Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

VästSverige

Nån som vet vad dem nästa X linjer kommer heta och varför inte 100 heter X5.

VästSverige

Det jag menar är att varför 100 inte är en expresslinje.

Bernt Talbrant

Det står Express på 100-bussarna i alla fall.

VästSverige


Maven

Och bussarna har ju den nya expressbussmålningen med rosa framhörn.
Man anser kanske att linje 100 är ett så etablerat och expressbussmässigt nummer att det inte behövs något X.

VästSverige

Okej men jag undrar vad 1 Express kommer heta.

Knallhatt

Västtrafik har i anbuden olika trafikkoncept, Områdesbuss, Metrobuss, Express och för linje 100 Regionexpress.
Områdesbuss är de vanliga i blå design, Metrobuss (eller stombuss) är bussarna med grön front (linje 16, 58 med flera) och Expressbuss är de nya X-linjerna med rosa front.
Regionexpress ingick inte i Expresskonceptet (X-linjer) och skulle ha lila front. Vid trafikstart har VT dock inte genomfört detta utan de fick också rosa front (men inte X-nummer).


  • Kommande linje X5 är en ny linje som delvis tar över nuvarande Svart Express och skall gå Frölunda - Vallhamra. Linje 50 försvinner då på sträckan Frölunda - Brunnsparken.
  • Kommande linje X6 är en ny linje som tar över nuvarande Röd Express och skall gå Lilla Varholmen - Landvetter.
  • Kommande linje X76 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 176 och skall gå Rannebergen - Lundby.
  • Kommande linje X77 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 177 och skall gå Lövgärdet - Volvo Torslanda.
  • Kommande linje X90 är en ny linje som tar över nuvarande Lila Express och skall gå Torslanda - Mölndal.
 

S Svensson

Nu har det blivit två olika länkar om expressbussar !
Det finns ett teoretisk resonerande om vad det hela betyder. Man kan rita in detta och det handlar om att enbart vissa platser och inte alla utmed en väg kan åka med busslinjen.
Som jag skrivit tidigare är Västtrafik en sammanslagning av länshuvudmännen i Göteborg-och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län. Därtill fanns ett kommunalförbund,Göteborgsregionens kommunalförbund som hade trafik GL  /senare GLAB,samt länshuvudman i Halland som hade hand om trafik i Halland där Kungsbacka tillhör men även delar av Älvsborg och andra kommuner i Halland t ex delvis Varberg, ingick.

Att då jämföra expressbussar i de olika delarna med olika bakgrund kan helt enkelt inte göras. GL expresser fanns emellan Uddevalla och Varberg 1990-01-07 till cirka 1992-08-18 eller 19. Då Kungsbackapendeln började köra kördes röd x till Rävlanda även om den fortfarande på pappret fortfarande gick till Kungsbacka. Var inställd pga politiska problem.
I Skaraborg inrättades "Länspendel" och linje 1 gick emellan Karlsborg och Lidköping ordinarie riksvägar. Linje 200 gick Skövde-Lidköping och gjorde en visit i Varnhem. Detta anges ofta av Västtrafik att folk väljer att åka en snabbare busslinje. Min uppfattning är att det är andra delar som gör att folk väljer om det finns möjlighet att välja. Linje 300 drogs det in hållplatser med motivering att mer folk skulle välja åka buss. Men jag tror inte detta är något skäl. Jag märkte i alla fall inte detta. Även linje 330(430) skulle det dras in hållplatser men kommunen lyckades hindra detta.
Fn vill Västtrafik dra in Mollaryd och Torpåkra på delen Borås-Herrljunga med tåg. Det är lite resenärer men med tanke på att busslinjen drogs in så kan det inte vara svårt att köra tåg. Dock kostnad för att bygga ut plattformen.
Det kan vara bra att expresslinjen inom Göteborg. Det var 1974 som man började utreda och sedan genomföra även om det delvis inte var så mycket express. Flera nuvarande X-linjer härstammar därifrån. Sedan finns delar av GL express kvar på vissa delar t ex L Varholmen-Göteborg. Torslanda kommundel har fått en stor befolkningsökning och några personer har verkat för att bilda egen kommun. Jag tror det var ett misstag att inte fortsätta driva kollektiv i Kommunalförbundets regi. Den nuvarande taxekonstruktionen med en zon i närområdet är bra.

Men vad tror Ni om bilåkandet i framtiden. Att ha egna laddstolpar verkar bli dyrt. Även för kommunerna är detta dyrt. Sedan är väl dieselpriset lika högt för bussar som privatbilar. Jag minns hur folk jan 1974 gick över till att åka buss. Kommer folk att göra samma om några månader i år 2022 ?

VästSverige

Knallhatt

Tack men hur hitta du dem X linjerna har letat på Västtrafiks hemsida

Knallhatt

CitatTack men hur hitta du dem X linjerna har letat på Västtrafiks hemsida

Dom är inte på VT hemsida än, det är en del i en pågående upphandling

VästSverige

Citat från: Knallhatt skrivet 01 februari 2022, 15:04:17 PM
Dom är inte på VT hemsida än, det är en del i en pågående upphandling

Vart hittar man upphandlingen?

VästSverige

#11
Nån som vet nånting om stombusslinjer i Göteborg.
Eller nya busslinjer.
Eller nån som har förslag på nya busslinjer i Västra Götaland.

VästSverige

Det här expresslinjerna som jag vet än så länge som går på EL

• X1 Partile-Lindholmen-Torslanda 
• X2 Gerrebacka-Operan-Billdal     
• X3 Gråbo-Göteborg-Särö           
• X4 Kungälv-Göteborg-Mölnlycke
• X5 Frölunda-Vallhamra
• X6 Lilla Varholmen-Landvetter
• X76 Rannebergen-Lundby
• X77 Lövgärdet-Volvo Torslanda
• X90 Torslanda-Mölndal
Undrar dock till exempel vad Stenungsund Express kommer få för X nummer
Citat från: Knallhatt skrivet 01 februari 2022, 09:30:03 AM
Västtrafik har i anbuden olika trafikkoncept, Områdesbuss, Metrobuss, Express och för linje 100 Regionexpress.
Områdesbuss är de vanliga i blå design, Metrobuss (eller stombuss) är bussarna med grön front (linje 16, 58 med flera) och Expressbuss är de nya X-linjerna med rosa front.
Regionexpress ingick inte i Expresskonceptet (X-linjer) och skulle ha lila front. Vid trafikstart har VT dock inte genomfört detta utan de fick också rosa front (men inte X-nummer).


  • Kommande linje X5 är en ny linje som delvis tar över nuvarande Svart Express och skall gå Frölunda - Vallhamra. Linje 50 försvinner då på sträckan Frölunda - Brunnsparken.
  • Kommande linje X6 är en ny linje som tar över nuvarande Röd Express och skall gå Lilla Varholmen - Landvetter.
  • Kommande linje X76 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 176 och skall gå Rannebergen - Lundby.
  • Kommande linje X77 är en ny linje som delvis tar över nuvarande linje 177 och skall gå Lövgärdet - Volvo Torslanda.
  • Kommande linje X90 är en ny linje som tar över nuvarande Lila Express och skall gå Torslanda - Mölndal.
 


VästSverige

Citat från: S Svensson skrivet 01 februari 2022, 11:33:34 AM
Nu har det blivit två olika länkar om expressbussar !
Det finns ett teoretisk resonerande om vad det hela betyder. Man kan rita in detta och det handlar om att enbart vissa platser och inte alla utmed en väg kan åka med busslinjen.
Som jag skrivit tidigare är Västtrafik en sammanslagning av länshuvudmännen i Göteborg-och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län. Därtill fanns ett kommunalförbund,Göteborgsregionens kommunalförbund som hade trafik GL  /senare GLAB,samt länshuvudman i Halland som hade hand om trafik i Halland där Kungsbacka tillhör men även delar av Älvsborg och andra kommuner i Halland t ex delvis Varberg, ingick.

Att då jämföra expressbussar i de olika delarna med olika bakgrund kan helt enkelt inte göras. GL expresser fanns emellan Uddevalla och Varberg 1990-01-07 till cirka 1992-08-18 eller 19. Då Kungsbackapendeln började köra kördes röd x till Rävlanda även om den fortfarande på pappret fortfarande gick till Kungsbacka. Var inställd pga politiska problem.
I Skaraborg inrättades "Länspendel" och linje 1 gick emellan Karlsborg och Lidköping ordinarie riksvägar. Linje 200 gick Skövde-Lidköping och gjorde en visit i Varnhem. Detta anges ofta av Västtrafik att folk väljer att åka en snabbare busslinje. Min uppfattning är att det är andra delar som gör att folk väljer om det finns möjlighet att välja. Linje 300 drogs det in hållplatser med motivering att mer folk skulle välja åka buss. Men jag tror inte detta är något skäl. Jag märkte i alla fall inte detta. Även linje 330(430) skulle det dras in hållplatser men kommunen lyckades hindra detta.
Fn vill Västtrafik dra in Mollaryd och Torpåkra på delen Borås-Herrljunga med tåg. Det är lite resenärer men med tanke på att busslinjen drogs in så kan det inte vara svårt att köra tåg. Dock kostnad för att bygga ut plattformen.
Det kan vara bra att expresslinjen inom Göteborg. Det var 1974 som man började utreda och sedan genomföra även om det delvis inte var så mycket express. Flera nuvarande X-linjer härstammar därifrån. Sedan finns delar av GL express kvar på vissa delar t ex L Varholmen-Göteborg. Torslanda kommundel har fått en stor befolkningsökning och några personer har verkat för att bilda egen kommun. Jag tror det var ett misstag att inte fortsätta driva kollektiv i Kommunalförbundets regi. Den nuvarande taxekonstruktionen med en zon i närområdet är bra.

Men vad tror Ni om bilåkandet i framtiden. Att ha egna laddstolpar verkar bli dyrt. Även för kommunerna är detta dyrt. Sedan är väl dieselpriset lika högt för bussar som privatbilar. Jag minns hur folk jan 1974 gick över till att åka buss. Kommer folk att göra samma om några månader i år 2022 ?

Tack för ditt långa inlägg det kanske kommer hända att många åker buss.

Erling.L

Kommer en del ändringar 2023 men har dem inte tillgängliga nu
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus