Huvudmeny

Utbränd!

Startat av Janne Brink, 26 augusti 2007, 10:46:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl W

Citat från: Bussmicke skrivet 26 augusti 2007, 18:33:53 PM
Tragisk händelse.

Tragisk är kanske inte rätt ord. Men det är ju tråkigt om försäkringen inte skulle täcka kostnaden.

Nico

Jo, elfel är inte helt ovanliga även om just dessa vagnar har varit mycket pålitliga som jag förstått. Med största sannolikhet så är det nog ändå ett elfel som det är frågan om här även om platsen som bussen stod på när den brann är ganska undanskymd. I nattmörkret är det ganska skumt på platsen och skulle några småglin få för sig att ha lite skoj så kan de även göra det ganska ostört just här.

Vad gäller batterilådan så ska jag faktiskt kolla upp det för jag är som sagt inte säker och när man ändå har några ex nära till hand så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Då får jag bjuda på en av de sista? bilderna på den innan den for upp till busshimlen då..


Fredde

Så den var röd runt skåpet fram. Våra är vita, lyser upp ganska bra. Vet dock inte om det är omlackat på något sätt.

/Fredde

Niclas Wennerlid

Citat från: Nico skrivet 26 augusti 2007, 18:51:46 PM
Nääh, Busslink ville (tråkigt nog) inte ta över dessa. Beroende på att vissa beställda vagnar ännu inte levererats (rörde sig om Volvo B7R vill jag minnas) så hyrdes dessa av Veolia under tiden för att täcka upp luckorna.

I övrigt så verkar inte heller branden ha varit relaterad till motorn utan det verkar ha varit någon annan orsak. Körde dock som sagt just denna vagn så sent som i fredags kväll och då märkte jag i alla fall inget. Nu när jag ser bilderna så märker jag att det måste ha varit 4968 jag passerade med den sista 540:an för kvällen, dvs. så sent som strax före midnatt natten mot söndag. Vagnen stod då på exakt denna plats (i övrigt oskadd och med varningsblinkers påslagen, troligen i väntan på bärgare) där den nu verkar ha brunnit. I.o.m. att den då bara verkar ha drabbats av någon form av motorstopp/problem eller motsvarande så kan man nog kanske misstänka att vagnen helt enkelt blivit utsatt för de lokala förmågornas brist på fantasi och meningsfull sysselsättning... men det får väl en polisutredning avgöra. Trist är det i alla fall.

Tja, nu var det tyvärr så att Veolia inte ville sälja dessa. Förmodligen hade de redan funderat en plan på att utlokalisera dessa till andra delar av landet.

För övrigt angående branden så talar en preliminär utredning om att branden är anlagd men det återstår mycket i frågan.
Jag lär väl få mer info när jag kommer till Råsta imorgon bitti.

//Niclas

virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 26 augusti 2007, 20:15:02 PM
Så den var röd runt skåpet fram. Våra är vita, lyser upp ganska bra. Vet dock inte om det är omlackat på något sätt.

/Fredde

Alla av samma modell i serien 496X-497X är röda runt skyltskåpet!

Jo

Citat från: Niclas Andersson skrivet 26 augusti 2007, 20:26:35 PM
Tja, nu var det tyvärr så att Veolia inte ville sälja dessa. Förmodligen hade de redan funderat en plan på att utlokalisera dessa till andra delar av landet.

För övrigt angående branden så talar en preliminär utredning om att branden är anlagd men det återstår mycket i frågan.
Jag lär väl få mer info när jag kommer till Råsta imorgon bitti.

//Niclas


Hur är avtalen skrivna. För om jag inte missminner mig har jag läst någonstans att övertaliga bussar ska tas över i och med trafikövertagande i SL-området. Eller ligger allt ansvar helt på den nya utöveren. Dvs. kunde i detta fallet Veolia bestämma vilka bussar Busslink skulle köpa och Busslink inte neka att ta över dessa.

Martin Maltkvist

Citat från: Nico skrivet 26 augusti 2007, 19:07:21 PM
Vill ha det till (även om jag faktiskt aldrig har kollat) att den sitter längst fram till vänster, dvs. under förarplatsen.
Du träffade nog ganska rätt, i vintras (praktik hos Veolia) ryckte jag och en mekaniker ut till en buss (8500LE som inte ville starta och den medhavda batterivagnen kopplades till bussens batteri som sitter just under förarplatsen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico

#23
Citat från: Niclas Andersson skrivet 26 augusti 2007, 20:26:35 PM
Tja, nu var det tyvärr så att Veolia inte ville sälja dessa. Förmodligen hade de redan funderat en plan på att utlokalisera dessa till andra delar av landet.

För övrigt angående branden så talar en preliminär utredning om att branden är anlagd men det återstår mycket i frågan.
Jag lär väl få mer info när jag kommer till Råsta imorgon bitti.

Där ser man. Jag antog mest att det var som så att Busslink hade ratat dem, för precis som Jo skrev så hade jag för mig att den övertagande entreprenören s.a.s. hade möjlighet att ta över de vagnar man önskade. Däremot så kan det nog varit lite av en prisfråga och då vagnarna var ganska nya så kan man ju kanske spekulera kring ifall Veolia kanske ville ha mera än vad Busslink ansåg vagnarna vara värda. Skicket var ju inte helt perfekt om vi säger så...  ;)

I övrigt så har, vad jag vet, dessa vagnar inte haft några direkta problem så förutom elfel är nog den mest plausibla förklaringen just någon form av skadegörelse som t.ex. en anlagd brand. Lite trist överlag. Jag körde som sagt sista 540 för kvällen (både från Universitetet och sedan från Tensta C tillbaka) och när jag såg vagnen så passerade jag långsamt förbi, främst för att se om föraren kanske var kvar och behövde lift till Råsta, men då var bussen helt tom och övergiven. Dock verkar det ha funnits ström i sig då varningsblinkers var påslagen och BussPC:ns display lyste. Även på tillbakavägen till Universitetet så ser man delvis ned på platsen från Roslagsvägen, men jag såg då vare sig eld eller brandbilar. Om det nu var så att brasan var anlagd så borde det ha skett någon gång mellan 01-06 på söndag morgon.


Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 augusti 2007, 20:49:28 PM
Du träffade nog ganska rätt, i vintras (praktik hos Veolia) ryckte jag och en mekaniker ut till en buss (8500LE som inte ville starta och den medhavda batterivagnen kopplades till bussens batteri som sitter just under förarplatsen.

Tjusigt, en får tacka. Då slipper jag fundera mera. Det är alltid lika retligt när man har för sig något, men är lite osäker och samtidigt saknar möjlighet att få saker bekräftade på studs.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

jo men larmet kom ju nånstans vid 4-5 tiden.

Nico


Hörde aldrig någon tidpunkt för när det skulle ha larmats. C'est la vie... men det här belyser väl i så fall vikten av att bärga hem 'skrotet' i tid. Nu vet vi inte vad som orsakade det hela, men en buss som står i övergiven för länge i mörkret på en i princip tom blindtarm till gata riskerar nog tyvärr både det ena och det andra. Trist nog är ju skadegörelse en konkret riskfaktor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

#26
läste det i nån blaska..  ;D


bakdelen

bakdörr

B12B

Förarplatsen

framifrån.