T25 trafikförändringar SL

Startat av igel, 06 april 2024, 11:25:27 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

igel

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 april 2024, 07:33:09 AMDet jag tror att Niclas 1987 menar är att det finns nattrafik även vid Arninge station vilket Igel menade inte var fallet.

Med 695 öppnas en ny tvärförbindelse i kommunen nattetid då jag förmodar att 695 går via Ullna strand och Skavlöten till Löttingelund och Gribbylund medan 694 kör motorvägen från Viggbyholm till Arninge station.


På vardagnätter handlar det ju om, som du skriver, 694 och 695 som kommer att passera Arninge stn. För att den förbindelsen ska ha mening, måste linjerna i så fall få passning med varandra. Vilket torde vara en utmaning att lösa på något ekonomiskt vättigt sätt. Men man får vara glad om det fungerar, då passningar på mer än ett ställe brukar vara svårt stt åstadkomma.

IvveRivve004

Citat från: 846 skrivet 09 april 2024, 16:43:19 PMTrafikförändringarna för innerstaden ska klubbas nästa vecka och gälla efter att sommartidtabellen övergår till den vanliga tidtabellen igen i augusti. Detta enligt uppgifter i media: https://www.mitti.se/nyheter/regionen-svanger-tva-bussar-i-innerstan-blir-kvar-6.3.214304.3f3b2e93e9

Om uppgifterna är sanna, vilket de väl rimligen är, så innebär det alltså bl.a. följande:

Linje 54 slutar gå till Hjorthagen och går istället Reimersholme - Hornsberg.
Linje 56 slutar att trafikera Stora Essingen och de hållplatser var 56:an är enda linje dras alltså in helt.
Linje 57 tar över 54:ans sträcka norr om Gamla stan och får ändhållplats i Hjorthagen. Detta innebär att inga innerstadslinjer överhuvudtaget kommer att trafikera Sveavägen i fortsättningen, d.v.s. hållplatserna från Sergels torg fram till Stadsbiblioteket dras in helt för lokalt resande. Resenärerna som rest med 57:an från Frösundavik till stan hänvisas till en buss som går till Hallonbergen istället (!?).
Linje 65 blir återigen en kortlinje och går endast Centralen - Skeppsholmen. Hållplatserna på Kungsholmsgatan dras därmed in helt då 54:an får ändrad rutt.
Linje 72 och linje 75 kommer endast att gå i rusningstrafik vardagar med totalt sex turer per förmiddag resp. eftermiddag. Resenärer mellan Norra Djurgårdsstan och Stureplan/Hötorget/Cityterminalen får därmed under merparten av dagen en restid som blir 2 - 3 ggr längre. 

I övrigt blir det minskad turtäthet på många linjer, såväl stombussnätet som "vanliga" linjer. Linje 1 - 3 kommer t.ex. endast att gå var 20:e min i lågtrafik, 53:an kommer att gå var 20:e minut i mellantrafik och 55:an var 30:e min i mellantrafik för att nämna några linjer.
 

Glöm inte heller att 57:an ska sluta gå längs kajen och vända vid Tullgårdsparken (den lilla vändslingan i den sydliga änden av Östgötagatan) istället för vid Barnängen (hur man INTE utvecklar kommunikationen till det nybyggda kvarteret Persikan).

Buzzlover

Citat från: igel skrivet 06 april 2024, 11:51:08 AMEn ytterligare konstig förändring är förlängningen av 695 från Löttingelund till Arninge stn. Jsg förstår att man vill erbjuda nattrafik till Ullna strand, men sträckan därefter till Arninge stn känns som onödig. En sträcka som ändast går genom  ett kontors, handels, och industriområde samt slutar vid en station som saknar nattrafik. Det här måste vara en kostnadsdrivande förändring som knappast skapar något mervärde för resenärerna.
Här måste jag bestämt säga att förändringen inte alls är i onödan.
Resandet till Hägerneholm är mycket högt dygnets alla timmar, ofta så att sista 629:an har en del resenärer till b.la Måttbandsvägen eller Norrtorpsvägen även under småtimmarna.

Min känsla som arbetar på dessa linjer är att förändringen är definitivt nödvändig för boende i Hägerneholm och absolut inget onödigt, dessutom håller Hägerneholm på att utvidgas och ju större det blir destomer efterfrågan om nattrafik kommer det finnas då resterande del av Täby kommun har ovanligt god täckning nattetid.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!