15m VOLVO dubbeldäckare-turistbuss till salu med 94 platser

Startat av bussexperte, 06 december 2015, 13:46:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussexperte

Det är inte oftast at det finns en sadan buss till salu:

Portugisisk Dubbeldäckaren VOLVO B12 Irmaos Mota Atomic 9 - 15m längd, 94 platser !
Bygdd 2008, Euro 4, prisidee at förhandlas € 165.000,- (säljare i Tyskland)

Kanske en svensk bussbolaget är interesserad (ska bli Sveriges största buss ?) at hämta en VOLVO hem till Sverige ?
Passar bra för skidsemester, ungdomsresor, oktoberfest, företagsutflukter, hoteltransfer m.fl. .

http://autoline.info/sf/bus-double-decker-bus-VOLVO-B-12--15102011525808278500.html

homer

En buss byggd för sydeuropa kanske inte riktigt har isolering eller värmepaket för nordeuropa? eller?

Ersa

Precis. Det räcker med att inhandla en någorlunda nyare buss byggd för den franska eller holländska marknaden för att få bristfälliga element och enkelglas i varenda ruta runtom. Bussen i länken är dessutom en 2008 års modell som knappast är intressant på vår svenska begagnadmarknad pga våra miljözoner.

bussexperte

#3
Jomen, jag känner ej denna bussen precis som var i trafik pa balkan offenbart.
Men Globtour-fjärrbussbolaget trafikerar varje veckan med identiska buss-modellen fullbokat till Berlin och i Tyskland kan det bli under vintern extremt kalt ocksa. Pa länken finns ocksa en PDF med info om WEBASTO och "perfekt tillstand".

I Sverige finns ocksa HABO-Buss som har en kortare version of samma modellen efter faceliften, sa man kan kolla till Habo-Buss och fraga hur det fungerar i vintern med denna typ bussen.

Vilken plakett maste man har i svensk miljözon ?
Denna bussen har Euro 4 = i Tyskland grönt miljözon = hela landet ej problem. Vi har ocksa Euro 5 och Euro 6 bussar - men tyska miljözon krävs maximalt Euro 4.

VOLVO har förmodligen en bra servicenätet i Sverige och at säljer 94 biljetter / resor med kostnader fra endast 1 förare kan bli mycket attraktivt.
Dessutom kännar normala folket ej exotiska modeller - sa ingen vet byggar fra denna bussen. Fragan är om vad man har för kundgrupper. 2-veckors rundresan till Lissabon och Roma är det säkert ej riktiga bussen men för ungdoms-nöjesresan till Rimini eller Costa Brava kan det bli perfekt - 12-16 platser mer än i SETRA 431 DT.


admin

Bussnack är ett forum för likasinnade att diskutera bussar och dylikt på. Det är däremot inte avsett att fungera som en förmedling av personal, försäljning av begagnade eller nya fordon, reservdelar etc. i vinstintresse.  Denna tråd låses därför då det här inte alls framgår om dess syfte är att diskutera viss försäljning allmänt eller om det handlar om ett försök att förmedla/vidaresälja ett enskilt begagnat fordon.

Då vi föredrar att stödja oss mot tanken om frihet under ansvar så har vi har inte haft något explicit kring detta med kommersiell försäljning i huvudreglerna. Däremot återfinns under "Ordet är fritt" en undertavla som heter "Köpes, säljes, bortskänkes eller bytes". I dess regler framgår det följande; - Ingen kommersiell försäljning - Alltså bara privatperson till privatperson (Köplagen är tillämplig). Denna regel gäller dock alltså för hela forumet.


// Admin