Buss och tåg i kollision på Hisingen

Startat av Sambjo, 08 mars 2021, 08:52:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Den andra bussförlusten för Keolis i Göteborg på bara drygt två veckor, först 2260 som brann upp och nu 2211. Tack och lov att föraren hann sätta sej i säkerhet och att det inte fanns några passagerare i bussen.

Fredrik Thurfjell

Citat från: Fredde skrivet 08 mars 2021, 21:01:18 PMTyvärr är Trafikverket mer för "långa hållbara lösningar" än mindre åtgärder som tillfälligt kan hjälpa och avhjälpa fordon som står på spåret.
Det är förvisso sant och tidigare års mediala fokus på plankorsningsolyckor har skiftat fokuset till obevakade korsningar på landsbygd. Berörda vägar är dock kommunala så det är "bara" plankorsningen i sig som är Trafikverkets intresse, det vill säga ska det till ändringar och ombyggnader i vägmiljön är detta något för Göteborg stad.

rasmus.03

Prognos framflyttad till tidigast torsdag kl 06


igel

En fråga, Västtrafik säger att bussen inte gick att starta igen när den hade stannat för väjningsplikt. Stängs motorerna normalt av när man står vid rödljus och liknande i den modellen?


Citat– Vi ska ha gasbussar framöver och kommer att beställa nya. Det är inte större risk att det börjar brinna i en gasbuss än i någon annan buss, även om konsekvensen av en brand ser annorlunda ut, säger Anders Larsson.

Det här är väl lite att blanda bort korten, för det äv väl ingen som har påstått det. Folk i allmänhet är ju just oroliga för konsekvenserna om en gasbuss börjar brinna, inte att de börjar brinna.

Sambjo

Nej det finns mig veterligen inte något start/stopp-system på de här bussarna

Ersa

Även om de inte har regelrätta start/stoppsystem, finns det gott om bussar som har andra system som stänger av motorn automatiskt, om den stått på tomgång längre än en viss förinställd tid. Då kan det bli en viss procedur att starta upp motorn igen.

Dock bör man ju inte stanna alls på själva spåret i såna lägen, utan stanna före eller efter spårområdet. Precis som att man inte ska blockera andra slags vägkorsningar.

Erling.L

Nej bussarna har inga start/stopp system utan dog av annan anledning som utredningen får visa
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

S Svensson

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kant-fel-trolig-orsak-till-bussolyckan-pa-hisingen

Uppgift från SVT. Där jag bor stannar bussarna vid järnvägsövergången. Man kör inte över och ställer sig framför trafikljus. Utan ställer sig framför trafikljus så att bussarna får plats emellan trafikljus och järnvägsövergång.

Citaro C2

Jaha se där, dags att bussbolagen börjar laga grejerna innan folk dör!   >:(

HJP

****
"Vi sätter säkerheten först", säger KEOLIS representant, efter olyckan. Otroligt! Att hon inte skäms   >:(
"Vi är glada att det inte blev allvarligt", säger hon också. Man häpnar. Om inte detta var allvarligt, vad är då allvarligt?  >:(

igel

Citat från: Bussfanatikern skrivet 08 mars 2021, 23:47:04 PM
Den andra bussförlusten för Keolis i Göteborg på bara drygt två veckor, först 2260 som brann upp och nu 2211. Tack och lov att föraren hann sätta sej i säkerhet och att det inte fanns några passagerare i bussen.
Ena verkade bero på slitet kablage till batterierna andra trasig frontlucka.

Finns det ett bristande underhåll hos Keolis i Göteborg.

HJP

igel: "Finns det ett bristande underhåll hos Keolis i Göteborg".
****
Det framgår väl med all önskvärd tydlighet.

Lars-Håkan_E

Problem med start relaterat till front/rampluckor har ju funnits ända sedan den funktionen infördes på typ -70 talet.

Ett väldigt vanligt radiosamtal i Sthlms innerstad mellan YTC och en förare i början på -80 talet:

59 tur 2, kom.
Jag står på Malmgårdsvägen och bussen vill inte starta, kom
Vad har du för vagnsnummer, kom
5245, kom
Har du kontrollerat om frontluckan är öppen?, kom
Ska göra det, återkommer, kom
Luckan hade gått upp, har stängt den men den glappar lite fortfarande, nu startar bussen. kom
Bra, skriv en felrapport så får verkstan justera luckan, kom
Jag gör det, tack för hjälpen, slut kom
Klart slut


Jag skulle tro att många om inte de flesta varit ute för något liknande scenario.

Däremot är ju det att luckan går upp under körning normalt inget som kör bussen okörbar, bara att den inte går att starta om motorn stannat. På många bussar finns ju idag av miljöhänsyn en begränsning av hur länge tomgångskörning är möjlig (Typ 10-12 minuter) men den begränsningen fungerar enbart med parkeringsbromsen aktiverad vilket nog inte varit fallet just vid denna händelse, dock har jag en svag aning om att vissa bussmodeller har rampluckebrytaren kopplad till växellådan, det kanske någon kan bekräfta eller dementera?

Att luckan går upp behöver sällan bero på dåligt underhåll.

Fredde

När MAN-vagnarna i 70-serien levererades till nämnda bolag (för trafik i Stockholm) under 2011 var frontluckorna inte pålitliga.
De hoppade loss om föraren bromsade lite för hårt, så bussarna stannade lite här och var vill jag minnas.
Fick pedagogiskt förklara via radion att hen skille prova att trycka till luckan och försöka på nytt, då hoppade den igång igen i de allra flesta fall. Luckorna var så lite öppna att det inte syntes vid en första snabb titt.