Veolia Östergötland

Startat av Victor, 28 juli 2014, 15:47:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Victor

Var idag i Linköping och såg Man-ledbussar med nummer 7035,7037,7040 och 7041. De har tidigare gått i Norrköping men är nu i Linköping? Någon som vet varför de är omplacerade? 

Leif D

Utan att egentligen veta, så äre väl för att de går åt mindre antal bussar i Norrköping över sommaren.
Antar de kommer tillbaka snart igen.
;-)

Sven W

Hej

Jag vet inte heller men kan tänka mig en annan förklaring. I Linköping har det länge varit brist på tätortsvagnar.  Vid det öppna huset hos Veolia på försommaren fick jag veta att man avser att konvertera några MAN linjevagnar (i serien 6004-13) till tätortsvagnar. Det är möjligt att man tänkt om och istället vill komplettera med ledvagnar. Vad Norrköping då får istället kan man ju undra.

Jag kollade 7035 i bilregistret. Den är fortfarande skriven på Norrköping, så det kanske är Leifs tolkning som är troligast.

Jag tar en liten koll på sta'n imorgon för att se om det finns fler främmande fåglar på gatorna.

Hälsningar
Sven


Gunnar

Anledningen är att det kommer att bytas bussar mellan Linköping och Norrköping (gäller MAN ledbussarna) för att jämna ut miluttaget på bussarna.

Oskar A

I Norrköping har jag hittills sett 7005 och 7006 som alltså flyttats åt andra hållet.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ebermark

Citat från: Gunnar skrivet 28 juli 2014, 21:38:18 PM
Anledningen är att det kommer att bytas bussar mellan Linköping och Norrköping (gäller MAN ledbussarna) för att jämna ut miluttaget på bussarna.

Precis. Bussarna i Linköping rullar betydligt mer än de i Norrköping. Alla Norrköpings ledbussar lär vara flyttade till Linköping och i motsatt riktning har lika många Linköpingsbussar gått.

Vad gäller konvertering (omlackning till röd stadslack) av ett antal (tror det är 5 st) MAN-bussar som går i förortstrafiken så beror det på utökningar i stadstrafiken, dels från skolstarten i augusti (linje 10 och 15) dels från tidtabellsskiftet i december (linje 1, 13 samt 18). Utöver omlackering av förortsbussar så har huvudmannen beställt ytterligare två ledvagnar för att klara utökningarna från december. Den ena lär bli 3650 från E-tuna som kommer tas i drift inom kort. 3650 har stått i snart ett år i depån i Linköping i sin gröna sörmlandslack, men nu kommer den till användning och ansluter till sina syskon 3645-49 från E-tuna som sattes i trafik i Linköping i augusti förra året.

Bussmicke

Du får gärna återkomma När alla är i gång så vi vet vad som verkligen skedde, vilka som blev stadsbussar osv,.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.