Nya Solaris till Vy Gävle

Startat av AO, 02 april 2020, 18:31:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Nu har den första leveransen av de nya Solarisbussarna kommit till Vy Gävle. Idag var 12 stycken 12 metersbussar synliga på Ersbo industriområde i södra Gävle. Totalt ska 24 st 12 metersbussar och 16 st 18 metersbussar levereras. De verkar ligga i nummerserien 715xx.

Är ju lite skakigt med fordonstillverkningen i Europa just nu, så det är glädjande att se att de här bussarna kunde levereras.

Här är en länk till ett inlägg på Facebook där någon tagit bilder på de nya bussarna. Riktigt snygga är de i X-trafiklacken tycker jag.
https://www.facebook.com/groups/kommerfrangavle/permalink/2503122043127164/

DL

Läckert, kul med nya Solaris.  8)

Gano

Vad jag hört har även Vybuss beställt 2-3 stycken 12-meters till Hässleholm också. Dock har jag för mig att det var först nästa år de skulle komma.

Bussmicke

Citat från: AO skrivet 02 april 2020, 18:31:26 PM
Nu har den första leveransen av de nya Solarisbussarna kommit till Vy Gävle. Idag var 12 stycken 12 metersbussar synliga på Ersbo industriområde i södra Gävle. Totalt ska 24 st 12 metersbussar och 16 st 18 metersbussar levereras. De verkar ligga i nummerserien 715xx.

Jag trodde man skulle ge upp det här med 5-siffriga nummer 7xxxx när man sedan några år har gjort det i Norge.
Där är alla nya 4-siffriga.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

En siffra mer eller mindre spelar ingen roll. Kanske viktigare nu när man har 70 resp 71 men sjuan blir överflödig ändå.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Öden

Hej !

Finns för närvarande 13 Solaris Urbino 12 i Gävle.

Mvh Peter Ö

Buss_Lund

Citat från: Gano skrivet 03 april 2020, 07:49:22 AM
Vad jag hört har även Vybuss beställt 2-3 stycken 12-meters till Hässleholm också. Dock har jag för mig att det var först nästa år de skulle komma.

Ja det stämma. Jag tror att dem skall leverera till Hässleholm i höst 3 stycken stämma det va?

Gano

Det låter rimligt. Då skulle de gamla Stockholmsvagnarna till Lund för att klara av trafikökningar där har jag hört.

Peter Öden

Hej !

Två Solaris Urbino 12 CNG ska till Hässleholm.

Mvh Peter Ö


Ersa

Snarare en artikel om att de kör med ett bristfälligt bränsle. Men debatten rent allmänt har ju svårt att koncentrera sig på de verkliga problemen. Det är lättare att skylla på fordonen än bränslet.

Peter Öden

jhej !

Några elbussar Solaris som det står i artiklen lär inte komma under innevarande år som man får en uppfattning av.
Tidigast någon gång under 2021 eller 20222.

Mvh Peter Ö

Anders Lundén

Citat från: Peter Öden skrivet 03 april 2020, 18:42:43 PM
Hej !

Finns för närvarande 13 Solaris Urbino 12 i Gävle.

Mvh Peter Ö

Har du möjligen noterat om det finns någon buss 71500 eller verkar de börja numreringen på 71501?
// Anders

AO

Jag passade på att ta några bilder på bussarna som stod uppställda. Lägsta numret som var synligt för mig var 71502. Dock var inte alla vagnar uppmärkta än.

Elbussarna kommer 2022. De kommer att gå på linje 3. Fram till att de nya elbussarna sätts i trafik kommer ett tiotal av gasbussarna som nu rullar i stan finnas kvar. Även dessa får X-trafiklack.


Vy Buss 71502, 71505, 71508, 715XX, 71513 och 71504 (som fått vita siffror på höger sida istället för svarta på vänster sida)


Vy Buss 71503, 71509, 715502, 71505, 71508 och 715XX





La märke till att mittendörren sitter förhållandevis långt bak på dessa bussar.

homer

ja det 3:e dörrparet känns en smula överflödigt