Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fredde skrivet 27 maj 2019, 06:50:41 AM

Titel: Ny busslinje Fittja-Ekerö [SL]
Skrivet av: Fredde skrivet 27 maj 2019, 06:50:41 AM
Efter flera års väntan blir det till sist en busslinje via färjan.
I augusti ska de första bussarna rulla mellan Ekerö centrum och Fittja.


https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ny-busslinje-till-fittja-startar-i-sommar/repsex!ynpJsa7ih9ktUiXtyVh5w/

Är det Arriva Ekerö eller Keolis som ska köra linjen?
Titel: SV: Ny busslinje Fittja-Ekerö [SL]
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 maj 2019, 08:21:48 AM
Citat från: Fredde skrivet 27 maj 2019, 06:50:41 AM
Efter flera års väntan blir det till sist en busslinje via färjan.
I augusti ska de första bussarna rulla mellan Ekerö centrum och Fittja.


https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ny-busslinje-till-fittja-startar-i-sommar/repsex!ynpJsa7ih9ktUiXtyVh5w/

Är det Arriva Ekerö eller Keolis som ska köra linjen?

Ligger ju nära till hands att tro att det är Arriva som kommer köra den, med tanke på att linjenummer har sagts hamna i 3XX-spannet och att det lär vara Ekeröborna som varit pådrivande i den här frågan, inte Botkyrkaborna.
Titel: SV: Ny busslinje Fittja-Ekerö [SL]
Skrivet av: homer skrivet 27 maj 2019, 15:24:19 PM
Arriva går väl dessutom in i ett nytt avtal på ekerö så de borde väl rimligen vara därifrån linjen ska utgå
Titel: SV: Ny busslinje Fittja-Ekerö [SL]
Skrivet av: Nico skrivet 27 maj 2019, 19:44:51 PM
Tja, man provade ju detta senast med linje 303 från 1993 till 1994 (eller möjligen 1995). Får se hur det går den här gången.
Titel: SV: Ny busslinje Fittja-Ekerö [SL]
Skrivet av: Lars_L skrivet 30 maj 2019, 06:28:55 AM
Problemet är ju att med rimlig ekonomi kunna hålla en tillräckligt attraktiv turtäthet,  samtidigt som inte heller Fittja är någon större målpunkt för Ekeröbor. En annan svårighet med en sådan här linje är att det krävs bussbyte först vid Ekerö centrum och sedan till buss/tunnelbana vid Fittja. Ekerö kommun har ju fortfarande väldigt lite av koncentrerad bebyggelse, vilket skapar svårighet att göra resandet attraktivt.

Den långa restiden idag gör nog att flertalet som arbetar i sydvästra förortskommunerna åker bil. Det ska nog mycket till innan de byter till buss och det tar lång tid att etablera nya mönster för resandet.


Vad som väl inte fanns förra gången man gjorde ett försök är väl dock Södertörns högskola. Samtidigt är befolkningsunderlaget så pass litet på Ekerö, antalet högskolor i länet (och förstås utanför) så många, att det är svårt att se att underlaget är så stort - särskilt som att det ändå krävs minst ett par bussbyten för att nå dit för flertalet Ekeröbor även med denna linje.


Men med uthållighet ska man väl på sikt i vilket fall kunna ha tillräckligt underlag för några avgångar i högtrafik.