Huvudmeny

KEO 9352...

Startat av Ulf Berlin, 01 november 2012, 21:14:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...är en av 5(?)informationsbussar/vagnar som finns i Stockholmsområdet.

Fruängen 12 10 10
Är det SLs egna fordon som sedan har lagts ut på entreprenad till Keolis eller har dom
kommit på Keolis eget initiativ?
Bilen är tydligen en Renault/Master med tyska Lööwe tillbyggnad;Reg nummer NGU 217/Ulf

homer

Det är helt Keolis initiativ och en av orsakerna att de vann E19 upphandlingen, Tyvärr måste jag väl säga att dem trots mer än ett år har gått så har användningen inte kommit igång ännu och frågan är väl om den någonsin kommer att göra det.

de borde dessutom vara mer än 5, men jag är inte säker, har dessutom hört från säkra källor att dem kostar upp emot 25000 kronor/ st i leasing varje månad

Tommy E

Citat från: homer skrivet 01 november 2012, 21:34:51 PM
Tyvärr måste jag väl säga att dem trots mer än ett år har gått så har användningen inte kommit igång ännu och frågan är väl om den någonsin kommer att göra det.

Nu vet jag inte så mycket om hur ofta bilarna används, men när jag och Daniel T var i Skärholmen för ett par månader sedan stod en sådan bil där, och jag har för mig att en till likadan dök upp efter ett tag.

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Matte

Nästan varje dag när jag kör buss och är i Gullmarsplan så står en av dom där. Och som sagt Skärholmen är ett bra tips också där finns dom ofta. Och jag gissar att Slussen är ett bra ställe att se dom på också. Så visst används dom.

homer

de klart att de används som rena transportfordon av kundvärdarna, men de här avancerade skåpet har ju massor med funktioner som man inte använder och de var det jag syftade på...

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 02 november 2012, 12:55:28 PM
de klart att de används som rena transportfordon av kundvärdarna, men de här avancerade skåpet har ju massor med funktioner som man inte använder och de var det jag syftade på...
och som sådana är de förstås en dyrbar variant, jämfört med andra småbilar som depåerna brukar ha tillgång till för personaltransporter.

I Nacka/Värmdö är väl problemet att det är vid Slussen som det skulle behövas en sådan här - men där finns ju absolut ingen plats att ställa den på. Där har ju också SL ett av sina SL-center. Sedan är det väl så att trafikvärdar gör sig bäst med att vara ute bland folk vid hållplatser och annat. Det är ju dit resenärerna går och man letar ju inte upp någon lastbil för att få svar på sina frågor (särskilt som man knappt känner till att det kan finnas sådana).

Möjligen skulle det vara till hjälp om det händer något som stoppar upp trafiken. Men det rör ju egentligen kanske mest spårtrafik - och någon sådan bedriver man ju inte. I Sydväst skulle det väl förvisso vara bra om det blev fel på pendeltågen - men då är det ju Nobina som kör ersättningsbussarna (som första avtalspart) och inget som väl egentligen Keolis då skall behöva lägga ner resurser på för att hjälpa till med (även om det förstås drabbar deras bussresenärer också).  Men det är väl alltså först när det är en större ström förvirrade resenärer som någon form av samlingsplats kan vara en bra idé, exempelvis i form av en lätt lastbil...


Tommy E

Citat från: homer skrivet 02 november 2012, 12:55:28 PM
de klart att de används som rena transportfordon av kundvärdarna, men de här avancerade skåpet har ju massor med funktioner som man inte använder och de var det jag syftade på...

Okej, då förstår jag hur du menar. Har någon lust att berätta mer om vilka avancerade funktioner skåpet har? :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Optimal

Jag fick däremot höra att dessa ska säljas då dom inte används mer än att köra runt värdarna och då är en bil bättre. Samt att dessa bilar/bussar betalades Kontant.

Ted Selander

Citat från: Jim skrivet 02 november 2012, 22:04:17 PM
Jag fick däremot höra att dessa ska säljas då dom inte används mer än att köra runt värdarna och då är en bil bättre. Samt att dessa bilar/bussar betalades Kontant.
Möjligen var 11 stycken sammanlagt litet att ta i. Sen leverans och svårigheter att koppla ihop all utrustning gjorde att det dröjde innan de kunde användas alls. Köp- och säljrykten kommenterar jag inte, mer än att kontanter sällan används i vita affärer. Det kan dock bli aktuellt med flytt till andra trafikområden så småningom. Nej, jag berättar inte vart.

Optimal

Citat från: Ted S skrivet 02 november 2012, 22:23:42 PM
Möjligen var 11 stycken sammanlagt litet att ta i. Sen leverans och svårigheter att koppla ihop all utrustning gjorde att det dröjde innan de kunde användas alls. Köp- och säljrykten kommenterar jag inte, mer än att kontanter sällan används i vita affärer. Det kan dock bli aktuellt med flytt till andra trafikområden så småningom. Nej, jag berättar inte vart.

Menade inte att dom köptes med "kontanter" utan att man köpte dom utan avbetalning, leasing osv.

Jo

Citat från: Jim skrivet 02 november 2012, 23:43:48 PM
Menade inte att dom köptes med "kontanter" utan att man köpte dom utan avbetalning, leasing osv.

Vilket i alla fall stämmer med bilregistret där varken kredit eller leasing finns noterat.

Bussmicke

Jag såg 2 stycken i Älvsjö förra fredagen, tror det var 9352+9354
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussfanatikern

Kan det inte ha varit meningen att bilarna skulle användas för att sälja resekort och biljetter ifrån? Så är det ju här i Götet.