Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 10 juni 2021, 08:46:13 AM

Titel: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Hasse L skrivet 10 juni 2021, 08:46:13 AM
(https://i.postimg.cc/W1JCc41s/915-40-Bp-B.jpg)
KHN 812 - Volvo B58/ Wiima 1979
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 juni 2021, 15:47:50 PM
Dräggel. Mycket trevlig busstyp

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 juni 2021, 18:58:08 PM
Var det Allison eller Wilson i dessa?
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Bfg skrivet 10 juni 2021, 22:39:28 PM
Wilson ;D
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 juni 2021, 09:01:34 AM
4-växlad Wilson med momentomvandlare.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: yngrot skrivet 12 juni 2021, 09:41:57 AM
Wiima med vikdörrrar och en klassisk Göteborg lack.  :D
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: zjbus skrivet 12 juni 2021, 13:10:11 PM
Gedigen kvalitet rakt igenom.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: jocke skrivet 14 juli 2021, 13:11:29 PM
Om du använder postimg som uppladdare var säker på att välja No No expire på uppladdningen. Var sugen på bilden men den syns ej längre.

Jag rekommenderar imgur.com annars.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: zjbus skrivet 14 juli 2021, 15:42:15 PM
Bilden syns inte längre här heller efter bara c:a 1 månad.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 juli 2021, 19:39:38 PM
Bättre att betala för sig för något som fungerar.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Hasse L skrivet 14 juli 2021, 23:06:12 PM
Jag har valt 31 dagar för mina inlägg. Enklare för en gamling så.

Men repriserar gärna den här:
(https://i.postimg.cc/prgz7Yjj/915-40-Bp-B.jpg)
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: zjbus skrivet 14 juli 2021, 23:22:40 PM
Så såg den ut ja, tack.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 18 juli 2021, 12:26:10 PM
Hade Stockholms Wiimor vikdörrar från början?
Jag har bara sett dem med bladdörrar, men har alltid tyckt att de sett eftermonterade ut.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 juli 2021, 13:33:48 PM
Ja både H52A och H57 hade vikdörrar som nya, de s.k Arvikadörrarna är eftermonterade.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 juli 2021, 22:01:27 PM
Varför bytte man dessa vikdörrar?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: S Svensson skrivet 19 juli 2021, 00:42:32 AM
På Michaels fråga kan jag svara att bladdörrar blir tätare. Sedan kan naturligtvis invändas till att vikdörrar borde vara täta även de om cylindern som håller dörrarna fungerar. Ställer man en buss som GS gör inomhus så öppnar sig vikdörrar så fort man stänger tryckluften. SJ gick ifrån vikdörrar cirka 1978-79 och dörrarna blir tätare och svåröppnade. Sedan finns det i förlängningen förklaring att om man förlorar värme så skall man värma upp igen. Till detta åtgår det bränsle. Under många år var detta billigt men blev dyrare på 70 talet. Vikdörrar har även en klämningsrisk. Hur stor den är vet jag inte.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: yngrot skrivet 19 juli 2021, 02:52:54 AM
Vikdörrar ger ofta mer skrammel samt lite sämre sikt för föraren genom de små rutor som är på vikdörr.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Bfg skrivet 19 juli 2021, 21:47:44 PM
Klämrisken är nog lika stor/liten mellan blad och vikdörr.
Även oväsen mellan dörrtyperna är rätt lika.
Kanske kan man uppleva att sikten är sämre i vikdörrar men jag upplevde att dåtidens förarskydd störde sikten mera.
En nackdel med vikdörrar i Göteborg var att dom kunde öppna sig under färd vid stark vind över Götaälvbron varpå dörrbroms aktiverades.
Vanligast var att främre dörrarna öppnades.
Som tur var fanns inga förarskydd på bussar med vikdörrar så föraren fick hålla emot vikdörrar under färden med en borste/skrapa från förarplats. :)

Titel: SV: Göteborgs Spårvägar B45 915
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 juli 2021, 10:25:01 AM
Tätheten och värmeisoleringen är den främsta orsaken till att blad/skivdörrar sågs som en förbättring. Vikdörrar i kombination med grusvägar var ingen lyckad kombination.
När det gäller klämrisken/skaderisken så blev det tyvärr ofta större skador av bladdörrar än av vikdörrar, allrahelst vid felmanövrering (Har själv mosat en tom barnvagn på Lidingö en gång på -90 talet)

I Tätortstrafik märkte man sedan att bladdörrarna var långsammare, ibland oändligt mycket långsammare...

Snabbaste bakdörrarna jag minns var Hägglunds med två dörrhalvor som möttes i stängt läge, drog man nödbrytaren så klappade dem igen med en smäll..