Huvudmeny

Ny Buss av Arriva.

Startat av Möllers, 27 juni 2007, 02:28:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Har hittat en ny Scania Omnilink som kör i Netherlands, Amsterdam.
Rätt snygg lack  :D

http://www.bus-photo.net/showphoto.php?2561

M224

Ja den var inte dum. Och jag älskar gula regskyltar, tycker att det ser trevligt ut. Speciellt med EU-märket. Dom nya svenska reg-skyltarna är fula och ser tråkiga ut, dessutom verkar det vara riktiga amatörer som har kommit på idén med att dom inte ska vara laminerade. Texten försvinner ju på nolltid.  :'(

Niklas Bygdestam

Citat från: M224 skrivet 27 juni 2007, 08:43:22 AM
Ja den var inte dum. Och jag älskar gula regskyltar, tycker att det ser trevligt ut. Speciellt med EU-märket. Dom nya svenska reg-skyltarna är fula och ser tråkiga ut, dessutom verkar det vara riktiga amatörer som har kommit på idén med att dom inte ska vara laminerade. Texten försvinner ju på nolltid.  :'(



Jag tycker att moderna svenska reg-skyltar med EU-märke faktiskt är riktigt snygga. De ser väldigt europeiska ut och påminner lite om de tyska. Däremot tycker jag inte om moderna svenska reg-skyltar utan EU-märke. De tycker jag ser tråkiga ut
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

M224

#3
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 juni 2007, 10:40:39 AM


Jag tycker att moderna svenska reg-skyltar med EU-märke faktiskt är riktigt snygga. De ser väldigt europeiska ut och påminner lite om de tyska. Däremot tycker jag inte om moderna svenska reg-skyltar utan EU-märke. De tycker jag ser tråkiga ut

Jag gillar också dom nya svenska skyltarna med EU-märket, men man kunde väl valt ett mer orginellt typsnitt???

Storbrittaniens har ett unikt typsnitt, Tyskland, Franrike och Holland verkar också ha egna.

Det hade varit kul om dom hade valt ett snyggare typsnitt, men det är väl som vanligt i landet "lagom"  :-\

Edit: kollade på vv.se, det finns visst fortfarande möjlighet att beställa en ny skylt utan EU-märke, förstår inte alls vitsen med det, i stort sett alla nya fordon jag ser har den med EU-märket. Den utan är ruskigt ful!  :'(

tomsa

Citat från: M224 skrivet 27 juni 2007, 12:09:19 PM
Edit: kollade på vv.se, det finns visst fortfarande möjlighet att beställa en ny skylt utan EU-märke, förstår inte alls vitsen med det, i stort sett alla nya fordon jag ser har den med EU-märket. Den utan är ruskigt ful!  :'(

Skylt med EU-märke är egentligen avsedd för montage som bilens bakre skylt, då det bak på bilen skall finnas nationalitetsbokstav vid färd utanför rikets gränser. Skylt utan EU-märke är avsedd för montage som bilens främre skylt, där det inte, egentligen, skall finnas någon nationalitetsbokstav. Det är dock fortfarande fritt fram att montera skylt utan EU-märke bak och komplettera bilen med ett "S-märke" från macken eller biltillbehörsbutiken :)

Informationen om skyltarna med eller utan märke fanns att läsa hos vägverket när dessa infördes.

Niklas Bygdestam

Citat från: tomsa skrivet 27 juni 2007, 19:47:29 PM
Skylt med EU-märke är egentligen avsedd för montage som bilens bakre skylt, då det bak på bilen skall finnas nationalitetsbokstav vid färd utanför rikets gränser. Skylt utan EU-märke är avsedd för montage som bilens främre skylt, där det inte, egentligen, skall finnas någon nationalitetsbokstav. Det är dock fortfarande fritt fram att montera skylt utan EU-märke bak och komplettera bilen med ett "S-märke" från macken eller biltillbehörsbutiken :)

Informationen om skyltarna med eller utan märke fanns att läsa hos vägverket när dessa infördes.


Det är ovanligt i Sverige med bilar som har EU-skylt bak och skylt utan EU-märke i fram. Nästan alla nya bilar och även bussar har EU-skyltar både fram och bak. Ibland ser man bilar det sitter två olika skyltar, dvs den ena är EU-skylt men inte den andra men det brukar oftast vara bilar där den ena skylten bytts och ägaren bara har bytt den ena mot EU-skylt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

tomsa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 juni 2007, 19:56:39 PM

Det är ovanligt i Sverige med bilar som har EU-skylt bak och skylt utan EU-märke i fram. Nästan alla nya bilar och även bussar har EU-skyltar både fram och bak. Ibland ser man bilar det sitter två olika skyltar, dvs den ena är EU-skylt men inte den andra men det brukar oftast vara bilar där den ena skylten bytts och ägaren bara har bytt den ena mot EU-skylt

Sant, jag tror det är p g a att nybilsförsäljare får bättre pris på att köpa in skylthållare av samma storlek, och när man väljer att ha skyltar med EU-märke bak, så tar man samma storlek fram. Min semesterbuss följer rådet från lanseringen, utan märke fram, med märke bak... :) Fast det är jag det. *ler*

Niklas Bygdestam

Citat från: tomsa skrivet 27 juni 2007, 20:04:03 PM
Sant, jag tror det är p g a att nybilsförsäljare får bättre pris på att köpa in skylthållare av samma storlek, och när man väljer att ha skyltar med EU-märke bak, så tar man samma storlek fram. Min semesterbuss följer rådet från lanseringen, utan märke fram, med märke bak... :) Fast det är jag det. *ler*


Fast jag undrar om Vägverket verkligen helt seriöst tänkte sig att bilar skulle ha olika skyltar fram och bak? Titta i alla andra länder som använder EU-skyltar. Där brukar det också sitta EU-skyltar både fram och bak på fordonet. Storbritannien har vita skyltar fram och gula bak och där har båda skyltarna EU-märke så där är det verkligen meningen att det ska vara EU-skyltar både fram och bak. Även i de länder som inte är med i EU men som har liknande lösningar med blått märke brukar ha dessa både fram och bak

Föresten kan jag påpeka som en liten kul grej att Danmark nu är enda EU-landet som inte har varken EU-skyltar eller någon annan variant med blått fält på sidan. De tillhör också ett av få länder i hela Europa som inte har någon form av blått nationalitetsmärke på regskyltarna. Ett annat land är Schweiz som inte är med i heller EU och har gammalmodiga regskyltar som av typsnitt som funnits i minst 50 år
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.