Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Mr G skrivet 13 september 2013, 07:57:39 AM

Titel: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Mr G skrivet 13 september 2013, 07:57:39 AM
(http://www.mrg1.de/DSC23827I.JPG)

I helgen kommer den nya E18-sträckningen mellan Hjulsta och Kista att kopplas in, vilket innebär att den funktionella jätterondellen i Rissne/Rinkeby/Ursvik gör sin sista dag idag. Från kl 20 ikväll börjar avstängningarna som kan ge en besvärlig trafikhelg i Järvaområdet.

Inför att jätterondellen togs i bruk var åtminstone jag orolig att det skulle ge stora trafikproblem med ännu längre köer än den tidigare lösningen med de  två korsen, Rinkebykorset och Rissnekorset. Men den farhågan besannades inte, utan åtminstone jag har sparat många timmars köande sammanlagt under de år jätterondellen varit trafiklösningen på platsen.

Vid större trafikomläggningar som underlättar trafiken på en plats uppstår ofta nya köer på en annan plats. Ska det bli så den här gången också. Själv är jag orolig för hur E4:an ska kunna svälja all E18-trafik som kommer att ansluta vid Sörentorp. Kommer det att bli den nya köplatsen i området?

Andra platser kommer att bli desto lugnare. Enköpingsvägen genom Solna och Sundbyberg antar jag kommer att bli där detta märks mest.

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/E18-HjulstaKista/Aktuellt/201309/Undvik-E18-mellan-Hjulsta-och-Kista-samt-Kymlingelanken-20-23-september/ (http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/E18-HjulstaKista/Aktuellt/201309/Undvik-E18-mellan-Hjulsta-och-Kista-samt-Kymlingelanken-20-23-september/)

Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: virtual1 skrivet 13 september 2013, 09:01:53 AM
Citat från: Mr G skrivet 13 september 2013, 07:57:39 AM
I helgen kommer den nya E18-sträckningen mellan Hjulsta och Kista att kopplas in, vilket innebär att den funktionella jätterondellen i Rissne/Rinkeby/Ursvik gör sin sista dag idag. Från kl 20 ikväll börjar avstängningarna som kan ge en besvärlig trafikhelg i Järvaområdet.


Det är nästa helg, inte i denna helg :-)
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 13 september 2013, 09:31:26 AM
Vissa förberedande arbeten är denna helg. Bl.a. stängs Kvarnvägens utfart vilket innebär att trafiken ut mot Enköpingsvägen får gå via Madenvägen. Linjerna 540, 546 samt 591 mot Tensta och City är därför omlagda och får gå denna omväg fram till morgonen den 23/9. 591 kommer sedan att få köra samma väg mot Råby/Granhammar fram till våren 2014.

Sedan sker en del förberedelser inom arbetsområdet under veckan, men det är inget som kommer att märkas för biltrafiken annat än att de kan köra in i Rinkeby via den nybyggda infarten som öppnas upp. Fredagen den 20/9, kl. 20:00 går sedan det stora startskottet för omläggningen och den ska vara helt klar till kl. 05:00 morgonen den 23/9. Detta kommer även avsevärt att påverka busstrafiken i området. När detta är klart tillkommer sedan bygget av lokalvägen mellan Hjulsta och Rinkeby samt trafikplatsen med två cirkulationsplatser vid Rissne.

Vad gäller E18-trafik ned mot Järva krog så finns det ju vissa farhågor då trafikplatsen är byggd för vänstertrafik. Med två trafiksignalreglerade korsningar samt annat elände så finns farhågor om att det kan bli trångt. Sannolikt lär en stor del av den trafik som kört Enköpingsvägen fortsätta med det förutsatt att de ska vidare på Bergshamraleden. Däremot lär nya sträckningen via Kymlinge underlätta för de som ska vidare på själva E4.


Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Mr G skrivet 13 september 2013, 12:30:37 PM
Citat från: virtual1 skrivet 13 september 2013, 09:01:53 AM
Det är nästa helg, inte i denna helg :-)

Ja det har du rätt i. Bra för mg som behöver besöka återvinningsstationen Kvarnkullen som ligger mitt i denna rondell. Och så får jag njuta av jätterondellen en vecka till då ...  :D

(http://www.mrg1.de/DSC06143I.JPG)
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Danne B. skrivet 14 september 2013, 09:29:27 AM
Att man leder ut trafiken på E4 istället för som förut Enköpingsvägen är helt begripligt, men hur blir det vid Järva? Känns som köerna till avfarten södergående (som slutar i ett rödljus!) kommer öka markant...?

//Danne
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Ersa skrivet 14 september 2013, 10:08:31 AM
Citat från: Mr G skrivet 13 september 2013, 07:57:39 AM
I helgen kommer den nya E18-sträckningen mellan Hjulsta och Kista att kopplas in

Så E18 kommer framöver äntligen att dras (och skyltas) via Kista och gå gemensamt med E4 till Järva krog?
Då undrar jag även om det är tänkt att även Norrortsleden (idag väg 265) sedermera ska skyltas upp som E18 mellan Häggvik och Rosenkälla?
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 14 september 2013, 13:40:23 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 september 2013, 10:08:31 AMDå undrar jag även om det är tänkt att även Norrortsleden (idag väg 265) sedermera ska skyltas upp som E18 mellan Häggvik och Rosenkälla?

Hänger inte med här... varför skulle Norrortsleden skyltas om till E18 när inte E18 är dragen längs den sträckningen?
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 14 september 2013, 13:59:48 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 september 2013, 10:08:31 AM
Så E18 kommer framöver äntligen att dras (och skyltas) via Kista och gå gemensamt med E4 till Järva krog?
Då undrar jag även om det är tänkt att även Norrortsleden (idag väg 265) sedermera ska skyltas upp som E18 mellan Häggvik och Rosenkälla?

Det vore ju onekligen bra för trafik som t ex kommer från Enköpingshållet och ska mot Norrtälje, eller liknande. Men frågan är väl om detta någonsin kommer att hända. Det händer trots allt då och då att riksvägar dras en liten omväg i sådana här situationer, då "dragningskraften" i ett storstadsområde gör att trafikmönstret för vägen motiverar att vägen hamnar lite närmre de centrala delarna av staden. I princip ligger ju samma fenomen bakom varför riksväg 26 tar en omväg mellan Bottnaryd och Mullsjö via Jönköping, istället för raka vägen längs nuvarande väg 185. Sträckningen av E 16 via Borlänge kan nog dessutom i viss mån förklaras på liknande vis.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Mr G skrivet 14 september 2013, 14:03:27 PM
Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 13:40:23 PM
Hänger inte med här... varför skulle Norrortsleden skyltas om till E18 när inte E18 är dragen längs den sträckningen?

Fast nog vore det smartare att försöka leda om den lågväga E18-trafiken den vägen. Så långväga är den kanske inte, men trafk till Norrtälje t ex känns onödigt att behöva trängas med mellan Sörentorp och Järva Krog. Här kommer alltså södergående E4-trafik samsas med norrgående trafik på E18, och tvärtom. Upplagt för trafikstockning här, vilket det redan ofta är utan den snart tillkommande E18-trafiken. Känns som att det är en ny getingmidja på gång.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 14 september 2013, 21:35:34 PM
Saken är dock den att trafikströmmarna går inte på det viset. Den tunga trafik som behöver gå från E18:s västra sträckning och vidare mot Norrtälje går normalt av i Kallhäll och går sedan över Rotebroleden/Stäketvägen (väg 267) till E4 och därefter Norrortsleden (väg 265) och vidare.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Ersa skrivet 14 september 2013, 21:52:15 PM
Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 13:40:23 PM
Hänger inte med här... varför skulle Norrortsleden skyltas om till E18 när inte E18 är dragen längs den sträckningen?

Jag menade att E18 rent logiskt borde gå där. Jag förstår inte riktigt att man än idag måste skylta europavägar så nära tät bebyggelse och längs stundtals hårt belastade leder som t.ex Bergshamraleden, när det finns andra alternativ som t.ex Norrortsleden.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 14 september 2013, 22:13:31 PM
Då är jag med... och håller med.  ;)
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Anders Noren skrivet 15 september 2013, 13:53:46 PM
I Rosenkälla är det redan skyltat E18 Oslo (med streckad ram, dvs. "leder till E18 Oslo") längs L265. Motsvarande skyltning åt andra hållet, t.ex. i Stäket, saknas dock. (I Häggvik är det skyltat E18 Norrtälje.)

En parallell diskussion (http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58633.0.html) för några månader sedan gällde varför det är skyltat E4 längs L292 mellan Harg och Tierp.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Danne B. skrivet 16 september 2013, 06:25:56 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 september 2013, 21:52:15 PM
Jag menade att E18 rent logiskt borde gå där. Jag förstår inte riktigt att man än idag måste skylta europavägar så nära tät bebyggelse och längs stundtals hårt belastade leder som t.ex Bergshamraleden, när det finns andra alternativ som t.ex Norrortsleden.

Utan tvekan vore ju LV265 klart mycket vettigare än att leda trafiken via Järva, Bergshamraleden och Stocksundsbron. Vad finns det egentligen för poäng i att låta E18 göra den "svängen" idag?

//Brådhis
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Jimmy skrivet 20 september 2013, 09:25:25 AM
När upphörde bl.a. linje 179 att göra en U-sväng (signalreglerad) på Kymlingelänken på väg från Rinkeby till Kista?
U-svängen gjordes ca 300 meter nordost om Ärvingemotet.

Nu kör ju bussarna lite längre norrut på Kymlingelänken och sedan via en avfart in på Torshamnsgatan - Kistavägen - Danmarksgatan.

Jimmy
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: virtual1 skrivet 20 september 2013, 10:12:33 AM
Citat från: Jimmy skrivet 20 september 2013, 09:25:25 AM
När upphörde bl.a. linje 179 att göra en U-sväng (signalreglerad) på Kymlingelänken på väg från Rinkeby till Kista?
U-svängen gjordes ca 300 meter nordost om Ärvingemotet.

Nu kör ju bussarna lite längre norrut på Kymlingelänken och sedan via en avfart in på Torshamnsgatan - Kistavägen - Danmarksgatan.

Jimmy

Såg detta igår med och blev jätteförvånad! Aldrig gått bussar på den stumpen tidigare va?
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 20 september 2013, 18:08:37 PM
Det var bara tillfälligt under veckan som var pga inkopplingar av den nya cirkulationsplatsen under Kymlingelänken samt ramperna som leder ned till denna.

Man har även tidigare provat att köra 179 och 514 den bortre vägen, men upphörde relativt fort då det tog alldeles för lång tid. Speciellt under morgonpeaken.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Mr G skrivet 20 september 2013, 20:01:10 PM
Nu börjar det i alla fall. Jag var för tidigt ute förra veckan, men nu så är det allså dags. Klockan är 20 och de första avstängningarna börjar nu. 200 gubbar (kanske någon tjej också) ska jobba under helgen för att få de sista bitarna på plats och koppla in den nya vägen. Spännande, och historiskt på nåt sätt. Har ju levt med de här vägarna i mer än 30 år, men nu blir det alltså nytt.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: F.Å skrivet 22 september 2013, 13:41:23 PM
Citat från: Nico skrivet 20 september 2013, 18:08:37 PM
Det var bara tillfälligt under veckan som var pga inkopplingar av den nya cirkulationsplatsen under Kymlingelänken samt ramperna som leder ned till denna.

Man har även tidigare provat att köra 179 och 514 den bortre vägen, men upphörde relativt fort då det tog alldeles för lång tid. Speciellt under morgonpeaken.

Det blir nog tyvärr mer långvarigt än någon av oss vill. Har åkt förbi ett antal gånger under helgen, och nedfartsrampen samt rondellen under är långt ifrån klara...
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 22 september 2013, 13:52:35 PM
Aj då, det var så vitt jag vet sagt att det skulle vara klart i samband med övriga inkopplingar men givetvis kan man ju ha skjutit på just det en vecka eller två.

Har inte detaljkoll på just vad Arriva fått för info för sin del så det kan ju ha ändrats. Har man tur så kan det ändå vara så att det mesta är klart, men att asfaltering och övrigt görs nu under eftermiddag/natt.

Ska i alla fall ut dit i morgon eftermiddag och stämma av då både 546, 561 och 591 (för min del) får lite annorlunda vägar även om huvudsträckningen i sig är densamma.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: F.Å skrivet 22 september 2013, 14:13:10 PM
Jo, får väl se vad som hinns med fram tills imorgon bitti.
Förutom några smågrejer som kunde gjorts smidigare tycker jag helgen funkat över förväntan med körning i alla fall.
Lite oklart i Trafikverkets publika info om huruvida utfart från Kvarnvägen till Enköpingsvägen fortsatt måste gå via Madenvägen om man vill upp till E18/279. Ser enkelriktat ut på deras skisser.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 22 september 2013, 14:23:02 PM
Jo, det är verkligen ett jättepussel. Råstalinjerna hamnar sedan allmänt lite i kläm då det är så stora områden som omfattas. Även trafiken mellan Rinkeby och Tensta lär gå lite stapplande under en viss tid framöver.

Kan även hålla med om att den publika infon är lite svag på sina ställen. Man skulle behöva mer detaljer. Enligt den info jag har (bl.a. via TA-planer) så kommer man från kl. 05:00 i morgon bitti att kunna köra Kvarnvägen både ut och in från Enköpingsvägen. Det enda är att vanligt trafik kan inte komma vidare mot Rinkeby/Kista utan kommer fortsatt att få svänga höger. Kollektivkörfältet rakt fram kommer att återställas.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Mr G skrivet 22 september 2013, 20:42:38 PM
(http://www.mrg1.de/DSC24376I.JPG)

Har provåkt de öppnade vägbitarna en del under helgen, och visst är en ny väg fin och så, men jag kan inte låta bli att fundera varför man som vanligt har snålat och gjort vägen så smal. Två filer åt varje håll känns för lite för en stor infart till vår huvudstad. Här kommer det snart att bli för trångt känns det som. Kanske kan Förbifarten avlasta en del i framtiden, om den nu blir av. Lär väl ändå ta minst tio år tills dess, så en varning kan vara på sin plats för köer redan nu.

Den största varningen gäller annars anslutningen till E4:an vid Sörentorp där två E18-filer inkl nytillkommen trafik från Kista sammanförs till endast en fil som sen ska tränga sig in på E4:an tillsammans med tre norrifrån kommande filer plus bussfilen. Sörentorp - Järva Krog blir då fyra filer plus bussfilen och eftersom tre ordinarie filer fyllts mer än väl av den tidigare trafiken med ideliga trafikstockningar som följd väntar ett smärre inferno här är jag rädd.

Hoppas jag har fel, men jag tror att sista delen av nya E18 mellan Kista och Sörentorp kan bli ett nytt köelände. Delfacit kan komma att ges imorgon bitti redan.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Fredrik W skrivet 22 september 2013, 22:27:51 PM
Citat från: Danne B. skrivet 16 september 2013, 06:25:56 AM
Utan tvekan vore ju LV265 klart mycket vettigare än att leda trafiken via Järva, Bergshamraleden och Stocksundsbron. Vad finns det egentligen för poäng i att låta E18 göra den "svängen" idag?

//Brådhis

Det blir väl inte kortare att leda E18 via Lv265? Jag tror inte det spelar någon roll exakt var E18 går. Trafikströmmarna skulle knappast påverkas. För övrigt måste ju lämpligen Norrtäljevägen genom Täby och Danderyd ha ett nummer. Varför inte E18?
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: CW66 skrivet 22 september 2013, 23:42:48 PM
[Den största varningen gäller annars anslutningen till E4:an vid Sörentorp där två E18-filer inkl nytillkommen trafik från Kista sammanförs till endast en fil som sen ska tränga sig in på E4:an tillsammans med tre norrifrån kommande filer plus bussfilen. Sörentorp - Järva Krog blir då fyra filer plus bussfilen och eftersom tre ordinarie filer fyllts mer än väl av den tidigare trafiken med ideliga trafikstockningar som följd väntar ett smärre inferno här är jag rädd.

Hoppas jag har fel, men jag tror att sista delen av nya E18 mellan Kista och Sörentorp kan bli ett nytt köelände. Delfacit kan komma att ges imorgon bitti redan.
[/quote]

Vid Järva Krog har man dessutom låtit den högra av dom fyra filerna gå ner mot trafikljusen vid Järva (som en avfart) tillsammans med bussfilen som slutar precis innan svängen och sedan bildar högerfilen ner mot samma trafikljus.

Tre filer fortsätter således rakt in mot Stockholm = kö?
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 23 september 2013, 06:54:59 AM
Stockholm (både tätorten och kommunen) befinner man sig redan i när man är i Kista så vilka filer går in mot Stockholm....  ;)

Skämt åsido, så länge man inte ordnar ett genomgående bra flyt så blir det ofta bara så att man flyttar en flaskhals vidare någon annanstans. Så orolig är jag dock inte för E18/Kymlingelänkens södergående påfart mot E4. Däremot som vi diskuterade tidigare i tråden så är avfarten vid Järva ned mot Enköpingsvägen och Bergshamraleden en potentiell propp.

Att det kommer att vara fortsatta köer mot innerstaden lär vi nog få leva med, åtminstone tills vissa andra arbeten blir klara. Att köerna skulle öka får man väl se... det är ju samma trafik som nu kommer via Kymlingelänken och går på vid Kista som tidigare körde över Enköpingsvägen och gick på vid Järva krog.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Mr G skrivet 23 september 2013, 12:18:15 PM
Jätteköer nu på morgonen på nya E18 mot Sörentorp. Köerna ringlade sig åtminstone till Rinkeby, kanske längre. Att inte avfarten mot Kista är klar än kan ha bidragit, men där är det egentligen ingen skillnad mot tidigare.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 23 september 2013, 18:34:40 PM
Det fenomenet gällde även tidigare. Gissar mer på att det nya korset (som är det som återstår av jätterondellen) var det ställde till det mest då det dels var signaler på nya ställen samt annorlunda körvägar vilket förvirrade många då de var tvungna kika ordentligt för att veta var de skulle. Vad gäller avfarten vid Kista så är det nya budet att den öppnar senast den 30/9.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Mr G skrivet 23 september 2013, 20:14:22 PM
Citat från: Nico skrivet 23 september 2013, 18:34:40 PM
Det fenomenet gällde även tidigare. Gissar mer på att det nya korset (som är det som återstår av jätterondellen) var det ställde till det mest då det dels var signaler på nya ställen samt annorlunda körvägar vilket förvirrade många då de var tvungna kika ordentligt för att veta var de skulle. Vad gäller avfarten vid Kista så är det nya budet att den öppnar senast den 30/9.

Ytterst märkligt antagande. Morgonens mastodontköer sträckte sig hela vägen minst från Rinkeby över fältet förbi Kistaavfarten och ända fram till E4:an. Var köslutet fanns gick inte att se, sträckningen över Järvafältet var full med bilar, ungefär som eftermiddagsköerna fram till Rinkebykorset kunde vara tidigare, fast åt andra hållet den här gången. Såna köer har det aldrig varit på morgnarna här, och det kan sjävlfallet inte ha berott på nya körvägar i fd jätterondellen eftersom de köande bilarna inte alls passerade där.

Vi får hoppas att det berodde på att situationen var ny för nästan alla, men det bådar inte gott.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 23 september 2013, 20:26:31 PM
Vet inte vad du uppfattar som märkligt. Köerna ned mot Kista och Torshamnsgatan har ju förekommit nästan varenda morgon under ganska lång tid även om de bara sträckt sig en bit ut på Kymlingelänken tidigare. Detta kan naturligtvis ha förvärrats idag.

Att jag sedan talade om att den nya korsningen kan ha ställt till det beror på att jag dels fastnade där själv mitt på dagen i dag samt att det var ett antagande som även lades fram av de kontakter hos TrV som vi bollade frågan med under dagen. De hade då observerat detta fenomen.

Sannolikt lär det senare ge sig när folk vant sig vid att köra lite annorlunda.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: BSB101 skrivet 24 september 2013, 09:36:25 AM
Att det är lite kaosartat några dagar vid större trafikomläggningar är ingen nyhet, speciellt då allt inte var riktigt klart.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Mr G skrivet 24 september 2013, 16:25:42 PM
Jag har varit med på ett antal trafikomläggningar, är inte direkt nybörjare på området. Men den här gången är det exceptionellt. Den andra morgonen var kaos åt alla håll såg det ut som. Allt är inte riktigt klart än, men jag hade inte trott att det skulle bli i närheten av vad det varit hittills. Jag kan inte minnas någon trafikomläggning som varit i närheten av detta kaos de första dagarna.

Det måste väl rimligen bli bättre vad det lider, men sett till det stora hela tror jag att man snålat för mycket. Huvudfåran E18 borde ha varit trefilig åt varje håll, åtminstone till Jakobsberg. En framtida breddning kommer att bli dyr och komplicerad eftersom rätt mycket av vägen går på broar/i tunnlar.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Nico skrivet 24 september 2013, 17:33:42 PM
Citat från: Mr G skrivet 24 september 2013, 16:25:42 PM
Jag har varit med på ett antal trafikomläggningar, är inte direkt nybörjare på området. Men den här gången är det exceptionellt. Den andra morgonen var kaos åt alla håll såg det ut som. Allt är inte riktigt klart än, men jag hade inte trott att det skulle bli i närheten av vad det varit hittills. Jag kan inte minnas någon trafikomläggning som varit i närheten av detta kaos de första dagarna.

Det måste väl rimligen bli bättre vad det lider, men sett till det stora hela tror jag att man snålat för mycket. Huvudfåran E18 borde ha varit trefilig åt varje håll, åtminstone till Jakobsberg. En framtida breddning kommer att bli dyr och komplicerad eftersom rätt mycket av vägen går på broar/i tunnlar.

Jättebra att du är erfaren, men det finns det även många andra som är så ingen är väl speciellt imponerad av den typen av uttalanden. När någon (oftast i syfte att trycka till en yngre meningsmotståndare) skryter med att vederbörande minsann har gjort något länge så blir min enda motfråga normalt; - Ja, du kanske gjort något visst länge... men innebär det att du därmed är bra på det?! Att det strular vid etappvisa omläggningar är inget nytt och jag tycker inte det här heller var speciellt exceptionellt.

I morse var det sedan så lite problem att Radio Stockholm inte brydde sig om att nämna omläggningen annat än att de uttryckte förvåning över att det gick så smidigt. Man trimmade enligt utsago en del signaler mm. igår, men två aber kvarstår dock (förutom lokalgatan mellan Tensta/Rinkeby samt trafikplats Rissne som ska bli klar till våren 2014). Dels avfarten mot Kista från Rinkebyhållet som inte är klar vilket gör att det uppstår köer ned mot Torshamnsgatan vilket delvis hindrar trafik vidare mot E4. Detta är som sagt dock inget fenomen som uppstod efter omläggningen utan så har det varit av och till på morgnarna under en ganska lång tid.

Det andra problemstället är just korsningen vid det som var Stora tuben. Kapaciteten i korsningen är inte tillräcklig så på morgonen blir det lätt kö för fordon mot Rissne/Solna samt på eftermiddagen för de som kommer Ulvsundavägen och ska vidare och då måste passera korsningen. Ser man sedan till busstrafiken så lider givetvis linjerna som måste genom både Rinkeby och Tensta av förseningar. De mera genomgående linjerna har dock inte haft några direkt anmärkningsbara problem. Ger man det några dagar till (så det sätter sig ordentligt) så lär det nog sedan fungera ganska skapligt.

Att man sedan kanske tagit till i underkant vad gäller storlek, antal körfält osv. är en politisk fråga och knappast något man kan lösa här. En orsak är väl sannolikt dock att man litar på att även förbifarten byggs då den i så fall ju lär ta hand om transittrafik som ska förbi Stockholms mera centrala delar.
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: virtual1 skrivet 25 september 2013, 11:54:38 AM
Kan även tillägga att det var nästan helt hindersfritt/köfritt hela vägen från Kista till Bromma blocks i går eftermiddag, medans köerna ringlade långa på E4:an - tyvärr gör ju bristen på planskilda korsningar vidare från Bromma att köerna hamnade där istället - men det var kul att kunna swischa i 80 *host* från Kista till Bromma Blocks utan problem klockan fem på eftermiddagen...
Titel: SV: Sista dagen med jätterondellen
Skrivet av: Mr G skrivet 25 september 2013, 16:37:03 PM
Citat från: virtual1 skrivet 25 september 2013, 11:54:38 AM
Kan även tillägga att det var nästan helt hindersfritt/köfritt hela vägen från Kista till Bromma blocks i går eftermiddag, medans köerna ringlade långa på E4:an - tyvärr gör ju bristen på planskilda korsningar vidare från Bromma att köerna hamnade där istället - men det var kul att kunna swischa i 80 *host* från Kista till Bromma Blocks utan problem klockan fem på eftermiddagen...

Då möttes vi på vägen, för vid femtiden satt jag i kö åt andra hållet och befann mig kl 17.04 mitt för Rinkeby där jag tog den här bilden på de bilar som åkte åt andra hållet. Medans du svischade förbi i 80 ser de andra bilarnas hastighet ut att ligga runt 8 km/h.  :)

(http://www.mrg1.de/images/DSC24488I.JPG)

På morgonen åkte jag åt samma håll som dig och då var hastigheten också runt 8 km/h från Kista fram till det återuppståndna Rinkebykorset. Kl. 8.42 köade jag tillsammans med bl a en 179:a vid Kistapåfarten, kö fram till Rinkebykorset som synes, om man också tittar på nästa bild.


(http://www.mrg1.de/images/DSC24451I.JPG)


Kl. 8.46 hade jag tagit mig upp för påfartsrampen, och här är det snigelfart åt alla håll som gäller.
(http://www.mrg1.de/images/DSC24460I.JPG)

Köerna från Kista fram till Rinkebykorstet lär vi nog få leva med fram till att Rissnerondellen blir kvar. Den tillfälliga lösningen här är mycket olycklig för trafiken från Kista. De två Kistafilerna slutar prompt med de bastanta betongblocken som syns på första bilden, och Kistatrafiken måste tränga sig in i de två filer som kommer från Jakobsberg. Efter att Rissnerondellen blr klar kan korsningen vid betongblocken stängas och Kistafilerna får fritt flyt mot Bromma, medans Jakobsbergsfilerna leder upp mot rondellen.