning av andra fabrikat där beställningen gjorts senare.
Kålleredsbussarna gick i konkurs då Västtrafik funnits ett halvår. Men det det var GLAB som gjorde upphandlingen. Och det var inte riktigt som jag skrev att den Oudsten-bussarna redan fanns hos GS när Kålleredsbussarna gick i konkurs. Däremot visste inte GS vid beställningen av dessa att de skulle få köra Kålleredsbussarnas gamla linjer eftersom den var föremål för upphandling från år 2000. Möjligen köpte de bussarna på spekulation att de skulle få den trafiken.
Därmed är det också klart att det var Carrus Vega som Kålleredsbussarna beställde men dessa bussar avbeställdes. Jag antar att fabriken redan då börjat bygga dem och de har väl därför sålts till andra bussägare.




Jag har haft ganska bra koll på produktionen från Carrus, och jag har inte i några papper därifrån sett något som skulle tyda på att man börjat bygga bussar till Kållred och sedan bara enkelt sålt dom till andra kunder.

Ofta är det ju så att när en buss beställs är den så hårt specificerad, så den blir svårt att bara hux flux sälja den vidare.

Hmm..."missstog mig om året" var det ja - kanske dags Staffan, inte för att vara taskig, men för att inte förvirra allt för mycket här på forumet, att du liksom jag måste göra till min databas för att vara trovärdig - börjar kolla lite fakta innan du skriver inlägg. Allt som oftast blir det många fel på årtal och ägandeföljder ser man, och det ställer till det om man inte hela tiden läser alla inlägg.

Tänk om jag skulle gå på sådan info i min databas - då skulle jag ju få ändra kanske hundratals poster stup i kvarten pga inlägg och missvisande info bara som bara är urslängd utan någon som helst faktakoll...

>:(

Jo

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 januari 2008, 10:04:56 AM
Jag har haft ganska bra koll på produktionen från Carrus, och jag har inte i några papper därifrån sett något som skulle tyda på att man börjat bygga bussar till Kållred och sedan bara enkelt sålt dom till andra kunder.

Ofta är det ju så att när en buss beställs är den så hårt specificerad, så den blir svårt att bara hux flux sälja den vidare.

Hmm..."missstog mig om året" var det ja - kanske dags Staffan, inte för att vara taskig, men för att inte förvirra allt för mycket här på forumet, att du liksom jag måste göra till min databas för att vara trovärdig - börjar kolla lite fakta innan du skriver inlägg. Allt som oftast blir det många fel på årtal och ägandeföljder ser man, och det ställer till det om man inte hela tiden läser alla inlägg.

Tänk om jag skulle gå på sådan info i min databas - då skulle jag ju få ändra kanske hundratals poster stup i kvarten pga inlägg och missvisande info bara som bara är urslängd utan någon som helst faktakoll...

>:(

Vet inte om det ligger någon sanning i det men det har väl nämnts innan att vissa av Carrusbussarna som levererades till Blekinge 1999-2000 från början var avsedda för Kållered. Så nu har du ytterliggare en spekulation och gissning att reta dig på. :D

Ulf Rådeström

Citat från: Jo skrivet 13 januari 2008, 10:39:34 AM
Vet inte om det ligger någon sanning i det men det har väl nämnts innan att vissa av Carrusbussarna som levererades till Blekinge 1999-2000 från början var avsedda för Kållered. Så nu har du ytterliggare en spekulation och gissning att reta dig på. :D

haha...nää...jag retar mig inte så mkt på spekulationer och gissningar, som på rena felaktiga utkast som man tycks vara benhårt säker på och allt som oftast inte kan erkänna att man hade en felaktig mening om.

Det var så jag menade med mitt inlägg ovan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 januari 2008, 11:11:19 AM
haha...nää...jag retar mig inte så mkt på spekulationer och gissningar, som på rena felaktiga utkast som man tycks vara benhårt säker på och allt som oftast inte kan erkänna att man hade en felaktig mening om.


Snälla Uffe, jag inledde detta med Kålleredsbussarna med "jag antar". Och visst brukar jag erkänna när jag har fel.
För övrigt utlovar jag skärpning och ber om ursäkt om jag spridit en del felaktigheter det senaste dygnet - och tidigare också förmodligen.
:-[

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2008, 11:17:03 AM
Snälla Uffe, jag inledde detta med Kålleredsbussarna med "jag antar". Och visst brukar jag erkänna när jag har fel.
För övrigt utlovar jag skärpning och ber om ursäkt om jag spridit en del felaktigheter det senaste dygnet - och tidigare också förmodligen.
:-[



Visst kan jag köpa det, så det är lugnt  :)
Att jag sedan inte håller med dig helt o fullt i det du skriver i citatet ovan, är ju en helt annan sak.
Att ha fel är att ha fel, o inte slinta med tangenterna på varsin sida om tangentbordet etc etc :-)

Jag är inte ute efter att trycka till dig, men tycker det är lite tråkigt och frustrerande med direkt felaktig information...

c007

Jag kommer i vilket fall som helst att vara riktigt lycklig, den dag GS Den Oudsten går i graven. Tyvärr finns det en förkärlek i Majorna att tursätta dessa på linje 50 och 58, där dom inte alls borde gå.  >:(

Neko

Citat från: c007 skrivet 13 januari 2008, 17:24:41 PM
Jag kommer i vilket fall som helst att vara riktigt lycklig, den dag GS Den Oudsten går i graven. Tyvärr finns det en förkärlek i Majorna att tursätta dessa på linje 50 och 58, där dom inte alls borde gå.  >:(

Vilka ledbussar skulle köra på linjerna annars? Vi har inte så många övriga ledbussar så det räcker till alla de omlopp med 50 och 58. Så det är ingen 'förkärlek' till att ostarna går på de linjerna, utan de linjerna ska helt enkelt vara tursatta med ledbussar.

Zella

Ser inget fel med att ha Den Oudsten på 58:an... För oss på Kruthus så vet man ju att "Titta, här kommer Majorna" Vink vink  :D

Och om neko kör så blir det ju Majorskan  ;D

Kruthus kan ha lite varierande: Volvo gasled, Volvo boggie 6xx serien, Volvo disel ledbuss, Man ledbuss, Man stadsbuss men oftast är det man man har  :)

Nupski

#26
Citat från: c007 skrivet 13 januari 2008, 17:24:41 PMJag kommer i vilket fall som helst att vara riktigt lycklig, den dag GS Den Oudsten går i graven. Tyvärr finns det en förkärlek i Majorna att tursätta dessa på linje 50 och 58, där dom inte alls borde gå.  >:(
Det kommer inte jag som kör.... långlinje med Den Oudsten är inte fel, kör man från Skintebo -> Bergsjön är en Den Oudsten bra kombination...
Citat från: Zella skrivet 13 januari 2008, 19:34:04 PMSer inget fel med att ha Den Oudsten på 58:an... För oss på Kruthus så vet man ju att "Titta, här kommer Majorna" Vink vink  :D Och om neko kör så blir det ju Majorskan  ;DKruthus kan ha lite varierande: Volvo gasled, Volvo boggie 6xx serien, Volvo disel ledbuss, Man ledbuss, Man stadsbuss men oftast är det man man har  :)
Någon dag så körde ni runt med 242, 211 och 243 på 58an det måste väl vara grymt bra bussar på den linjen....