Kan meddela att nobina tar över Veolias paket i stadstrafiken från och med nästa år...
Med vänlig hälsning, Admir
Citat från: AdmirT skrivet 08 april 2013, 14:32:16 PM
Kan meddela att nobina tar över Veolias paket i stadstrafiken från och med nästa år...
Med vänlig hälsning, Admir
Om detta stämmer så innebär det att Nobina får 2 depåer då det inte går att köra allt från Bulltofta.
Är upphandlingen klar eller har Veolia börjat avyttra?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 08 april 2013, 16:44:21 PM
Är upphandlingen klar eller har Veolia börjat avyttra?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Upphandlingen är klar. Blev klart idag. Trafikstart 1 juni 2014.
Detta stämmer Jan och det stämmer att man måste ha 2 depåer pga platsbrist om man inte bygger ut depån
Har det kommit något från Skånetrafiken eller Region Skåne vilka andra anbudsgivare som fanns samt priser?
Hej!
Vad innebär det för bussflottan?
Hur många bussar omfattas?
Övertag?
Nya bussar?
Mumma, mer Nobina men jag hade hoppats på Keolis. Men varför 1/6? Skolorna slutar ju efter det.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
All stadstrafik i Malmö för Nobina då. Skåne är ju sedan tidigare deras största område räknat i antal bussar.
Citat från: Bussmicke skrivet 08 april 2013, 17:34:27 PM
Mumma, mer Nobina men jag hade hoppats på Keolis. Men varför 1/6? Skolorna slutar ju efter det.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Varför skall man knyta skiftet till skolans slut? I Skåne brukar man byta 1/6 eller 1/10.
Sex anbudsgivare, 108 bussar som successivt skall ersättas med start 2017 få 88st skall bytas. Borde vara del led och vanliga vagnar sim Veolia skaffade till starten av föregående avtalsperiod.
Övertagande av veolias bussar ska nog göras. Detta var nog sista gången man blev tvungna att överta vagnar? Ingen hit egentligen, får se hur det blir framöver.
Citat från: Jan skrivet 08 april 2013, 17:47:17 PM
Övertagande av veolias bussar ska nog göras. Detta var nog sista gången man blev tvungna att överta vagnar? Ingen hit egentligen, får se hur det blir framöver.
Har man ändrat i övertagandekraven?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Walter skrivet 08 april 2013, 17:46:37 PM
Sex anbudsgivare, 108 bussar som successivt skall ersättas med start 2017 få 88st skall bytas. Borde vara del led och vanliga vagnar sim Veolia skaffade till starten av föregående avtalsperiod.
Enligt sydsvenska var det 4 anbudsgivare.
Hur många bussar får man nu totalt i Malmö?
När blir Landskrona mm. klart?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Lämnade priser avrundat upp respektive ned till närmaste hel miljon...
Inom parantes är anbudets placering med hänsyn tagen till kvalitetspoäng och pris.
154 Mkr Nobina (1)
175 Mkr Bergkvarabuss (4)
177 Mkr Veolia (3)
183 Mkr Keolis (2)
Citat från: Jo skrivet 08 april 2013, 17:12:46 PM
Har det kommit något från Skånetrafiken eller Region Skåne vilka andra anbudsgivare som fanns samt priser?
1) Nobina
2) Keolis
3) Veolia Transport
4) Bergkvara
Nobina får i Malmö 180 stadsbussar + 80 regionbussar
Citat från: Knallhatt skrivet 08 april 2013, 18:17:32 PM
Nobina får i Malmö 180 stadsbussar + 80 regionbussar
Tackar för infon. :)
Citat från: Beppe skrivet 08 april 2013, 18:13:27 PM
Lämnade priser avrundat upp respektive ned till närmaste hel miljon...
Inom parantes är anbudets placering med hänsyn tagen till kvalitetspoäng och pris.
154 Mkr Nobina (1)
175 Mkr Bergkvarabuss (4)
177 Mkr Veolia (3)
183 Mkr Keolis (2)
Åå vad synd att Keolis inte vann
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 08 april 2013, 18:38:44 PM
Åå vad synd att Keolis inte vann
Varför det? Nobina sköter sig väl alldeles utmärkt i Malmö?
K
Citat från: Bussmicke skrivet 08 april 2013, 18:11:28 PM
När blir Landskrona mm. klart?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Anbudetshandlingarna kommer till entreprenörerna i mitten av april. Upphandlingen har försenats något...
Citat från: Krille skrivet 08 april 2013, 18:46:24 PM
Varför det? Nobina sköter sig väl alldeles utmärkt i Malmö?
K
Men det har ju ingen betydelse för en del... 8)
Länk till Pressmeddelande från Skånetrafiken (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/skanetrafiken/pressrelease/view/upphandling-av-trafikuppdrag-i-malmoe-stad-klart-nobina-sverige-ab-utfoer-hela-stadsbusstrafiken-i-malmoe-853589)
Som jag tolkar det, komplett övertag av samtliga 108 bussar i Juni 2014, och sedan utbyte av merparten (88) efter tre år.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/skanetrafiken/pressrelease/view/upphandling-av-trafikuppdrag-i-malmoe-stad-klart-nobina-sverige-ab-utfoer-hela-stadsbusstrafiken-i-malmoe-853589
Hej!
Någon som har koll på Veolias vagnslista på den trafik Nobina tar över?
Citat från: Beppe skrivet 08 april 2013, 18:13:27 PM
Lämnade priser avrundat upp respektive ned till närmaste hel miljon...
Inom parantes är anbudets placering med hänsyn tagen till kvalitetspoäng och pris.
154 Mkr Nobina (1)
175 Mkr Bergkvarabuss (4)
177 Mkr Veolia (3)
183 Mkr Keolis (2)
Tack.
Utöver denna summa kommer incitament/resandebonus på ungefär 30% då?
Bese:
Kortvagnar Volvo 7700:
3100 - 3123
3251-3299
Ledvagnar:
3592-3600 + 3618 + 3619-3620 + 3636-3639 (Volvo 7500)
3661+3662 + 3672-3684 (Volvo 7700 Led)
Citat från: AdmirT skrivet 08 april 2013, 21:42:47 PM
Bese:
Kortvagnar Volvo 7700:
3100 - 3123
3251-3299
Ledvagnar:
3592-3600 + 3618 + 3619-3620 + 3636-3639 (Volvo 7500)
3661+3662 + 3672-3684 (Volvo 7700 Led)
Tackar!
Man får önska Nobina all lycka, det antar jag kommer att behövas eftersom Malmö lär vara en av de allra "värsta" områdena i Nordeuropa att bedriva upphandlad busstrafik i.
Citat från: Bese001 skrivet 08 april 2013, 21:49:20 PM
Tackar!
Har du regnr på 3102? Finns ej med på SBH.
Är det 4 bussar till som Nobina ska ta över ? Detta är ju 104 st.
Bra anmärkning där Bese! 3102 finns inte och har aldrig funnits hos Veolia (vet inte varför)
Dessutom för att få det till 108 st så har jag glömt Volvo 7500 3656-3660.
Nu stämmer allt väl? Förlåt för att jag råkade glömma de bussarna just :/
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 april 2013, 22:39:23 PM
Man får önska Nobina all lycka, det antar jag kommer att behövas eftersom Malmö lär vara en av de allra "värsta" områdena i Nordeuropa att bedriva upphandlad busstrafik i.
Kan du utveckla detta lite närmare?
Därmed kan vi då konstatera att de sista resterna av Malmö Lokaltrafik försvinner nu.
Skadegörelse, hot o våld, personalomsättning (förknippat till detta) och övrig skadefrekvens får stora delar av SL trafiken att bli rena söndagsskolan.
Att driva trafik i Malmö tätort kräver nog att man har goda marginaler för att inte hamna i rävsaxen med eftersatt underhåll och accelererande skadefrekvens, tyvärr brukar ju inte dagens system ge några marginaler överhuvudtaget och med dagens vinstmarginal hamnar man lätt i bakvattnet.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 april 2013, 22:39:23 PM
Man får önska Nobina all lycka, det antar jag kommer att behövas eftersom Malmö lär vara en av de allra "värsta" områdena i Nordeuropa att bedriva upphandlad busstrafik i.
Utveckla gärna dina tankar. Man kör ju ca 50% nu så man bör ju veta vad men ger sig in på.
Finns det några optimeringsvinster som kan göras när man kör ALLA linjer i Malmö månne? De tidigare 4 -> 2 paketen var väl annars upplagda för att respektive utförare skulle kunna samordna linjerna på bästa sätt med linjebyten etc.?
Någon nämnde utbyggnad av Kirsebergsdepå, men är det ens möjligt avseende grannar etc.? Dessutom är inte placeringen den bästa för att husera ca 200 stadsbussar och ett stort antal regionbussar, det är inte så att man avser flytta hela verksamheten ett och samma ställe någon annanstans?
Hur blir det med Veolias depå vid Spillepengen, kan väl inte vara lönsamt att behålla den enbart för några regionbussar?
Citat från: Walter skrivet 09 april 2013, 06:43:17 AM
Utveckla gärna dina tankar. Man kör ju ca 50% nu så man bör ju veta vad men ger sig in på.
Det har jag redan gjort ovan :-)
Och jag har inte kritiserat Nobina:s framgång, det är ju trevligt att det inte är en entreprenör med utländskt statsstöd som "vinner" uppdraget.
Min reflektion var inte riktad till en viss entreprenör utan visar bara på vilka extrema svårigheter det är att driva kollektivtrafik i Malmö tätort och samtidigt uppfylla ägarnas avkastningskrav och uppdragsgivaren och allmänhetens krav.
Citat från: Peter L skrivet 09 april 2013, 08:50:33 AM
Finns det några optimeringsvinster som kan göras när man kör ALLA linjer i Malmö månne? De tidigare 4 -> 2 paketen var väl annars upplagda för att respektive utförare skulle kunna samordna linjerna på bästa sätt med linjebyten etc.?
Någon nämnde utbyggnad av Kirsebergsdepå, men är det ens möjligt avseende grannar etc.? Dessutom är inte placeringen den bästa för att husera ca 200 stadsbussar och ett stort antal regionbussar, det är inte så att man avser flytta hela verksamheten ett och samma ställe någon annanstans?
Hur blir det med Veolias depå vid Spillepengen, kan väl inte vara lönsamt att behålla den enbart för några regionbussar?
Veolia har ju idag regionbussarna på samma depå som Arriva har sina. Stadsbussarna huserar hos fd Volvo på Spillepengen.
Citat från: Walter skrivet 09 april 2013, 14:09:20 PM
Veolia har ju idag regionbussarna på samma depå som Arriva har sina. Stadsbussarna huserar hos fd Volvo på Spillepengen.
Ah, tack, det visste jag inte. Ett icke-problem med andra ord.
Har inte Skånetrafiken/Malmö Stad funderat på att bygga en stor, gemensam depå för (åtminstone) stadstrafiken a la t.ex. Helsingborg?
Jag trodde Arriva hade alla sina i Trelleborg
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Peter L skrivet 09 april 2013, 15:55:20 PM
Ah, tack, det visste jag inte. Ett icke-problem med andra ord.
Har inte Skånetrafiken/Malmö Stad funderat på att bygga en stor, gemensam depå för (åtminstone) stadstrafiken a la t.ex. Helsingborg?
Tanken fanns för stadsbussarna när gamla ML-depån skulle rivas. Tankarna fanns att den skulle byggas i Hyllie, men av det blev det intet. Istället flyttade Veolia till Spillepeng.
Citat från: AdmirT skrivet 08 april 2013, 23:15:13 PM
Bra anmärkning där Bese! 3102 finns inte och har aldrig funnits hos Veolia (vet inte varför)
Dessutom för att få det till 108 st så har jag glömt Volvo 7500 3656-3660.
Nu stämmer allt väl? Förlåt för att jag råkade glömma de bussarna just :/
Inte ska du be om ursäkt för att jag fick de uppgifter jag ville ha :)
Om det ska vara 108 st stämmer det perfekt nu.
Apropå numrering ska det bli spännande att se hur Nobina kommer att numrera dessa. Men det är ju långt dit. Först ska man ju ta över 80 bussar från Arriva i Helsingborg till sommaren.
Åter tack för uppgifterna.
Ja snart är man snart äntligen inne på 23xx-serien och jag får ännu en 2305...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Inga problem Bese, glad att jag kunde hjälpa till! :)
Citat från: Bussmicke skrivet 09 april 2013, 18:56:46 PM
Ja snart är man snart äntligen inne på 23xx-serien och jag får ännu en 2305...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Man har ju tagit över/köpt Veoliabussar för inte så länge sen (2012) som blev så här:
Veolia 3831>Nobina 2220, Veolia 3832>Nobina 2221, Veolia 3833>Nobina 2222
Veolia 3822> Nobina 6765!
Med övertag av ca 190 bussar Skåne så närmar vi oss antagligen även 24xx där vi har de udda 2444 och 2445 i Vänersborg/Trollhättan sen 2009!
Citat från: Knallhatt skrivet 08 april 2013, 18:17:32 PM
1) Nobina
2) Keolis
3) Veolia Transport
4) Bergkvara
Nobina får i Malmö 180 stadsbussar + 80 regionbussar
Får inte matten att gå ihop. I nuvarandeavtal för stadstrafiken har man 93 bussar, plus de nu vunna 108 ger sammanlagt 201 stadsbussar.
Citat från: Walter skrivet 10 april 2013, 11:37:16 AM
Får inte matten att gå ihop. I nuvarandeavtal för stadstrafiken har man 93 bussar, plus de nu vunna 108 ger sammanlagt 201 stadsbussar.
Inte jag heller. Eller är det så att trafiken ska minskas framöver? Det har ju redan pratats om att skicka ledbussar till Helsingborg INNAN de nya superbussarna kommer.
Tråkigt att man valde att ta det billigaste anbudet(Nobina) och inte det anbud som ansågs hålla högst kvalité(Keolis)...Har man inte lärt sig något från SL-Norrort...? :( :-\
(Nu tror jag dock inte att Nobina kommer fu**a upp lika mycket som Arriva gjort i Norrot, men själv grundtanken...billigast vinner gillar jag inte...)
Citat från: Kvarne skrivet 10 april 2013, 16:30:12 PM
Tråkigt att man valde att ta det billigaste anbudet(Nobina) och inte det anbud som ansågs hålla högst kvalité(Keolis)...Har man inte lärt sig något från SL-Norrort...? :( :-\
(Nu tror jag dock inte att Nobina kommer fu**a upp lika mycket som Arriva gjort i Norrot, men själv grundtanken...billigast vinner gillar jag inte...)
kvalitet?
du menar vem som ljugit bäst denna gång !
den som har en god kvalitet i verkligheten vinner aldrig eller i a f ytterst sällan
Citat från: Kvarne skrivet 10 april 2013, 16:30:12 PM
Tråkigt att man valde att ta det billigaste anbudet(Nobina) och inte det anbud som ansågs hålla högst kvalité(Keolis)...Har man inte lärt sig något från SL-Norrort...? :( :-\
(Nu tror jag dock inte att Nobina kommer fu**a upp lika mycket som Arriva gjort i Norrot, men själv grundtanken...billigast vinner gillar jag inte...)
Förutsättningarna för utvärderingen var tydliga, och skillnaden mellan ettan och tvåan här var stor i pengar, och endast marginell i kvalitetsbetyget. Trean och fyran fick däremot kraftiga påslag på sina priser pga. lägre kvalitetsbetyg. Här finns inget att anmärka på, sedan kan man bara spekulera i om prisskillnaden helt kan hänföras till samordningsfördelar. Jag tvivlar inte på att Nobina kommer göra ett bra jobb i hela Malmö.
Citat från: Ted S skrivet 10 april 2013, 20:55:38 PM
Förutsättningarna för utvärderingen var tydliga, och skillnaden mellan ettan och tvåan här var stor i pengar, och endast marginell i kvalitetsbetyget. Trean och fyran fick däremot kraftiga påslag på sina priser pga. lägre kvalitetsbetyg. Här finns inget att anmärka på, sedan kan man bara spekulera i om prisskillnaden helt kan hänföras till samordningsfördelar. Jag tvivlar inte på att Nobina kommer göra ett bra jobb i hela Malmö.
Helt klart är det så.
Men tyvärr är ju upphandlingar som utvärderas på detta sätt enbart en utvärdering över vem som har den mest drivna konsulten, d.vs den som ljuger bäst. Det har ju ingen som helt koppling till den kvalite som man lämnat tidigare i verkliga livet eller om man efter ett par år checkar vad man verkligen levererade.
Ofta är det ju så att den som har bäst erfarenhet av en sämre trafikkvalite också har den bästa erfarenheten om vad som krävs för att hålla denna kvalite från bottenskiktet medans den som driver trafik med verklig kvalite både på fordons och trafiksidan aldrig har behövt ha horder av personal som hanterar störningar, rapporteringar och liknande händelser.
Att t.ex lova samma kvalité i Malmö som i Jönköping kostar givetvis mer per utbudskm/tim
Hur många bussar hade ML Trafik innan det såldes 1993? Jag vet att linjenät, turtäthet och stadens disposition var annorlunda då, men som en kul jämförelse med dagens drygt 200 bussar.