Regionbussar i Uppsala idag (färgglada bilder)

Startat av Jacob, 01 mars 2012, 19:56:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Idag kom Mikey på besök till staden, och givetvis blev det bussfotografering.

Först ut Nobina 4464


Danielssons Buss Nora




KR Trafik 158


Gruppfoto ;)


Nobina 5744 - bussen jag somnade i och vaknade i inlåst på depån i Tierp...


Nobina 5789


Nobina 5792


Nobina 5857


Nobina 5393


KR Trafik 180


Edlunds Trafik 7703


//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 01 mars 2012, 19:56:59 PM


Jag är partisk då jag tog busskörkoret i just denna Vännäsbuss för 11 år sedan. Men även om jag inte haft nån relation till individen i fråga måste jag säga att det inte kan bli bättre än så här. 10 poäng blir det, vilket lägger den precis ovanför Danielssons Nora på topplistan. :D

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Ja, om man bortser från alla Säfflebussar var det riktigt trevliga motiv. ;)

Bussmupp

Rullar det många fd. SL vagnar i UL trafik? Har sett ganska många på sistone.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Även alla f.d. SL-bussar, röda som blå, lär tas ur trafik i maj.

Stefan P

Hej

Hur många färger finns det i Uppland nu på bussarna tex. gult, vitt, blått vad mer?

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 02 mars 2012, 11:36:39 AM
Hur många färger finns det i Uppland nu på bussarna tex. gult, vitt, blått vad mer?

Gamla SL-bussar tillhörande Nobina finns i rött och blått.
Nobina har sina gamla Swebus Expresser som är vita i grunden.
KR Trafik har en demoblå Vest, några X-trafikare samt gamla länsbussar/polkagrisar från Jämtland som är vita i grunden.
Edlunds har tre gamla Vännäsbussar som är vita i grunden.
Sköldhs har två bussar, varav en helvit och en med några gråblå ränder om jag minns rätt.
Danielssons har sin egen blå 9700, som agerar reserv till de gula Vestarna/Vidrearna... Vidrorna.. Vidrererena....  :P

Men folk hittar rätt buss ändå, vilket är ett tydligt bevis på att den gula länsfärgen är rätt onödig.

Stefan P

Hej

Inte för att vara petig, men kommer inte den blå ledbussen ifrån Umeå?

mvh Stefan P

Jacob

#10
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 11:49:17 AM
Gamla SL-bussar tillhörande Nobina finns i rött och blått.
Nobina har sina gamla Swebus Expresser som är vita i grunden.
KR Trafik har en demoblå Vest, några X-trafikare samt gamla länsbussar/polkagrisar från Jämtland som är vita i grunden.
Edlunds har tre gamla Vännäsbussar som är vita i grunden.
Sköldhs har två bussar, varav en helvit och en med några gråblå ränder om jag minns rätt.
Danielssons har sin egen blå 9700, som agerar reserv till de gula Vestarna/Vidrearna... Vidrorna.. Vidrererena....  :P

Men folk hittar rätt buss ändå, vilket är ett tydligt bevis på att den gula länsfärgen är rätt onödig.

Det finns inga SL-blå bussar i UL-trafik. Här är de lackeringar som finns:

UL-gul (räknar även in Kalmargul)


Skånegul


SL-röd


Danielsson-blå


Vit (fd Swebus, Edlunds och Sköldhs två av tre bussar)


Krokomslila


Strömsundsblått


Demoblå


Västerbottens läns blå


UL-grå


Björks buss


Sköldhs MFE 805 (har tyvärr ingen bättre bild)


vit X-trafik


gul X-trafik


KR-gul


Kristian Larsson x2




Bergsbrunna Busstrafik



Har jag missat någon? Man kan väl säga att det är runt 20 olika lackeringar (beroende på hur man räknar). Rena rama öststaten ;D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 02 mars 2012, 13:29:10 PM
Det finns inga SL-blå bussar i UL-trafik.

Om man nu ska vara så petig att mena exakt (och enbart) den 2 mars 2012, så visst. Men jag förutsatte att Stefan P menade även bussar som gått med avvikande färg under hösten 2011, dvs även första halvan av interrimsavtalet. Och då rullade 5662 i SL-blått i UL-trafik.

Och eftersom vi tydligen ska vara petiga heter det väl egentligen Krokomslila, Strömsundsblått, Vännäsbuss-vitt och Västerbottens läns blå? ;)

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2012, 13:46:13 PM
Om man nu ska vara så petig att mena exakt (och enbart) den 2 mars 2012, så visst. Men jag förutsatte att Stefan P menade även bussar som gått med avvikande färg under hösten 2011, dvs även första halvan av interrimsavtalet. Och då rullade 5662 i SL-blått i UL-trafik.

Och eftersom vi tydligen ska vara petiga heter det väl egentligen Krokomslila, Strömsundsblått, Vännäsbuss-vitt och Västerbottens läns blå? ;)

Petiga och petiga. 5662 blev gul runt den 20 oktober.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Stefan P

Hej

Jag får be om ursäkt, mitt minne är inte vad det borde vara det stämmer bra 5662 var SL blå när den kom till Uppsala.

mvh Stefan P