Musei-Leyland + del av en udda nos

Startat av Ted Selander, 03 juli 2021, 13:59:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

En loj titt i vad-är-nu-det-här-för-låda, fanns denna avklippta yttersta ände av en diafilm. Minns inte att jag sett hela fronten på den grågröna f.d. H34:an.
Det är väl inte Söderhallens gård utan Hammarbyhallen, och ett SvOf-evenemang, men när? Mycken möda har lagts ned på rullarna till 4443.


Edit: Platsen korrigerad genom observanta kommentarer nedan.

Leyland

#1
Trevligt Ted.

4318 torde vara vagnen till höger. "Hemtagen" från Gnesta för att utgöra reservdelsvagn till Spårvägsmuseets upprustning av 4443. Så det torde vara efter att SvOf överlämnat vagnen till museet, 1989-1990 någon gång.

Bl.a. det lilla trästaketet till höger i bild förvirrar för mig. Jag undrar om det inte är i Hammarby som bilden är tagen - men nej, inte med de hustaken i bakgrunden.

Ulf Berlin


Leyland

Ägaren av 4318, mellan ägaren SL och ägaren SL Spårvägsmuseet, målade henne grön.

Ulf Berlin


Leyland

Ja, 4318 var inte ägd av det allmänna under en period.

Hon var Hammarbyhallen trogen under sin aktiva tjänst utom under en period från senast 5 maj och tidigast 28 april 1975 till troligen någon gång oktober 1975, då hon var placerad i Söderhallen. Sommaren 1968 var hon avställd helt, troligen med anledning av vagnöverskott.

Peter Rost

Tror att bilden i Söderhallen kan vara tagen 1991, kan det vara så Ted?

Arbetet med nedmontering av motorn från 4318 för inmontering i 4443 gjordes i Hammarbyverkstan sommaren 1991. Jag var där en gång och såg på när arbetet utfördes. H35:an renoverades tre år tidigare 1988 med bland annat ny lack även då utfördes upprustningen i Hammarbyverkstan.

Trevligt bild för övrigt!

//Peter

Micke A

Bilden är tagen nere i Hammarby, man ser den gamla utbildningslokalen "holken" till vänster och en av stolparna för trådbuss som fanns bra länge kvar nere i Hammarby. 4318 ägdes av en flygklubb när den hämtades i byte mot en systervagn till SvOF:s 2828.
Det var ju motorn man vill komma åt på den.