Huvudmeny

Skolbussar i Mark

Startat av S Svensson, 14 augusti 2024, 16:54:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

https://markbladet.prenly.com/p/markbladet/2024-08-14/r/10/18-19/3637/1515557

Ovan Markbladet har på sid 19 en annons om vilka företag som kör skoltrafik i Marks kommun. Mark,betyder gränsbygd, och ligger emellan Varberg och Borås kommuner utmed Häggån och Viskan. Åt andra hållet följer man Rv 156 emellan Svenljunga och Härryda med Ubbhult.

Det finns många skolor och numera har Bergkvara avtal om skoltrafik. I Horred har Horredstrafiken avtal om cirka 4-5 fordon.
Horredstrafiken har bytt ägare enligt hemsidan. Gamla ägarinnan har dock stort inflytande på trafiken.

aug 2018 till juni 2024 hade Vy 6 mindre MB Sprinter i Kinna-Skene. De påstås att Vy inte lagt anbud denna gång. Vy hade under perioden aug 2018 till juni 2024 GFA107,KLC937,ONY192,STR248 och TXO752. Dessa överläts 07-03 till Vinga BP AB,Kungälv som ställde av dem 07-09.
Vy förvärvade HOA075 som fortfarande tillhör Vy och är i trafik. Dock inte i Skene.
I samband med att det blev ny trafikutövare för linjetrafiken   flyttade uppställningsplats till Skene. Samma plats som BiV hyrde en period 1995 och något år framåt.
Horredstrafiken hade en liten MB som de körde i Kinna och Fritsla tidigare före 2020 men senare tog de över körning som underentreprenör. Bl a körning av elever emellan skolorna som utföres ibland.

Skolkörning i Mark har varit omdiskuterad i bland.
Svansjö kommun ,senare Mark kn hade en skolbuss i Öxabäck till juni 1995. Ett antal taxiföretag körde skolfordon. Som beställningscentral kom Marks centrumtaxi bildas. Lokal granne med sjukhuset i Skene.
aug 1999 (?) började Marks Limousine AB köra skolturer. Det var 6 delägare och några andra som underentreprenörer. Sedan hände en del. Detta företag såldes till PTG (People Traven Group AB) som efter ett tag och "avlövning"såldes till Veolia.
Jag minns sista skolturerna de körde. Men har glömt av vilket datum det var. Marks Limo hade tidigare in ordnats i moderbolagets verksamhet. 2012 fanns det bussar som var märkta PTG.
Senare fick troligen (2008?) Vy (Nettbuss dåv namn) skoltrafiken men körde själva enbart i Sätila.
Swebus gick aug 1995 trafik i Sätila med stora bussar (ca 8 st) som året efter fick 3 st i garagt i Skene och resten i Sätila. aug 1996 blev Swebus underentreprenör åt Buss i Väst AB i några turer. Marks Limousine körde även någon tur å Swebus med deras fordon.
Slutligen fick Sohlberg trafiken och körde sedan vidare. Bergkvara tog över trafiken. Dock att det kan varit redan 2017 även om fordonen var märkta Sohlberg tills KK var färdig.
Från juni 1995 tog Buss i Väst över linjetrafiken och hade många (för många) entreprnörer. I samband med detta fick Swebus skolbussarna till Sätila. Swebus och Landvetterbuss (Härryda Taxi AB) hade kört tidigare. 1999 i mitten av året ville Swebus sälja depå i Skene. BiV tog tid på sig så det blev delägare i Marks Limo och några till som köpte depån. Sedan fick Swebus och Linjebuss fortsätta där. Landvetterbuss i Björred hakade sedan på ca 2000,efter att en tid stått vid Holma mattfabriks parkering.Det var urspungligen ett kort avtal för BiV. Man hade sagt upp uppställningsavtalet med bla tvätthall. Horredstrafiken var kvar vid Holma lite längre och fick sedan en uppställningsplats utanför Kinna. Där är man fortfarande och passar bra med körning i både Borås och Göteborg.Depån i Skene byggdes ursprungligen av Gunnarssons Buss och Swebus ihop.
Ett litet företag med några bussar hyrde en fabriksplan och parkeringsplats på Näsområdet i Kinna. Vid en konkurs såldes detta och taxi hyrde detta. Senare tog Marks Limo över hyreskontrakt. Veolia köpte detta som alltså användes av Marks Limo. 2011 i feb ställde sedan Veolia upp ett antal (på slutet ca 8 bussar) som gick Horred-Borås. Marks Limo ställde upp några skolfordon vid kanten mot Industrigatan och så på tre platser bredvid Veolia.I juli 2011 kom Vy dit och depån bytte ägare. Den hade däremellan fått staket.Vy/Nettbuss avvecklade skolbussarna i Sätila och man hann avveckla dessa. För någon månad senare kom det skolbussavtal i Bollebygd. De tre platserna kom att disponeras av Team verkstad. Detta är dotterbolag till Vy.
Vy har minskat ned sin busstrafik åtskilligt. Vy hade en gång nästan all skolbusstrafik i Halland. Men de hade underentreprenör till det mesta. Exakt vilken omfattning skolbusstrafiken i aug 2018 hade egentligen vet jag inte. Bergkvara och Horredstrafiken torde kört som underentreprenör åt Vy.
Namn tidigare på Vy Buss AB är Orusttrafiken i Henåns AB, Nettbuss och Vy. Hela NSB trafikverksamhet kallas Vy och ägaren är alltså norska staten.
Ursäkta för eventuell faktafel eller skrivfel.

Ulf Berlin

Tack för en fantastisk genomgång :) /Ulf