Fridströms i SL-trafik

Startat av Bussmicke, 21 december 2020, 22:48:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

2 halvkassa bilder på Fridströms i SL-trafik.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Här var du förmodligen ute och dokumenterade de på hösten 1997 helt nystartade linjerna 656 Söderhall - Mora vsk, och 657 Riala - Sättra som startades året efter att motorvägen mellan Söderhall och Rösa invigdes, vilket skedde strax efter midsommar 1996.
Hösten 2008 bytte ett flertal linjer nummer i trafikområdet, och 656 blev då 644, medan 657 blev 659 och lades till sist ner dec 2015.

Intressant att 635 (från Stockholm via Åkersberga mot Yxlan och Blidö) fortfarande fanns kvar så sent som hösten 1997, som man ser på topptavlan på bilden från Bergshamra. Rent logiskt borde den ju ha sparats bort så fort motorvägen nämnd ovan blivit klar, och denna väg blivit snabbare.

Carl

#2
Nja, motorvägen mellan Söderhall och Rösa invigdes sommaren 1995 och inte 1996.

Under hela sommartidtabellen 1995 fortsatte linje 640 (nuvarande 676) att köra gamla vägen via Kilen, och först i augusti lades linjen om till att köra via den nya motorvägen. Stockholmsturerna på 636 och 637 kunde däremot ta den nya motorvägen direkt efter invigningen eftersom de linjerna på den tiden ändå inte hade några hållplatsuppehåll mellan Norrtälje och Roslags Näsby. Jag har ett minne av att några förstärkningsturer på 640 under sommaren 1995 skyltade 637 istället för 640 just för att kunna köra via den nya motorvägen.

I augusti 1995 startade även linje 655 som ersättning för 640 på gamla vägen mellan Söderhall och Norrtälje. Först körde 655 bara Norrtälje-Väsbylund och anslöt där till 639, men efter kundsynpunkter förlängdes 655 till Söderhall redan i oktober 1995. De första åren körde 655 bara fram till 19-tiden på vardagar. På kvällar och helger körde istället några avgångar på 640 via den gamla vägen. Dessa avgångar skyltades 644. Först i augusti 2000 (i samband med att 640 blev blåbusslinje) började 655 köra på kvällar och helger. Dock levde en morgontur på 644 från Stockholm kvar fram till sommaren 2003. De sista åren annonserades denna avgång endast i tidtabellen för 655.

När 656 startade hösten 1997 körde den bara mellan Ledinge trafikplats och Mora vägskäl, och först hösten 1998 förlängdes den från Ledinge via Kilen till Söderhall och ersatte då några avgångar på 655. Hösten 2007 bytte 656 linjenummer till 644 och 657 till 659.

Linje 635 mellan Stockholm och Yxlan/Blidö lades ner i augusti 1999.

Trevliga bilder.

david96

Vad menar du ordet "halvkassa"?

Ersa

1995, kul! Då vi är rätt dåliga på att både skylta upp samt skriva ner sån fakta om vägsträckors invigning, får man ofta fråga runt, om man inte var med där och då personligen. Vilket leder till risken att folk man frågar minns fel.
Det många är säkra på är dock att det var någon enstaka vecka efrer midsommarköerna försvunnit, som vägen öppnades, till biliternas besvikelse den sommaren.

Carl

Det är tack vare linjeändringarna som jag vet att det var sommaren 1995. Av olika orsaker kan jag koppla ihop det med andra händelser i livet. Jag tittade dock i gamla tidtabeller för att vara helt säker på att jag inte blandat ihop minnena och årtalen och passade då på att kolla upp när 635:an lades ner.

Gamla busstidtabeller kan säga ganska mycket om vad som händer även utanför bussvärlden. Som t ex att en ny motorväg öppnar eller att en färja ersätts med en bro.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2020, 00:21:06 AM
Här var du förmodligen ute och dokumenterade de på hösten 1997 helt nystartade linjerna 656 Söderhall - Mora vsk, och 657 Riala - Sättra som startades året efter att motorvägen mellan Söderhall och Rösa invigdes, vilket skedde strax efter midsommar 1996.
Hösten 2008 bytte ett flertal linjer nummer i trafikområdet, och 656 blev då 644, medan 657 blev 659 och lades till sist ner dec 2015.

Intressant att 635 (från Stockholm via Åkersberga mot Yxlan och Blidö) fortfarande fanns kvar så sent som hösten 1997, som man ser på topptavlan på bilden från Bergshamra. Rent logiskt borde den ju ha sparats bort så fort motorvägen nämnd ovan blivit klar, och denna väg blivit snabbare.

Jag minns inte anledningen till besöket om det var linjerna eller bussarna. Jag 635 borde fått varit kvar. Har dokumenterat en del på den linjen innan den lades ner när nu Det var.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Känner jag dig rätt var det nog både bussarna och linjerna, då du säkerligen hade koll på att just de skulle gå just där. Så mycket roligare med motiv där ute i Riala och Bergshamra, än på de vanliga tråkiga busstationerna.

635 hade kunnat få vara kvar, åtminstone från Åkersberga och norrut. Men nu när vi knappt får köra i varandras trafikområden, hade den väl ändå försvunnit i början av 2010-talet. Eller kortats ner, som 621 blev.

Bussmicke

Skulle kunna tänka mig att det var både och.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mack

Halvkassa vet jag inte om jag håller med om.
Båda fotona, särskilt det andra tycker jag har en underbar helhet, med vackert ljus och allt.

PS: God jul!

Bussmicke

Citat från: Mack skrivet 24 december 2020, 13:37:37 PM
Halvkassa vet jag inte om jag håller med om.

Det var nog diabilderna som inte var så bra.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.