Huvudmeny

NOB 5092...

Startat av Ulf Berlin, 27 augusti 2013, 14:48:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...gör ännu god tjänst i Värmlandstrafiken :)

Karlstad Bussstn 2 augusti/Ulf

Sundås

Kul med en gammal Kalmarbuss :-)

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bernt Talbrant

Citat från: Sundås skrivet 27 augusti 2013, 22:10:38 PM
Kul med en gammal Kalmarbuss :-)



Som ursprungligen rullade i Skåne...

Jacob

Har den lackats om alla flyttar eller fick den behålla Kalmargult vid flytten till Värmland? Känns annars lite onödigt att en buss behövts lackas om två gånger till gult ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jan

Bussen var Skånegul när den kom från fabriken.
I branschen 37 år

Jacob

Citat från: Jan skrivet 28 augusti 2013, 05:13:36 AM
Bussen var Skånegul när den kom från fabriken.

Men min fråga var om den lackats om två gånger (Skåne->Kalmar och Kalmar->Värmland) eller om den fick behålla Kalmarlacken i Värmland. Att bussen var skånegul från fabrik är ju självklart eftersom den ursprungligen rullade i Skåne.

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Jan

Citat från: Jacob skrivet 28 augusti 2013, 13:21:35 PM
Men min fråga var om den lackats om två gånger (Skåne->Kalmar och Kalmar->Värmland) eller om den fick behålla Kalmarlacken i Värmland. Att bussen var skånegul från fabrik är ju självklart eftersom den ursprungligen rullade i Skåne.

//Jacob
Varför är det en självklarhet, att bussen var Skånegul när den kom från fabriken. Skåne län bildades 1999 innan dess var bussarna vita i Kristianstad län och lila i Malmöhus län. De första bussarna som fick den nya skånefärgen gul eller grön kom först 2000 - då även det året 5092 kom till Ängelholm.
Med min kommentar om färgen var för de som inte kände till vilken det rör sig om här.
2000 kom ett stort antal bussar till Swebus Skåne, den första var 4868 och den sista var 5093.
Du var 6 år när detta skedde men kanske kommer du ihåg detta ändå!
I branschen 37 år

CD

#7
Citat från: Jan skrivet 29 augusti 2013, 15:25:01 PM
Varför är det en självklarhet, att bussen var Skånegul när den kom från fabriken. Skåne län bildades 1999 innan dess var bussarna vita i Kristianstad län och lila i Malmöhus län. De första bussarna som fick den nya skånefärgen gul eller grön kom först 2000 - då även det året 5092 kom till Ängelholm.
Med min kommentar om färgen var för de som inte kände till vilken det rör sig om här.
2000 kom ett stort antal bussar till Swebus Skåne, den första var 4868 och den sista var 5093.
Du var 6 år när detta skedde men kanske kommer du ihåg detta ändå!

Måste rätta dig här, de första bussarna som var gula levererades redan hösten 1999 dessa Swebus 5065-88(89-93 kom senare),  Linjebuss 2203-2206, 2418-2420 och Thygessons 07-12. Dessa hade gult stolstyg.
Första gröna bussarna bör ha varit de Linjebussar som flyttades från Lund till Kristianstad.

Lars

Den o 5095 kom till Arvika nylackade i VTAB nya design.
5092 flyttade senare till Karlstad medan 5095 är kvar.
Det är små skillnader i nyansen på gula bussar och länsbolagen är noga med att den är rätt.
Även VTAB bussar med granar lackades om när de högg ner skogen