Danderyds sjukhus 1996

Startat av Bussmicke, 12 oktober 2021, 00:09:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Det känns som att den nog inte rullade så länge till efter din bild, jag tog busskörkortet med en H2 knappt tre år senare och då var det nog inga H2:or kvar i ordinarie trafik?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ted Selander

Väldigt renrakad front på 5683. Så här såg brodern, 5684 ut 1982.

virtual1

Lustig skyltning på din bild Ted, "Centralen" känns ju fel på alla sätt med tanke på bussens färdriktning.

Karsten

Fina jämförande bilder på H2or, tack för dem! :)

Man kan konstatera att allt faktiskt inte var bättre förr. Vänster framhörn på 5684 tillknycklat, precis som de var på efterträdaren H18. Och det var lätt att glömma vända destinationsskylten, men utmaningen med att glömma vända den en gång var att komma ihåg att glömma det vid nästa vändning.

david96

Vänta, togs bilden på Danderyds sjukhus år 1996 eller 1997? ???

Bussmicke

Jaja, alla kan skriva fel

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Det var ju flera H2or som hamnade i Täby och man blev lite fundersam när man fick se"stadsbussar"i trafik i dessa trakter./Ulf

Peter Rost

En del H2:or flyttades även till Nyboda 1996.

//Peter

Ulf Berlin

Jodå,även vid Gullmarsplan blev man överraskad av att se H2or på t ex 144an ;)/Ulf

Måns Johannesson

Det var i samband med införandet av miljözonen under våren 96 de flyttades från stan. Ett mindre antal äldre bussar fick dispens att rulla i innerstan till årsskiftet 96/97 men inte fler än nödvändigt. Samtidigt höll Täby på att anpassas till den kommande upphandlingen och behövde korta vagnar (man hade nästan bara ledvagnar) och H2orna passade bra. Var dock lite känsligt då man lovat att miljözonen inte skulle innebära att äldre bussar flyttades till förorten. Efter sommaren ersattes H2orna med ett gäng H3 (från Björknäs?). Runt årsskiftet 96/97 ersattes de i sin tur av nylevererade H9 4421-4430 (4421-4425 fick dock rulla i innerstan under januari då alla de nya vagnarna inte hade kommit och dispensen på innerstans kvarvarande H2 gick ut vid årsskiftet).

/Måns

Ulf Berlin

Ett par andra exempel från denna tid:

5717 på 612 vid Danderyds sjukhus

5723 på 144E vid Gullmarsplan(OBS skyltningen Juliaborg i fönstret)

6468 på 134 vid Liljeholmen

6308 på linje 130 vid Liljeholmen
Man gjorde verkligen stora ögon när Volvobussar började dyka upp i detta(då)Scaniadominerade område./Ulf