Korta frågor om SL H80?

Startat av Nico, 20 juni 2021, 16:08:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Det mesta som finns skrivet om Hägglund & söner handlar om militära fordon så jag hoppas på att expertisen här sitter på info.

SL H80 (Volvo B58-60) togs väl i huvudsak över av SL från delar av den beställning som SJ hade?

Undrar dock, då jag inte hittar några klara besked på nätet (eller i de vagnförteckningar jag har kvar) mellan vilka år just dessa bussar byggdes?

För H80 sedan så anges i vissa fall 1966 (vilket väl borde varit sent på det året) och i andra fall 1967... men inga av dessa vagnar tillverkades väl för vänstertrafik eller som omställningsbussar?

Hittar sedan nada om när Hägglunds slutade tillverkade dessa karosser. Var det möjligen när ASEA tog över 1972 eller var det tidigare?

Någon som kommer på bra sidor på nätet vad gäller byggår för enskilda modeller? Alltså inte för chassin i sig utan för en viss karosstyp, gärna oberoende av karossör.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Ett delsvar: "1974 tillverkades den sista bussen av Hägglund & Söner."
Källa: http://larssundin.ownit.nu/H.htm

Lars-Håkan_E

Fattar jag rätt att det är karosserimodellen som H80 tillhör som du frågar om?

Den tillverkades från 1964 till 1970 på Volvo o Scaniachassi

1971 till 1973 tillverkades den modell som efterträdde denna och 1973 slutade H&S med att tillverka "kompletta" bussar, därefter samarbetade man med Finländska Wiima i några år och därefter byggde man släp till ledbussar åt Volvo/Säffle fram till 1984.

Nico

Det stämmer, det är karossvarianten jag var ute efter.

Får tacka bägge för bra info då jag från länken fick tillgång till mera material. Jag utgår sedan ifrån att det som tillverkades 1964-1966 (1967) väl dock primärt var vänstertrafikfordon så de som blev SL:s H80-vagnar torde alltså ha varit efter 1967.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Jag "tror" att merparten (om inte alla) antingen var omställningsbussar (vänsterstyrda) eller rena högertrafikbussar, de som övertogs från SJ var väl alla reggade som 1967 års modell men många var nog byggda under 1966 och ett antal togs ju i trafik i landsorten innan högertrafikens införande.

Undrar om inte de första var några Scania Vabis B66V från 1964 (vänsterstyrda) där flera (alla?) var av Hägglunds BFB modell, där man byggde en buss med insteg framför framaxeln på ett B chassi

Bussmicke

Sidan är 21 år gammal så jag skrev ut den som pdf. Man vet aldrig hur länge gamla sifor blir kvar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Citat från: Nico skrivet 20 juni 2021, 16:08:42 PM
---
SL H80 (Volvo B58-60) togs väl i huvudsak över av SL från delar av den beställning som SJ hade?

---

Det var ingen beställning eller delar av någon sådan som SL tog över utan bussarna var levererade till SJ 1967 och togs över av SL 1/2 1969 i samband med SL:s övertagande av SJ:s trafik i Stockholmsområdet. Alla detaljer finns att läsa i Arne Hällqvists förträffliga bok som kom ut härom året.


Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 juni 2021, 17:20:54 PM
---
Den tillverkades från 1964 till 1970 på Volvo o Scaniachassi

1971 till 1973 tillverkades den modell som efterträdde denna och 1973 slutade H&S med att tillverka "kompletta" bussar, därefter samarbetade man med Finländska Wiima i några år och därefter byggde man släp till ledbussar åt Volvo/Säffle fram till 1984.

Skulle nog snarare påstå att karosstypen("H80") tillverkades mellan 1965 och 1971 (de första var väl BF76:or till SJ och den sista ÖCO 33) och den modernare karossen mellan 1969 och 1973.

Lars-Håkan_E

Den första som jag kan komma på var den B6663V i utförande BFB som tillverkades 1964 till Skön Timrå Omnibusar

Greger Larsson

Skön-Timrås två BFB hade en annan variant på fronten från början, men som de flesta sådana så byggdes de om för en bättre lösning med framdörren och fick då det nyare utseendet.

Lars-Håkan_E

Ja där ser man, jag har bara minne av hur den/dem såg ut när jag började skolan och då var bussarna 4-5 år redan.