SL H46 4631 stannar till

Startat av Mr G, 21 maj 2020, 12:17:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

吉先生

Gunnar D

Den bilden är alltid härlig att se!
Där har man kört på lokalgatan.

/Gunnar

S Svensson

SL H46 Scania 110Ls är från början beställda av SJ.
Enligt vissa uppgifter jag fått runt åren 1972-73 så skulle det finnas golvmattor som var märkta "SJ".
För intresserade finns det en affisch som Scania spred med en CR110L på. Denna var SJ färgad utan SJ märkning. Vad jag vet så skulle SJ hyrt in denna buss för prov men aldrig förvärvat den.
Finns det någon som kan fotografera av denna affisch ?

Gunnar D

#3

Citat från: Mr G skrivet 21 maj 2020, 12:17:35 PM
Nynäsvägen våren 1973
Undrar om detta verkligen kan vara våren 1973 om jag får vara petig. Detta är väl hpl Sockenvägen och senast i början av 1973 ska det ha utförts en rationalisering av vilka linjer som trafikerade lokalgatan. Enligt ovanstående hplförteckning var det då bara linje 743 (och vissa turer på linje 731) som trafikerade lokalgatans hpl.

/Gunnar

Mr G

Jag får gå in och kolla i negativpärmen då. "Våren 1973" var tagen fritt ur minnet, tänkte att jag var ute och plåtade sånt som var på fallrepet, men jag var kanske tidigt ute. Detektivarbete väntar.
吉先生

Mr G













På negativstrippen finns det 6 bilder som togs vid samma tillfälle, plåtade i den ordning som visas här. Sista bilden på strippen innan visar en H34 på linje 171 plåtad vid hpl Skogskyrkogården, sen har jag rimligtvis tagit apostlahästarna till denna hpl för resa mot okänt mål. Strippen efter denna saknas, så det går inte att se vart jag tog vägen. Att H34:an på 742 som syns på bild 3 ännu inte har fått inventarienummer ditmålat är så klart ytterligare ett bevis på att det inte kan vara 1973. Då öppnar sig fältet bakåt för tidsbestämning. Men äldre än 1972 kan det väl knappast vara? Tycker att det ser ut som att jag har förflyttat mig under bildsekvensen, så kanske blev det ingen resa till Dalarö.
吉先生

Gunnar D

Eftersom H46 4630-4633 stod nyleverade med övertejpade regskyltar i Hornsberg 3/2-72 kan vi nog då fastslå att din fina dokumentation av lokalgatan är från 1972.

/Gunnar

Ulf Berlin

H34an på 742 är ju lite intressant...
Hade alltså dessa"garagetillhörigheter"turer neråt Södertörn,
eller var det"Södertörnsförare"som hämtade dessa endast?/Ulf
(Var det inte SJ som hade dessa linjer då?)

Gunnar D

Linje 742 tillhörde SL Huddinge och i alla fall 1972-73 tursattes linjen M-F med H34 från Söh. Huddinges bussar räckte inte till då så förarna fick resa t/fr Söh/Ölandsgatan. Jag gillade H34 men inte på 742:an.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 24 maj 2020, 20:57:15 PM
På negativstrippen finns det 6 bilder som togs vid samma tillfälle, plåtade i den ordning som visas här. Sista bilden på strippen innan visar en H34 på linje 171 plåtad vid hpl Skogskyrkogården, sen har jag rimligtvis tagit apostlahästarna till denna hpl för resa mot okänt mål. Strippen efter denna saknas, så det går inte att se vart jag tog vägen. Att H34:an på 742 som syns på bild 3 ännu inte har fått inventarienummer ditmålat är så klart ytterligare ett bevis på att det inte kan vara 1973. Då öppnar sig fältet bakåt för tidsbestämning. Men äldre än 1972 kan det väl knappast vara? Tycker att det ser ut som att jag har förflyttat mig under bildsekvensen, så kanske blev det ingen resa till Dalarö.

Nu tror jag har fått det hela klart för mig. Du har rört dig från Sockenvägen norrut mot Sofielundsplan. De två översta är då från hpl Sockenvägen i lokalgatan. Sedan är H34:an från hpl Stora Gungans väg och med de två CF på 743:an så närmar du dig Sofielundsplan och den sista är då vid denna hpl. Visar sista bilden på strippen innan H34 4328 på linje 171 vid hpl Skg?

/Gunnar

Leyland

#10
Citat från: Gunnar D skrivet 25 maj 2020, 12:09:03 PM
Linje 742 tillhörde SL Huddinge och i alla fall 1972-73 tursattes linjen M-F med H34 från Söh. Huddinges bussar räckte inte till då så förarna fick resa t/fr Söh/Ölandsgatan. Jag gillade H34 men inte på 742:an.

/Gunnar

Detta är intressant att forska kring ytterligare. Leyland (H34) fanns utsatt på just linje 742 från senast mitten av hösten 1969 till minst juni 1973.

4474 gjorde sin sista resa på linje 742 eller mer korrekt efter avslutat uppdrag på linje 742 och inne i Söderhallen klockan 1830 den 2 mars 1972 krockade vagnen med en pelare.

Under Tågstrejken 1971 förekom H34 på E-turer på 700-linjer, i vart fall 744E.

Övriga 700-linjer som haft påhälsning av H34 mer eller mindre regelbundet är linje 701, 702, 704, 706, 707, 712, 720, 723, 743, 744 under perioden 1972 till minst oktober 1974.

21 oktober 1974 hade Söderhallen sju H34:or utsatta på linje 701, 704, 713, 720 och 723.

Bl.a. 13 januari 1976 hade Söderhallen utsättning av Büssing och CF på linje 702, 706, 713 och 723.

I juni och under sommaren 1972 gick flera (fler än "normalt") H34:or på 700-linjerna med anledning av den stora konferensen. En återkommande fråga som aldrig till fullo bekräftats är om några H34 blev stationerade i Huddingegaraget under denna tid - eller om de gick från/till Söderhallen varje dag?


Ted Selander

Miljökonferensen ägde rum 5-13 juni, dvs. under vintertidtabell. Hornsberg hade två extra linjer (interna nr 70 och 71) som kördes med Büssing, och så de från Huddinge inlånade CF:arna för polisen (internt linjenr 72). Fick Söderhallen någon kompensation för de H34 som gick på 700-linjer? Det var säkert gott om vagnar generellt i Stockholmsdistriktet de åren?
Oops, det här är ju en H46-tråd, sorry.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 maj 2020, 21:18:04 PM
H34an på 742 är ju lite intressant...
Hade alltså dessa"garagetillhörigheter"turer neråt Södertörn,
eller var det"Södertörnsförare"som hämtade dessa endast?/Ulf
(Var det inte SJ som hade dessa linjer då?)

SJ:s dåvarande trafik togs ju över av SL 1969...

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 25 maj 2020, 15:12:18 PM
Nu tror jag har fått det hela klart för mig. Du har rört dig från Sockenvägen norrut mot Sofielundsplan. De två översta är då från hpl Sockenvägen i lokalgatan. Sedan är H34:an från hpl Stora Gungans väg och med de två CF på 743:an så närmar du dig Sofielundsplan och den sista är då vid denna hpl. Visar sista bilden på strippen innan H34 4328 på linje 171 vid hpl Skg?

/Gunnar


Du vekar ha bra koll på var jag har varit ;D, kanske bättre än vad jag har själv ???. Kul att gräva lite i detta, blir en del detektivarbete, samtidigt som det dyker upp nya problem. Filmen är en Kodak Tri-X, och det finns en egenhet på strippen som skiljer den från de flesta andra Tri-X som jag har. De andra negativrullarna skriver ut 1, 1A, 2, 2A osv för att markera vilken ruta det är. Men just den här saknar detta, och skriver endast ut 1, 2, 3 osv. Detta och andra egenheter har gjort att jag kan sortera ihop negativen jag fick tillbaka för ca 20 år sen till hela rullar. För det mesta saknas ändå någon strip, så det är rätt få rullar som är kompletta.

Den här filmen har dessutom blivit klippt i strip om 6 och 6 rutor, till skillnad mot de flesta andra som är 4 och 4. Jag kan hitta 4 strip som passar in med samma egenskaper. Bildnr 8-13, resp bildnr 14-19 hör då ihop, vilket också kan ses på klippningen mellan de två strippen. Sen fattas en strip, och sen följer 2 strip med bilderna 26-36 , vilka inte har någon uppenbar koppling till dessa 2 strip. Bild 26 som kommer först visar en H32 på linje 143 vid Älvsjöbadet, och bör vara tagen en annan dag, eller mindre troligt senare samma dag.

De tidigare visade bilderna hade således nr 14-19. och här kommer då 8-13 för att visa hur det kan ha hängt ihop, och ev leda till en bättre och mer säker datering.

Den tredje bilden (nr 10) är en misslyckad sak som jag har väldigt svårt att placera. Tänker på linje 552 vid Kuddbygränd, men det är kanske helt fel. Konstigt också att det endast finns en bild från den platsen. Hur som helst borde inte alla bilder på strippen 8-13 vara tagna samma dag.


8


9


10


11


12


13
吉先生

Mr G

Citat från: Leyland skrivet 25 maj 2020, 19:02:37 PM
Detta är intressant att forska kring ytterligare. Leyland (H34) fanns utsatt på just linje 742 från senast mitten av hösten 1969 till minst juni 1973.

4474 gjorde sin sista resa på linje 742 eller mer korrekt efter avslutat uppdrag på linje 742 och inne i Söderhallen klockan 1830 den 2 mars 1972 krockade vagnen med en pelare.

Under Tågstrejken 1971 förekom H34 på E-turer på 700-linjer, i vart fall 744E.

Övriga 700-linjer som haft påhälsning av H34 mer eller mindre regelbundet är linje 701, 702, 704, 706, 707, 712, 720, 723, 743, 744 under perioden 1972 till minst oktober 1974.

21 oktober 1974 hade Söderhallen sju H34:or utsatta på linje 701, 704, 713, 720 och 723.

Bl.a. 13 januari 1976 hade Söderhallen utsättning av Büssing och CF på linje 702, 706, 713 och 723.

I juni och under sommaren 1972 gick flera (fler än "normalt") H34:or på 700-linjerna med anledning av den stora konferensen. En återkommande fråga som aldrig till fullo bekräftats är om några H34 blev stationerade i Huddingegaraget under denna tid - eller om de gick från/till Söderhallen varje dag?

702 (vad det nu var för linje?) och speciellt 743 ställer jag mig frågande till att det skulle ha gått H34 på. Och ev 706. Så där hoppas jag någon kan motbevisa mig här. Däremot så borde du haft med 715 och 791 på din lista.



吉先生