Så hände det igen: "Busschaufför fast med 0,7 promille"

Startat av nalle, 04 juli 2008, 21:52:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



Ersa

En UL-buss i Sala? Om jag gissar rätt på åkeriet som kör denna linje har dessa ju mest bara nya bussar. Hur står det till med alkolås etc på UL-trafiken? Borde inte sådant finnas på dessa rätt nyligen upphandlade områden?

Fredde

Som vanligt kan man ifrågasätta medias trovärdighet. I viss media står det han, i andra hon...


Hagri

Alkolås är ju ingen hundraprocentig säkerhet. Är bussen igång när föraren tar över den eller att bussen går att starta inom den tid som tillåts efter den stängts av kan en berusad förare slinka igenom. Det skadar inte om polisen hade flera nykterhetskontroller där yrkesförare fick blåsa.
En lördag för inte så länge sedan blev jag stoppad i samband med att polisen hade nykterhetskontroll på samtliga fordon som passerade på morgonen, ca 07.45. Jag tycker det var helt Ok att blås i deras mätare med passagerare i bussen, som polismannen lämnade till mig genom sidofönstret, trotts att jag  blåst igång bussen med alkolås. Testet gick för övrigt bra.

Ersa

I Umeå löste Veolia det hela med att varje förare hade en egen personlig nyckel till låset. Då man tog med sin nyckel bröts strömmen till låset, och den nye föraren var tvungen att vrida om sin egen nyckel, och sedan blåsa innan han kunde starta. Vidare var låset inte kopplat till startmotor/motor, utan till växellådan. Inget blås = Alltid neutralläge.

Hur fungerade detta då? Jo, det hände allt som oftast att föraren (trots helnykterhet) inte lyckades på igång låset trots idogt blåsande. "Blås längre", "Blås kortare", Blås hårdare eller längre" stod det på displayen...  varvid passagerare ledsnade, klev av bussen, klev på en annan buss och säger helt seriöst: "Vi vill åka med dig istället, för föraren av den bussen var full". Dessa passagerare ser tyvärr aldrig hur både TX-personalen, verkstadsgubbarna och till slut bilbärgaren anländer och ingen av dem kan blåsa igång fordonet. Är då alla på bussfirman och bärgningsfirman fulla, tro?  ::)

Nu har Swebus tagit över, och de har löst saken på samma sätt som LLT, dvs blåsning i garaget vid in- och utstämpling vid "stämpeluret". Det känns betydligt säkrare då man slipper få bussar ståendes längs vägarna pga trasiga alkolås.

yngrot

En bättre lösning att ta det i garaget det var ju på g även i Borås men tyvärr blir det inte så utan man måste blåsa i bussen :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

homer

Att blåsa i garaget är nog alla överens om att de är de bästa (förutom lastbilsförare som känner sig kränkta av att behöva blåsa inför kollegor (var artikel om de i tidningen för några månader sen)), dessutom lär de väl vara väldigt mycket billigare för den som måste betala kalaset.

Tyvärr är de ofta politiker som beslutar om en sådan sak som alkolås och dem är som alla vet inte särskilt bevandrade i verkligheten

Ersa

Citat från: homer skrivet 05 juli 2008, 23:47:23 PM
dessutom lär de väl vara väldigt mycket billigare för den som måste betala kalaset.

Alltså vi. Dvs alla skattebetalare...
Men vi ska ju bara betala in skatten och inte få ha åsikter om på vilket sätt pengarna ska användas.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 13:12:15 PM
Problemet är att alla inte börjar sin dag på en plats bemannad med befälspersoner, inte ens i våra största tätorter.

Visst. Men på de garage som är bemannade med driftsledare i tjänst borde ju både företag och förare föredra blåsning på garaget (2-3 maskiner) framför en maskin i varje buss. Både för ekonomins och förarnas skull. Hur man löser det på obemannade garage blir en annan femma.