U 250 Scania-Vabis SKV 1952

Startat av bilomnibussen, 12 september 2021, 21:30:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Jag kom in i ett samtal om de först tillverkade SKV-Nyboxrarna. Då kom rubricerade buss upp, U 250 Scania-Vabis SKV 1952. Det nuvarande bilregistret anger regdatum 19520101 vilket måste vara en höftning när man inte har haft tillgång till närmare uppgifter. Nuvarande ägare är Svealandsbuss. Det är en renoverad buss som nog många känner till. Är det någon som har de ursprungliga registreringsuppgifterna och besiktningsuppgifterna på bussen och dess chassinummer och karossnummer? Tidigare ägare verkar ha varit Claesson i Skerike. Senare tillägg: Jag har ändrat regnumret till det som avsågs från början, bussen har också konstaterats vara en Volvo.
Mvh Jan G

Bussmicke

Svealandstrafiken heter de.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Urspr. U 250 har chassienummer 615-782.

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Jag ser nu till min förvåning att det står E 250 i rubriken men det ska vara U 250 och jag uppfattade att det var en Scania-Vabis. Ska den vara en Volvo!
Mvh Jan G

zjbus

CDP 140 med den Personliga skyltbeteckning U250 är en Volvo SKV, Katrineholm Nyboxer 1952.
Källa: Transportstyrelsen och SBH www.svenskbusshistoria.se/go?id=55040

bilomnibussen

#5
Det får väl anses vara jag själv som drabbats av hjärnsläpp då. Tidigare har jag lagt ut en fråga här om E 250 som var en Volvo Rundnos buss som ägdes av Sjöbergs i Tjällmo, senare bussföretaget i Östra Ryd. Där vet jag mig aldrig ha fått något svar. Här gäller det alltså U 250 som konstaterats vara en Volvo. Frågan är fortfarande om någon har uppgifter ur det gamla U-länsregistret där man kan se vilken dag bussen första gången besiktigades respektive registrerades. Årsmodellen 1952 är lite uppseendeväckande om den påbyggdes redan 1952. När det gäller Volvo är jag osäker på i vilken mån det går att koppla ihop tidpunkt för tillverkningen och chassinummer. En buss i listan över GDG-bussar har 615-773, den första av typ B 615 som finns i den listan. Den är från 1953 enligt listan. Så stiger nummerserien men 1955 förekommer bussar med ordningsnumret 026 och näraliggande. Äldre chassier typ B 512 och B 513 har högst förvillande nummerserier.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

"Årsmodell", chassinummer och första registreringsdatum är ofta svåra att få ihop. Vad jag har lyckats få fram är att jag bara har hittat en B615 från 1951, chassinr 195. För angivet årtal 1952 har jag hittat chassinr mellan 88 och 670, för 1953 mellan 241 och 822, för 1954 mellan 798 och 1207 och för 1955 mellan 849 och 1329. Årtalen hänger nog mycket på när bussen blev karosserad. Av detta kan man nog förstå att U250 med chassinr 782 bör vara byggd under 1953.

bilomnibussen

Ja, det var dit jag ville komma, men man får nog begära hem en kopia av besiktningsinstrumentet om man vill veta exakt. Det vore nästan sensationellt om den vore byggd 1952. Det året byggdes såvitt jag hittills sett enbart Hjälmarstrandens T 244 som jag betraktar som nyboxerprototyp, den hade en mycket hemsnickrad frontlucka och lyktpottor, de mindre vindrutorna samma som dåtida Boxer med vindrutetorkaraxlarna i plåten under rutorna, samt den äldre Boxerkarossens bakruta i ett stycke. En gång var jag hos fotoarkivet Scania och noterade T 244 helt för sig, följd av en rad boxerbussar i det tidigare utförandet. Jag tror inte att Nyboxerkarosser började tillverkas mera regelmässigt förrän ett stycke in på år 1953.
Mvh Jan G