Normalgolvare på SL 433...

Startat av Ulf Berlin, 30 maj 2012, 15:21:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 maj 2012, 20:25:14 PM
Man kanske får loss lite vagnar från Råsta när Arriva tar över?

Eller ännu senare: Täby? Där har man väl ett antal rätt nya B12MA (av 2002 års modell eller senare), som med stor fördel sattes in på Åkersbergalinjerna efter incidenten med lastbilen på järnvägen. Detta för att avlasta tågersättningslinje 28.
Hellre att bussarna får förstärka hårt belastade 400-linjer tills de kommer upp i 15-årsålden, än att skrotas ut på Hölö i förtid. Anser jag iaf.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2012, 20:31:10 PM
Eller ännu senare: Täby? Där har man väl ett antal rätt nya B12MA (av 2002 års modell eller senare), som med stor fördel sattes in på Åkersbergalinjerna efter incidenten med lastbilen på järnvägen. Detta för att avlasta tågersättningslinje 28.
Hellre att bussarna får förstärka hårt belastade 400-linjer tills de kommer upp i 15-årsålden, än att skrotas ut på Hölö i förtid. Anser jag iaf.
Säkerligen kommer det ständigt behövas förstärkningar i området. Hör ju till ett av trafikområdena som växer mest. Nu är det ju dock på nåder ens att Norrort får ha kvar sina till januari 2013 - så det är nog ingen idé att hoppas.

Sedan torde nog Keolis plan vara att försöka få in det ökade behovet i ordinarie turlista. Det brukar både SL och operatören önska. Förstärkning blir ju i regel rätt dyrt - då man ju i ofta fördubblar sittplatsutbudet, när behövet snarare är något högre turtäthet. Tyvärr finns det ju rätt mycket behov i trafikområdet - bara från 2009-2010 året ökade man ju med 6 000 resenärer per vardag (om än det var en ovanligt stor ökning)...

Däremot finns det ju en hel del potential att effektivisera trafiken i högtrafik - om man tar bort (eller reducerar) en del av den parallellgående trafiken. Men det lär man väl inte hinna få ordning på till hösten - och inte ens till i december, om någonsin (SL måste ju gå med på det - det där med blålinjer är ju känsligt bl.a.). Men i grunden är ju 471 en rätt misslyckad linje och 474 behöver inte ha så mycket trafik hela vägen till/från Hemmsta i rusningstrafik - som några exempel.

Gör man inte reduceringar av det slag som nämns ovan, så lär man väl dock behöva rätt många nya bussar årligen - om utvecklingen fortsätter i samma takt som idag. 

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2012, 19:47:55 PM
Texten "Extrabuss" som man vill ha fram snabbt ligger ju nästan längst ner i listan över specialdestinationer...  knappast smidigt. Den listan skulle behöva en rejäl sortering, med de mest praktiska texterna överst. De allra minst använda som "Kyrkbuss" och "Badbuss" kan istället vara längst ner.

I övrigt lyfter jag på hatten för tillståndet att förstärka med normalgolvare på extraturer mellan de tidtabellslagda avgångarna. Mycket bra! :)
Fast om man är kvar i samma omlopp och väljer spec.dest igen så står markören kvar på senast använda... Firmanamnet är också onödigt långt ner, men som sagt, gång två så står redan markören där...


På ajFån