Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Det verkar som L31 kör via Lundby gamla kyrka och Volvo Lundby, skall få tillbaka sin gamla körväg till december skiftet.

om de blir klara förstås.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Erling.L

Ändringar i mars för Keolis.

 

X5 startar och ersätter Svart X på delen Vallhamra till Centralen samt L50 Stenpiren till Frölunda torg. Körvägen för att koppla dessa har inte offentliggjorts i nuläget.

L 22 blir L38 och kortas till att vara Kippholmen till Skra bro.

L 23 byter till L 33

29 Ersätter Svart X på Hisingen och L22,36 på delen Hjalmar till Skra bro, vilka hållplatser den skall trafikera emellan Hjalmar och Klara är inte offentliggjort ännu men tydligen inte alla.

L 36 Kapas vid skra bro och inte fått info om hur fördelningen mellan Säve station och Säve flygplats blir och kommer inte ihåg vad som stod i upphandlingen. 

L 44 Ny ändhållplats Tuve centrum och sedan medsols varv i Tuve och Hinnebäcken indrages helt.

L 128 Förlängs till Nils Ericsson.

L 136 Läggs ner

L 141 De turer som idag börjar/slutar Hjalmar Kapas till Eketrägatan.

Vill minnas att det i upphandlingen stod något om nya nummer för fler linjer men inte hört mer om detta.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

VästSverige

Vad hittar man upphandlingen där linjesträckningen står och nya nummer

danneh

Blir 29 nya namnet på Svart X:s Hisingsdel? Fick för mig att det skulle bli något i 200-serien, men kan iof minnas fel... Skulle inte 20-serien dessutom vara reserverad för stombuss/citybuss?

Övriga förändringar kanske kommer sen? Vill ändå minnas att det var en del förändringar på nuvarande L31 bl.a.

VästSverige

Jag tror det blev fullt i 30 och 40 serien och den skulle heta linje 230. 16-19 har nog kvar nummerna ett tag till då nästa spårvagn sträcka öppnar december 2025.

Erling.L

Citat från: danneh skrivet 23 september 2024, 18:35:34 PMBlir 29 nya namnet på Svart X:s Hisingsdel? Fick för mig att det skulle bli något i 200-serien, men kan iof minnas fel... Skulle inte 20-serien dessutom vara reserverad för stombuss/citybuss?

Övriga förändringar kanske kommer sen? Vill ändå minnas att det var en del förändringar på nuvarande L31 bl.a.


Den skulle hetat 230 men har ändrats till 29, som jag uppfattat det för att ligga kvar i stadslinje numreringen.

Det jag fått till mig är att de linjerna i spannet 16 till 19 klarar sig i spannet 20 till 26 och att man därför använder 27 till 29 i ordinarie linjers nummer.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Erling.L

Det skall komma fler ändringar i juni och december, om spårvägen till Lindholmen blir klar i tid vill säga för december ändringarna.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

VästSverige

Då blir det många förändringar i Juni kanske nya största tidtabelleskiftet då Uddevalla, Norra Bohuslän (Tanum och Strömstad), Uddevalla, Alingsås, Skaraborg och nu även Hisingen och sen blir det andra ändringar för övriga linjer.

Alex

Citat från: Erling.L skrivet 24 september 2024, 06:56:24 AMDet jag fått till mig är att de linjerna i spannet 16 till 19 klarar sig i spannet 20 till 26 och att man därför använder 27 till 29 i ordinarie linjers nummer.

Varför ska man ta bort bussarna från 10-serien? Enligt linjeutredningen för spårvägen är väl snarare målet att reducera antalet spårvägslinjer?
Linje 12 kommer förmodligen användas till lindholmen, sedan finns även 14 och 15, kanske även 13, som kan användas till brunnsbo. Därefter finns det inga planerade (eller ens spekulerade) spårvägsprojekt som skulle behöva nya linjenummer.

Så jag skulle gissa på att 16-19 inte kommer att bytas ut inom snar framtid.

Erling.L

bara gått efter det jag fått till mig om varför man flyttat en del linjer redan till 30 serien typ 20,24.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

VästSverige

Citat från: Alex skrivet 28 september 2024, 22:06:24 PMVarför ska man ta bort bussarna från 10-serien? Enligt linjeutredningen för spårvägen är väl snarare målet att reducera antalet spårvägslinjer?
Linje 12 kommer förmodligen användas till lindholmen, sedan finns även 14 och 15, kanske även 13, som kan användas till brunnsbo. Därefter finns det inga planerade (eller ens spekulerade) spårvägsprojekt som skulle behöva nya linjenummer.

Så jag skulle gissa på att 16-19 inte kommer att bytas ut inom snar framtid.

L10 och L12 ska gå till Lindholmen då ersätter L2 L10s sträcka till Väderlidsgatan (Biskopsgården). L12 ersätter L2 till Mölndal.

L2 Biskopsgården - Brunnsparken - Annedal - Högsbotorp
L10 Lindholmen - Brunnsparken - Guldheden
L12 Lindholmen - Centralstationen - Mölndal

Jag har för mig att en sträcka till Järnbrott skulle byggas och en tunnel mellan Hisingen och Linnéplatsen.

Det står mer här:

https://goteborg.se/wps/portal/start/kommun-och-politik/handlingar-och-protokoll/bolagshandlingar/valj-bolag-och-ar/!ut/p/z1/jZDNCoJAFIWfxSe4d67DiMthJPsxpqEk525kSAmhLCJa9PRpe8Wz--B8Z3GAoQLuw6e7hnf36MNtYM-q3mgyQkpBaRFnqGSR2C2mlFuC87-wJ6PEGsnmJl2hQpc5d0gQbQy8xMeJaFzmzxR4ft4PfjLp7yQcgYHDZfwD_KsNzchdA14olATPe1lW31PrdRT9AJ0rT0Y!/p0/IZ7_IA2C144129L3D064L7OJ092GK4=CZ6_IA2C144129L3D064L7OJ092GO2=NJreadDocument=Eid!42471=action!readDocument==//0.0%20Dagordning%20styrelsem%C3%B6te%20GS%20221123.docx.pdf


Tanum97

Citat från: VästSverige skrivet 24 september 2024, 07:28:03 AMDå blir det många förändringar i Juni kanske nya största tidtabelleskiftet då Uddevalla, Norra Bohuslän (Tanum och Strömstad), Uddevalla, Alingsås, Skaraborg och nu även Hisingen och sen blir det andra ändringar för övriga linjer.

Norra Bohuslän är framflyttat till Juni 2026.

Alex

Citat från: VästSverige skrivet 29 september 2024, 08:32:00 AML10 och L12 ska gå till Lindholmen då ersätter L2 L10s sträcka till Väderlidsgatan (Biskopsgården). L12 ersätter L2 till Mölndal.

L2 Biskopsgården - Brunnsparken - Annedal - Högsbotorp
L10 Lindholmen - Brunnsparken - Guldheden
L12 Lindholmen - Centralstationen - Mölndal

Jag har för mig att en sträcka till Järnbrott skulle byggas och en tunnel mellan Hisingen och Linnéplatsen.

Det står mer här:

https://goteborg.se/wps/portal/start/kommun-och-politik/handlingar-och-protokoll/bolagshandlingar/valj-bolag-och-ar/!ut/p/z1/jZDNCoJAFIWfxSe4d67DiMthJPsxpqEk525kSAmhLCJa9PRpe8Wz--B8Z3GAoQLuw6e7hnf36MNtYM-q3mgyQkpBaRFnqGSR2C2mlFuC87-wJ6PEGsnmJl2hQpc5d0gQbQy8xMeJaFzmzxR4ft4PfjLp7yQcgYHDZfwD_KsNzchdA14olATPe1lW31PrdRT9AJ0rT0Y!/p0/IZ7_IA2C144129L3D064L7OJ092GK4=CZ6_IA2C144129L3D064L7OJ092GO2=NJreadDocument=Eid!42471=action!readDocument==//0.0%20Dagordning%20styrelsem%C3%B6te%20GS%20221123.docx.pdf



Tack för att du länkade den rapporten hade tappat bort länken, men det var denna jag refererade till när jag skrev att de vill reducera antalet linjer. Här är två förslag som båda har 11 linjer trots att 3 nya grenar har byggts. Ändringarna i innerstan så som allelänken/lindholmsförbindelsen medför inga nya linjer bara andra körvägar.

Så tror att västtrafik flyttar 20-25 för att få plats med eventuella stomlinjer men 16-19 kommer nog få ligga kvar ett tag till. I alla fall till efter detta dokumentets tidshorizont som är till 2040, 2050 om vi ska vara realistiska när alla dessa utbyggnader kan vara klara.

VästSverige

Det var det tredje förslaget jag använde när jag skrev om L2, L10 och L12. Detta kommer genomföras december 2025 om inte Lindholmen blir försenad.

Alex

Jag vet, nämnde även i mitt första inlägg att det förmodligen kommer introduceras en ny linje 12. Observera att detta bara är en studie och att det i slutändan är västtrafik som bestämmer, men det kommer nog att bli så.
Det jag syftade på med mitt inlägg var att långt in i framtiden (2040) finns det ingen plan på att introducera så pass många linjer att spårvägen behöver serien 16-19. Förslag 3 här var bara för att hantera om lindholmen blev klar innan allélänken, och var planerad sedan 1999.