Vild strejk på ersättningstrafiken i Jakobsberg?

Startat av Maven, 08 augusti 2024, 13:14:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

Enligt inlägg på SL:s Facebook-sida i morse så stod 8 bussar uppställda p.g.a. "vild strejk" mitt i morgonrusningen. Någon som vet mer, eller är det bara någon resenär som missförstått?

Själv tycker jag att det är konstigt att inget skyddsombud stoppat denna trafik för länge sedan, då bussarna saknar såväl AC såväl som ordentliga vädringsluckor i fönstren. Bastuvärme är en underdrift, och det är inte första året som dessa skrotbussar används, utan de blir bara äldre och mer slutkörda för varje sommar.

buskörare

Eftersom det inte går att kräva AC, så är det inte möjligt att stoppa för det.

Niclas Wennerlid

Citat från: Maven skrivet 08 augusti 2024, 13:14:39 PMEnligt inlägg på SL:s Facebook-sida i morse så stod 8 bussar uppställda p.g.a. "vild strejk" mitt i morgonrusningen.

Jag hittar inte den informationen, har du möjlighet att länka till källan?

// Niclas

Maven

Jag gör ett försök:
https://www.facebook.com/KanalSL/posts/pfbid0pncShoPdu9PRJv8wPWL3FfWkJiGAwBP73rnzkLYZ16LAZ9ARYCyi9KJ9cdSFgD6dl
I SL:s inlägg länkat ovan (om Pride) finns en kommentar (av Peter Karlsson) skapad i morse 8 augusti kl. 06:56, som påstår detta om strejken.

Facebook är ju f.ö. numera värdelöst som kundtjänstforum, sedan Facebook tog bort möjligheten för användarna att skapa egna inlägg i företags flöden. Bättre att gå tillbaka till Kundo eller liknande som SL använde tidigare. Nu hamnar istället användarnas synpunkter hipp som happ i inlägg som SL har gjort om något helt annat.
Ett bra kundtjänstforum borde vara självklart för ett företag med så många privatkunder som SL, både för att få in synpunkter och för att kunna svara på frågor och ge utförligare information och förklaringar än vad som är rimligt när kundtjänst svarar i privata meddelanden.

Niclas Wennerlid

Tack, nu hittade jag inlägget.
Det verkar däremot inte vara bekräftat att det pågått en vild strejk eller att bussarna överhuvudtaget stått stilla, det påstås bara av personen som lämnade den kommentaren.

Vore intressant att få klarhet huruvida det stämmer eller inte.

// Niclas

-B8RLE-

Har precis åkt till Jakan, ersättningsbussarna rullar antagligen som vanligt idag.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Ulf Berlin

Om detta hade pågått"på riktigt"hade det nog blivit ett himla hallå om detta i de vanliga medierna typ SVT och övriga nyhetsflöden.../Ulf

Kvarne

Körde den aktuella dagen. Inget spår av någon strejk överhuvudtaget märktes. Troligare att nån resenär sett uppställda bussar och dragit egen slutsats.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 augusti 2024, 12:57:56 PMOm detta hade pågått"på riktigt"hade det nog blivit ett himla hallå om detta i de vanliga medierna typ SVT och övriga nyhetsflöden.../Ulf

Det betvivlar jag faktiskt. När det var protester mot SL ute på gatan framför Lindhagensgatan 100, angående tågvärdarna, var det helt tyst i media, med undantag av lokaltidningen Mitt i.
Media idag har väldigt lite intresse av att skriva om rätt stora händelser i kollektivtrafiken.

Bältes-Assar

Påståendet om den s.k strejken är ju skrivet av ett "Peter Karlsson" som  skriver typ vartannat inlägg i den där tråden och blir argare och argare ju längre fram på dagen det blir. Vi kan nog lugnt bortse från allt som detta "Peter Karlsson" skriver.

BSB101

Citat från: buskörare skrivet 08 augusti 2024, 16:35:56 PMEftersom det inte går att kräva AC, så är det inte möjligt att stoppa för det.
Går att lägga ett skyddsstopp om temperaturen är så hög eller låg att det blir farligt för personalen.

BSB101

Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2024, 11:54:25 AMDet betvivlar jag faktiskt. När det var protester mot SL ute på gatan framför Lindhagensgatan 100, angående tågvärdarna, var det helt tyst i media, med undantag av lokaltidningen Mitt i.
Media idag har väldigt lite intresse av att skriva om rätt stora händelser i kollektivtrafiken.
Viss skillnad på en protest och en vild strejk. Protester sker hela tiden utan att media uppmärksammar det men en vild strejk av lite storlek i kollektivtrafiken skulle nog få visst genomslag i media.

buskörare

Citat från: BSB101 skrivet 25 augusti 2024, 15:00:31 PMGår att lägga ett skyddsstopp om temperaturen är så hög eller låg att det blir farligt för personalen.

Nej, det går inte. Eftersom bussen inte räknas som arbetsplats, kommer ett sånt skyddstopp hävas direkt. Däremot har vi alltid rätt att byta buss och till och med avsluta passet om vi mår dåligt. Men ett generellt stopp går inte att få.

BSB101

Vem anser att bussen inte är en arbetsplats?

Ulf Berlin

Myndigheterna.
"Arbetsplatsen"är det stället där du har din utgångspunkt där du t ex har din chef eller hämtar dina körspecar.
Fordonet nu sitter i räknas som arbetsredskap.
(Hade bussen varit en arbetsplats hade du t ex behövt haft en toalett ombord...)/Ulf