Bussförare i Umeå: "Hur länge ska vi stå ut med elbussarna?"

Startat av VincentJkpg, 14 januari 2021, 17:12:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

VincentJkpg

En debattartikel från 108 busschaufförer i Umeå kritiserar bland annat Hybricons bussar: https://www.folkbladet.nu/2021-01-13/hur-lange-ska-vi-sta-ut-med-elbussarna

CitatVi förundras över att de massiva problemen med Hybricons elbussar får fortgå. Som yrkesförare så skäms vi över skräpet vi tvingas köra passagerarna i.

CitatHela situationen kring Hybriconeländet är så illa att de till och med haft oss förare att ovetandes i flera månader köra en reservbuss med körförbud!

CitatBärgarföretaget är den enda lyckligt lottade parten i det här, det har under många år tjänat storkovan på Hybricons bussar.

S Svensson

Detta är problem som vi skrivit här om förut. På mig verkar det som om någon utprovning inte skett i vinterväglag. Jag vet inte heller så mycket om berört bussmärke, tillverkare och teknisk data. Hur värms bussarna ?

Man kan inte förvänta sig att en buss kan användas i vinterväglag om det är så att komponenterna inte är utprovade i vinter.
Det är faktiskt så att flera personbilstillverkare provar ut elsystem i Arjeplog och i Murmansk.


VincentJkpg

#3
Citat från: S Svensson skrivet 14 januari 2021, 17:45:39 PM
Detta är problem som vi skrivit här om förut. På mig verkar det som om någon utprovning inte skett i vinterväglag. Jag vet inte heller så mycket om berört bussmärke, tillverkare och teknisk data. Hur värms bussarna ?

Man kan inte förvänta sig att en buss kan användas i vinterväglag om det är så att komponenterna inte är utprovade i vinter.
Det är faktiskt så att flera personbilstillverkare provar ut elsystem i Arjeplog och i Murmansk.

Hybricon är grundat och förlagt i Umeå. Jag vet inte hur det är idag men man har i alla fall tidigare tillverkat bussarna där. Så vitt jag vet har man inga egna karosser, utan använder existerande designer från till exempel tjeckiska Ekova och "anpassar" bussarna till kund och nordligt klimat.

Sök lite på Hybricon så ser du vilken solskenshistoria företaget haft rent ekonomiskt (sarkasm)

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 14 januari 2021, 17:45:39 PM
Hur värms bussarna ?

Förmodligen som de flesta andra elbussar, med en dieseldriven tilläggsvärmare av t.ex märket Webasto eller Stroco. Även på vanliga dieselbussar släpper dessa värmare, så vitt jag förstår, ut sina avgaser orenat, istället för via filter och katalysatorer som bussarnas förbränningsmotors avgaser går via.
Däremot brukar avgaserna från dessa värmare vara som mest jobbig för människors andning och luktsinne om de drivs med RME, istället för fossil diesel eller HVO.

Ersa

Citat från: Knallhatt skrivet 14 januari 2021, 18:32:43 PM
Tja, dom är ju byggda i Umeå..... ;)

https://www.hybricon.se/sv/hem.htm

Har vi äntligen krossat den gamla seglivade myten om att vi svenskar i allmänhet, och de norröver i synnerhet, skulle vara bättre på att bygga bussar för kallt klimat och vinter, jämfört med polacker, tyskar och spanjorer? Jag hoppas då det!

bussgrabben

CitatNär bussen bokstavligen studsar nerför Svingen

Är man i Svingen och kör är man verkligen ute och cyklar.  :o

Ersa

Det är dåligt med kollektivkörfält på den bron. Blir även rätt smalt för mötande cyklister om man brakar ut där med en elbuss.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svingen

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Det förefaller behövas lite utredande om de bussar som HYBRICON BUS SYSTEM AB levererat till UMEÅ KOMMUNFÖRETAG AKTIEBOLAG.
Bussarna används ju av den operatör som kör stadstrafik i Umeå, f.n. är väl detta Transdev.

Bussar av detta utseende...

Foto i Umeå 2017-08-28 11:07:44, Leif D.

...är enligt Transportstyrelsen tillverkade av AMZ-KUTNO, med modellbeteckningen HAW, som är ett polskt bolag som tillverkar en del specielfordon, bl.a ambulanser. Dock så hittar man inga sådana bussar på deras hemsida. Däremot är ju bussen på bilden, väldigt lik det som i polen kallas URSUS BUS.  Läser man däremot på Wikipedia så ser man att URSUS BUS är ett företag som 2015 bildades av företagen URSUS S.A. och AMZ-KUTNO.  Bussarna (8002 och 8003) levererades till Umeå våren 2016, så det där med leverantör är tydligen lite kladdigt.

Bussar av detta utseende...

Foto i Umeå 2017-08-28 09:36:30, Leif D.

...är enligt Transportstyrelsen tillverkade av EKOVA ELECTRIC, med modellbeteckningen HYBRICON ARC WHISPER 12, som är ett Tjeckiskt företag i Ostrava som renoverar spårvagnar (bl.a till Göteborg) trådbussar m.m. men bygger även elbussar. Jag har hittat uppgifter på att det ska finnas 7 st, varav minst 2 ledbussar av denna tillverkning i Umeå.

Så nu kanske vi ska ta död på teorin att några elbussar skulle ha byggts i Umeå, för så är inte fallet. Hur bra eller dåliga dessa två busstyper är, har jag ingen uppfattning om, men tydligt är ju att bussförarna i Umeå har en del åsikter. Om det är båda, eller bara den ena sorten, framgår ju inte heller. Däremot verkar ju inte Transdev så glada i dessa, då de ju valde att köpa 25 st VDL Citea SLFA-180 Electric till trafiken för det kontrakt som nu är i drift.
;-)

Ersa

Hur är värmen i landets övriga elektriska bussar?
Längst erfarenhet lär man väl ha i Landskrona med trådbussarna, och där har det mig veterligen inte förekommit några skriverier.
I Norrtälje är det inga uppror, men ingen är heller överdrivet imponerad över värmen i stadens elbussar. Där är man dock väldigt noga med att köra värmarna på HVO, och absolut inte RME.

Knallhatt

Det var inte Transdev som köpte VDL elbussar till Umeå, dessa upphandlades av Umeå Kommunföretag AB.

Leif D

Nåja, de borde jag ju kunnat gissa mig till och kollat, vilket jag ju inte gjorde. Dock minns jag ju gnället i pressen från den "lokala bussleverantören" när denna upphandling gjordes. Dock kan man väl gissa att det kommunala ägarbolaget kanske förhört sig lite hos just Transdev, som ju sitter på de konkreta kunskaperna om olika fordon, dels de man disponerar och dels vad olika leverantörer levererar för kvalitet mm.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
;-)

Walter

Ta in erfarenheter kan och ska kommunala företag absolut göra. Men det borde inte röra sig om att man valt VDL utan att VDL vann upphandlingen. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Leif D

Och att vinna en en upphandling innebär ju att man var bäst vad gäller alla de parametrar som ingår i utvärderingen, där naturligtvis tidigare erfarenheter måste vara en del av det som sammanvägs.  En stor mängd dåliga erfarenheter, måste ju då hamna på de förlorande parternas minussida.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
;-)