Några SKE bussar...

Startat av Ulf Berlin, 25 maj 2013, 19:30:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...alltså dom som tillhör Skelleftebuss AB och som kör åt länstrafiken i Västerbotten
i sin EGEN lackering(!).
Här kommer ett urval tagna vid/omkring Skellefteås bussstn den 14 maj i år:

327 vid bussbyteshållplatsen Ånäset ute vid E4an halvvägs mellan Umeå-Skellefteå för resande från/till Robertsfors(Hembyn för rocktjejerna i Sahara Hotnights :))

62 Hur många sådana finns kvar här?

66 Även här finns det Solarisar i stadstrafiken 8)

303

292








133 Hur många sådana här finns det i Sverige(1-1=0-1)med barnvagnsplatsen längst bak?Idiotiskt >:(


279!

På bussstationen kör dom grejerna med gaffeltruck mellan godsbussarna ;)


Och dom har även en liten lastbil

Enligt info på tidtabellen för stadstrafiken har Skelleftebuss 125 bussar!
Detta låter väldigt mycket,men dom kör ju en hel del charter så.../Ulf







Greger Larsson

Trevligt.
Av OmniLinkarna återstår numera endast två st(61+62) sedan 60 sålts till Svenssons i Saxvallen i mars i år.
Vad gäller barnvagnsplatsen på van Hool-ledarna så är den ju inte helt optimal, lindrigt sagt. Undrar varför man valde denna konfiguration, om det var någon överbliven order till Flygbussarna som togs över, eller? (De här bussarna gick som nya i förortstrafik runt Umeå).

Ulf Berlin

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 maj 2013, 19:51:27 PM
Trevligt.
Av OmniLinkarna återstår numera endast två st(61+62) sedan 60 sålts till Svenssons i Saxvallen i mars i år.
Vad gäller barnvagnsplatsen på van Hool-ledarna så är den ju inte helt optimal, lindrigt sagt. Undrar varför man valde denna konfiguration, om det var någon överbliven order till Flygbussarna som togs över, eller? (De här bussarna gick som nya i förortstrafik runt Umeå).
Tack för info,men då räknar du inte Skelleftehamnstrafiken som"förortstrafik"alltså?/Ulf

Ersa

#3
Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 maj 2013, 19:30:10 PM
...alltså dom som tillhör Skelleftebuss AB och som kör åt länstrafiken i Västerbotten
i sin EGEN lackering(!).

Varför ett utropstecken? Finns det verkligen någon mångårigt bussintresserade som missat att länsfärger aldrig förekommit i norra Västerbotten, annat än på vissa enstaka långlinjer som t.ex Kustbussarna och linje 300?

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 maj 2013, 19:51:27 PM
Vad gäller barnvagnsplatsen på van Hool-ledarna så är den ju inte helt optimal, lindrigt sagt. Undrar varför man valde denna konfiguration, om det var någon överbliven order till Flygbussarna som togs över, eller? (De här bussarna gick som nya i förortstrafik runt Umeå).

XWH302 är f.d. Abramssons 5, och vad jag minns så specades dessa VanHooler helt enligt hur Busspoolen ville ha dem till sin trafik till Sävar, Holmsund och Vännäs. Jag har inte hört någonstans att någon tidigare FAC-specning "hängt kvar" och påverkat Busspoolens beställning. Det är ju ett bra tag mellan FAC:s och Busspoolens VanHool-beställningar. Men ingenting är ju iofs omöjligt.

När jag ser bilden på barnvagnen reagerar jag istället på att man valt att ta in barnvagnen in i bussen. På Holmsunds- och Sävartrafiken var det vanligare att man satte in vagnen i bagageutrymmet under golvet, medan "korgen" med barnet spändes fast på ett säte.
Men numera (i tillgänglighetens namn) kanske det är vanligare med lösa barnvagnar som flyger iväg med barn och allt vid en krock? Utveckling av trafiksäkerhetstänkandet?

Ove Bojarp

   Är det inte någon form av lift för handikappade med rullstol eller barnvagnar eller
   liknande längst bak? Jag tycker det liknar något däråt längst ned.

Jan

Citat från: Ove Bojarp skrivet 25 maj 2013, 23:56:33 PM
   Är det inte någon form av lift för handikappade med rullstol eller barnvagnar eller
   liknande längst bak? Jag tycker det liknar något däråt längst ned.
Till vänster finns en lite lucka som öppnas då man vill nyttja liften.
I branschen 37 år

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2013, 23:20:09 PM
--
XWH302 är f.d. Abramssons 5, och vad jag minns så specades dessa VanHooler helt enligt hur Busspoolen ville ha dem till sin trafik till Sävar, Holmsund och Vännäs. Jag har inte hört någonstans att någon tidigare FAC-specning "hängt kvar" och påverkat Busspoolens beställning. Det är ju ett bra tag mellan FAC:s och Busspoolens VanHool-beställningar. Men ingenting är ju iofs omöjligt.
--


Jodå, jag vet var bussen kommer ifrån, däremot inte varifrån man fick idén till den udda konfigurationen, onekligen är det mycket flygbuss över det hela.
Hursomhelst, i nuvarande användning hade det varit bättre med normal placering av dörrar och barnvagnsplats.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 maj 2013, 09:36:13 AM
Jodå, jag vet var bussen kommer ifrån, däremot inte varifrån man fick idén till den udda konfigurationen, onekligen är det mycket flygbuss över det hela.
Hursomhelst, i nuvarande användning hade det varit bättre med normal placering av dörrar och barnvagnsplats.

Visst är det så, men en vidare förklaring av historiken till andra berörda i tråden tyckte jag ändå var lite på sin plats, mest så att andra parter lättare kunde förstå bakgrunden. Detta då det inte alls framkom i startinlägget.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2013, 23:20:09 PM
Varför ett utropstecken?...
Tja,det hade väl kunnat vara en :),eller en ;),eller en :D,eller en...
Det är ju alltid intressant att några regioner i landet skiljer sig ännu från det i övrigt länslackade landet ;)
(Det är väl f ö inte många trafikutövare som skriver ut direktnumret till VDn i busstidtabellen ;))/Ulf
Vi tar väl en SKEbuss till

Groggverandan 209 på Umeå bussstn på kvällen 14 maj på(antagligen)kommande tågersättning