Busshistoriska forum > Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år

SL 7801+02

(1/1)

Fredrik Klint:
Den 1/10 1967 tog SL över MOAB, Mälaröarnas Omnibus AB.
25 vagnar littererades H60, H61 och H63 och fick vagnsnummer 7803-7827.
Man bör ha börjat med 7801 kan man tycka som "ordningsman" och jag har på senare tid fått reda på att det faktiskt fanns två vagnar med dessa nummer.
Två bussar som togs över men ej erhöll littera, Scania-Vabis B63 med reg-nr B130 och B131. Anledningen var sannolikt att dessa avsågs att slopas mer eller mindre direkt p.g.a. hög ålder men andra källor menar på att båda bussarna inte ställdes av förrän 1969 och ska alltså ha rullat över ett år i trafik under SL´s flagg. Men de ska inte ha avyttrats förrän 1970 och -71, i bägge fallen omregistrerade till lastbilar.

Vidare finns fler undringar då jag hört att bägge hade ASJ-kaross, s.k. "Condor" medan andra säger att den ena var ASJ (7802) och den andra hade Hägglundskaross (7801).
Även uppgivna årtal ska ha varit 1953 (7801) och 1952 (7802). Men observera att de har chassi-nr i följd, 92572 & 92573 samt samma första reg-datum; 1953-05-09.
Vagn 7802 är förmodligen felskriven, båda vagnarna bör vara från 1953 (Årsmodell fanns ju inte riktigt på den här tiden på bussar och lastbilar).

Någon som vet mer om dessa två? Bilder?

Tommy E:
Mycket intressant att frågan kommer upp! Dessa bussar grubblade jag länge över när jag gjorde den senaste genomgången av Mälaröbuss-hemsidan. Bilder på båda finns på https://malarobuss.se/busstyper/b63/. Försvann bussarna från Mälaröarna när de övertogs av SL, och var hamnade de i så fall?

Här kommer även bilder på registerkort som jag har fått från Ulf Rådeström (Svensk Busshistoria, https://www.svenskbusshistoria.se/):

B130: Årtal 1953 enligt kortet, avställd 1969-11-28, omregistrerad till lastbil 1970-09-02.








B131: Årtal 1952 enligt kortet (dock besiktigad första gången 1953-03-31) , avställd 1969-10-30, omregistrerad till lastbil 1971-07-06.





Fredrik Klint:
Tack för länk och registerkorten, Tommy  :)

Kan tillägga att först under 1970 ska littera och vagnsnummer ha tilldelats de bussar som övertagits från förortsbolagen.
Så det är nog den enkla lösningen på gåtan. Och de flesta vagnar som togs över fanns ju kvar då (och rullade)  ;).

Kom på att liknande öde som 7801-02 drabbade fyra av de fem bussar som övertogs 1/10 1968 från TSK (Trafik AB Stockholm-Kvarnholmen).
Alla utom en avyttrades alltså nästan omgående och bara den sista fick littera/vagnsnummer.

Björn Forslund:
Den ena av dessa, Hägglundaren, har ju tillhört Spårvägsmuseet i många år, så den frågan om kaross får väl anses vara utredd för länge sedan.
Hörde någonstans att man köpte en ASJ o en Hägglund turistvagn för att kunna jämföra dessa, troligen just för att Wallenberg ägde såväl bussbolag som ASJ (och SKV)

Tommy E:
Frågan som återstår är bara var 7801-02 rullade från övertagandet 1967 tills de blev avställda 1969. Mälaröarna eller annorstädes, någon som har uppgifter?

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion