SVT-reportage om nya el-ledbussarna i Stockholms innerstad

Startat av Ersa, 19 juni 2022, 08:55:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Till en prislapp på 100 miljoner kronor är nu femton elbussar klara att trafikera Stockholm innanför tullarna."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-ar-innerstans-forsta-elbuss

Artikeln innehåller även ett filmklipp med intervjuer.

Maven

De användes förra veckan för att transportera löpare mellan Karlaplan och Blodomloppet på Djurgården. Kan man misstänka att de fick vara premiärpassagerare, om än inte med SL-taxa?

homer

bussarna kostar alltså ungefär 6,5 miljoner / styck... som hittat, är de tänkt att dom ska hålla 25 år? i så fall blir  totalkostnaden acceptabel, men gissningsvis är de fortfarande samma ålderskrav som innan, är de inte 14 år på nuvarande cityavtal?

igel

Tyvärr är ju en av de dyraste delarna batterierna (om man inte tar kraften från ovan), och livslängden på dem, är väl ett av de stora problemen.   

homer

jag vet inte vad ett nytt bussbatteri kostar men livslängden är säkert runt 5 år så de behöver nog bytas minst 3 gånger under bussens livslängd

Ersa

Vet inget om just dessa specifika bussar i detta avtal, men de ordinarie ålderskraven satta för förbränningsdrivna bussar brukar vanligtvis inte alls gälla för elbussar. De äldsta trådbussarna i Landskrona levererarde 2003 rullar väl än idag, eller hur ligger det till där?

Mattias Petersson

Jo dom rullar på fortfarande trådbussarna såg 2 stycken i trafik igår Nobina 6991 - 6993 i Landskrona.
Medan Nobina 6992 har inte rullar på några år nu den väntar på nya saker till den vad jag har läst annan stanns typ på Facebook Forum Bussdepån.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

B10M

Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2022, 01:35:14 AM
Vet inget om just dessa specifika bussar i detta avtal, men de ordinarie ålderskraven satta för förbränningsdrivna bussar brukar vanligtvis inte alls gälla för elbussar. De äldsta trådbussarna i Landskrona levererarde 2003 rullar väl än idag, eller hur ligger det till där?

Trådbussarna där hanteras som om spårfordon, det är huvudmannen som äger trådbussarna och utföraren får hålla till godo med de bussar som finns tills huvudmannen köper nya. Säger absolut ingenting om hur batteribussar hanteras i avtalen.

Fredrik Gelin

Citat från: Maven skrivet 20 juni 2022, 19:49:17 PM
De användes förra veckan för att transportera löpare mellan Karlaplan och Blodomloppet på Djurgården. Kan man misstänka att de fick vara premiärpassagerare, om än inte med SL-taxa?
Premiärpassagerare som inte har någon direkt koppling till bussarna lär nog ha varit kungafamiljens gäster i samband med nationaldagsfirandet på Skansen, men kul att de får börja jobba med lite mer realistiska uppgifter så att säga.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Sambjo

Citat från: homer skrivet 20 juni 2022, 23:07:45 PM
jag vet inte vad ett nytt bussbatteri kostar men livslängden är säkert runt 5 år så de behöver nog bytas minst 3 gånger under bussens livslängd

Har väldigt svårt att tro att ett bussbatteri bara skulle hålla fem år. Elbilar som är tio år gamla tappar runt tio till tjugo procent av sin kapacitet och då är de batterierna konstruerade med betydligt äldre teknik än den som används i dessa bussar i dag. Dessutom så är ju sträckorna som körs i kollektivtrafiken noggrant planerade, vilket gör att man kan undvika att batterierna står nästan urladdade eller helt fulladdade under lång tid. Dessa två saker är de i särklass sämsta man kan göra om man vill att ett batteri ska hålla länge och undviker man dem så får man mycket bättre hållbarhet. Kommer säkert vara vissa batterier som behöver bytas under bussarnas livslängd, precis som att förbränningsmotorer ibland behöver bytas, men att räkna med behöva byta batterier var femte år har dålig förankring i verkligheten.

homer

Men du gissar bara? eller vet du att det inte är hämtat ur verkligheten?

toddetoddelito

#11
Blev nyfiken och sökte på frågan, och fann en hemsida (https://www.plugincanada.ca/electric-bus-faq/) om kanadensisk elbusssatsning. Där vågar tillverkarna sig på 12 års garanti för sina bussar (och sidan konstaterar att det nog är rimligt att anta att det först är då som batterierna riskerar försvagas såpass mycket att det påverkar omloppen). Hur lång garanti tillverkarna till elbussarna i Sverige ger vet jag inte, men antar att deras batterier nog inte är så mycket sämre än Kanadas.

Dessutom, som sidan också nämner, är batterierna inte uttjänta trots att de inte längre klarar att driva bussarna. De kan istället fylla andra syften innan deras verkliga livstid är slut.

Sambjo

Utifrån det vi vet idag så har jag svårt att tro att det genomsnittliga batteriet i en elbuss skulle vara så utslitet att det måste bytas efter fem år. Kollade en slumpmässig MAN-gasbuss som rullar i samma trafik som dessa nya (Keolis 7187) och fick fram från biluppgifter.se att den rullar cirka 5000 mil per år. Om vi antar att de nya elbussarna kommer rulla lika långt skulle de gått runt 25 000 mil efter fem år.

Många elbilar rullar idag som taxibilar och i sån trafik kan man komma upp i de sträckorna med bilarna på några år. Hade batterierna varit obrukbara efter en sån sträcka tror jag inte taxiåkarna hade fortsatt köpa elbilar. Efter 25 000 mil har garantierna i regel löpt ut (standard är 16000 mil/8 år för personbilar) och taxiförarna hade då behövt bekosta dessa byten själva och hade det skett på bred front så borde det kommit ut i media. I stället fortsätter taxiåkarna att köpa in fler och fler elbilar vilket enligt mig pekar på att batterierna håller för deras behov.

Sen är det absolut möjligt att kapacitetsproblem kan uppstå under bussarnas livslängd. När detta sker kommer utvecklingen dock gått framåt vilket lär leda till mindre kostnader för batteribyten då. De stora batterierna i en elbuss är dessutom väldigt modulära vilket möjliggör renovering/byte av enskilda celler till en lägre kostnad.


elliot


Peter Rost