Nyheter från London

Startat av Hasse L, 15 december 2009, 10:20:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


AD Trident - AD Enviro400 har under hösten levererats förutom till Arriva även till First London och Metroline.


Volvo B9TL - Wrightbus Eclipse Gemini till Go-Ahead London Central, ovan, och till First London. Samma modell även till Arriva fast som helbygge med chassikomponenter från VDL (DAF). London Central och London General är tyvärr de enda som behåller sin bolagsmålning, om än en smula nedtonad. Alla de övrigas nytillskott är helröda.


Scania N230UD - Optare Olympus, 30 st levererade till Metrobus i södra London (som också förser sig med Omnicity.)


Till London United (Transdev) och East London Bus Group är nytillskotten av dubbeldäckare uteslutande Scania Omnicity.

Fordonsbenämningarna har jag läst på i publikationer från London Omnibus Traction Society.

Ja, jag medger att det är scannade negativ. Jag behåller den gamla tekniken så länge kameran håller.

Niclas Rosenius



   Mycket trevliga bilder.

   Gammal teknik är det inget fel på. Använde själv analogt framtill slutet av maj 06.

   //Niclas

Ersa

Den sista bilden var intressant. Vi lär ju aldrig få se en sån i SL-lack, men det finns ju alltid Photoshop! ;)

Ulf Rådeström

Håller helt med!
Scannade bilder från bra filmnegativ ger fina bilder. Du har fått fram väldigt fina färger!

Och lika intressanta bilder som alla dina på historiska forumet - tack!

yngrot

Trevligt med lite London på bild. Men matrisskyltar är inget som de använder??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 15 december 2009, 22:29:14 PM
Trevligt med lite London på bild. Men matrisskyltar är inget som de använder??

Ojoj! Komma här och föreslå något så radikalt! ;) Allt tar sin tid i Storbritannien. Att de satsat på nya enmansdubbeldäckare med bakmotor, där några av dem dessutom har utländska karosser, är revolutionerande nog för detta årtionde.

Hasse L


Tack!
Jag glömde ett bolag som vunnit många upphandlingar på sistone. Det är förutvarande Travel London som nu heter abellio efter senaste ägarbytet, Nederländska Statsjärnvägarna är nu huvudägare. Man köper uteslutande AD Trident - Enviro400.

Bussmicke

Då måste Travel London bytt namn tämligen nyligen för enl. senaste London BUs Handbook så står det fortfarande Travel London.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 15 december 2009, 10:20:49 AM



Till London United (Transdev) och East London Bus Group är nytillskotten av dubbeldäckare uteslutande Scania Omnicity.

Fordonsbenämningarna har jag läst på i publikationer från London Omnibus Traction Society.

Ja, jag medger att det är scannade negativ. Jag behåller den gamla tekniken så länge kameran håller.

Även om jag normalt inte är så förtjust i OmniCity och OmniLink så är det här ett undantag. Just de här dubbeldäckarna tycker jag är verkligen riktigt läckra :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ted Selander

Citat från: yngrot skrivet 15 december 2009, 22:29:14 PM
Trevligt med lite London på bild. Men matrisskyltar är inget som de använder??

Alls icke! TfL (Transport for London) envisas med bästa möjliga läsbarhet.

Det står att läsa om det läckra typsnittet, formgivet av Edward Johnston, här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Johnston_(typeface)

/Ted

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 16 december 2009, 23:49:51 PM
Då måste Travel London bytt namn tämligen nyligen för enl. senaste London BUs Handbook så står det fortfarande Travel London.

Namnbytet ägde rum 30 oktober. (linje 414 övertogs f.ö. 21 november).

skandiahamn

#11

yngrot

Citat från: Ted S skrivet 17 december 2009, 07:28:07 AM
Alls icke! TfL (Transport for London) envisas med bästa möjliga läsbarhet.

Det står att läsa om det läckra typsnittet, formgivet av Edward Johnston, här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Johnston_(typeface)

/Ted


Läsbarheten är verkligen på topp med rullband däremot är matris lite mer flexibelt när det ska in nya destinationer...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina


Ersa

Citat från: yngrot skrivet 17 december 2009, 17:17:42 PM
Läsbarheten är verkligen på topp med rullband däremot är matris lite mer flexibelt när det ska in nya destinationer...

Du glömmer en faktor i konservatismens London. Inga nya destinationer behöver komma in då linjerna inte ändras nämnvärt! ;)