En Vega i Vaxholm...

Startat av Ulf Berlin, 05 december 2011, 18:05:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...och alltså inte en i sjön utan en Carrus ;)
Under sommaren/hösten kördes flera turer med Carrusar på linje 670
och här syns 5739 vid Västerhamnsplan den 2 september i år./Ulf

Bussmicke

Sjukt snyggt, det snyggaste jag sett från dig

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 05 december 2011, 19:45:07 PM
Sjukt snyggt, det snyggaste jag sett från dig

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ja, en riktigt trevlig bild! Nu rullar ju dessa Vegor i Norrtälje igen, med Nobina-nummer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 december 2011, 21:27:14 PM
Ja, en riktigt trevlig bild! Nu rullar ju dessa Vegor i Norrtälje igen, med Nobina-nummer.

"Igen" blir ett lite fel ordval, då ingen paus förekommit. :) Det var 4-5 st Vegor dom "lämnades kvar" i Norrtälje, hyrdes av Nobina och som sedermera blev helt överskrivna på Nobina. Dvs köpta.

Resten hamnade väl i Ryssland? Det med Vegor överfyllda Rimbogaraget i Vallby är numera helt tomt.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2011, 23:32:41 PM
"Igen" blir ett lite fel ordval, då ingen paus förekommit. :) Det var 4-5 st Vegor dom "lämnades kvar" i Norrtälje, hyrdes av Nobina och som sedermera blev helt överskrivna på Nobina. Dvs köpta.

Resten hamnade väl i Ryssland? Det med Vegor överfyllda Rimbogaraget i Vallby är numera helt tomt.

Tack för uppgifterna. :-)
Har noteringar om att några Vegor var stationerade i Täby under hösten 2011, huvudsakligen för trafik på linje 670 (men de syntes ibland på 178:an).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 05 december 2011, 19:45:07 PM
Sjukt snyggt, det snyggaste jag sett från dig
Tack för det :)
Ibland lyckas man med miljöbilderna ;)/Ulf

sajola

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2011, 23:32:41 PM


Resten hamnade väl i Ryssland? Det med Vegor överfyllda Rimbogaraget i Vallby är numera helt tomt.

NEEEEEJJJ  :'( :'( Varför inte i Rimbotrafiken.... j***ar vad skönt de e att åka Vega jämfört med de nya b9s på 677....  :'( Tur att det är två kvar iallafall...

Ersa

#7
Citat från: sajola skrivet 06 december 2011, 23:26:06 PM
NEEEEEJJJ  :'( :'( Varför inte i Rimbotrafiken.... j***ar vad skönt de e att åka Vega jämfört med de nya b9s på 677....  :'( Tur att det är två kvar iallafall...

Vegorna har B10-motorer och dessa klarar inte alls av att köras på RME. Så gissningsvis "rök" majoriteten av Vegorna för att SL anser att drivmedlet RME i gamla 8500:or från Botkyrka är bättre än jämnåriga Vegor med bekväma stolar, bälten, AC och andra dylika små detaljer.

Nu klarar ju B12:orna från 2002 och framåt samt B9:orna inte heller riktigt av RME-bränslet. Två av de nya B9S:erna på 677:an har redan fått motorhaverier, och en av de två år gamla röda B9S:erna som bl.a går på 639 har fått en total motorrenovering två gånger på bussens två levnadsår. Att RME dessutom ökar utsläppen av kväveoxider rejält i dessa gamla ej optimerade motorer talar dock SL väldigt tyst om.




Citat"Vid RME-drift är utsläppen av växthusgasen koldioxid 60-80 procent lägre än vid dieseldrift, beroende på odlingsmetoder. Utsläppen av partiklar är vanligen något lägre vid RME-drift medan utsläppen av kväveoxider är lika höga eller något högre. Detta förutsätter att motorn är optimerad för RME. Annars kan utsläppen bli höga".
Utdrag från: http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/rapsolja-rme.aspx

Martin Maltkvist

RME i motorerna är väl som Accessmaskinerna, "Det ska bara funka"...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussfanatikern

Med bra katalysator och effektivt partikelfilter så borde man väl kunna få en dieselmotor i stort sätt lika ren som RME-motor.

mushkot

Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 december 2011, 01:27:02 AM
Med bra katalysator och effektivt partikelfilter så borde man väl kunna få en dieselmotor i stort sätt lika ren som RME-motor.
Dieseldrift är väl i stort sett lika "ren" som RME sett till utsläpp, bara att en del av koldioxiden från RME är icke-fossil...

sajola

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2011, 23:55:49 PM
Vegorna har B10-motorer och dessa klarar inte alls av att köras på RME. Så gissningsvis "rök" majoriteten av Vegorna för att SL anser att drivmedlet RME i gamla 8500:or från Botkyrka är bättre än jämnåriga Vegor med bekväma stolar, bälten, AC och andra dylika små detaljer.

Nu klarar ju B12:orna från 2002 och framåt samt B9:orna inte heller riktigt av RME-bränslet. Två av de nya B9S:erna på 677:an har redan fått motorhaverier, och en av de två år gamla röda B9S:erna som bl.a går på 639 har fått en total motorrenovering två gånger på bussens två levnadsår. Att RME dessutom ökar utsläppen av kväveoxider rejält i dessa gamla ej optimerade motorer talar dock SL väldigt tyst om.



Utdrag från: http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/rapsolja-rme.aspx


ok... det förklarar ju... bara att grattulera ryssarna.. fina bussar om man städar ur dem lite...

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2011, 23:55:49 PM
Vegorna har B10-motorer och dessa klarar inte alls av att köras på RME. Så gissningsvis "rök" majoriteten av Vegorna för att SL anser att drivmedlet RME i gamla 8500:or från Botkyrka är bättre än jämnåriga Vegor med bekväma stolar, bälten, AC och andra dylika små detaljer.

Nu klarar ju B12:orna från 2002 och framåt samt B9:orna inte heller riktigt av RME-bränslet. Två av de nya B9S:erna på 677:an har redan fått motorhaverier, och en av de två år gamla röda B9S:erna som bl.a går på 639 har fått en total motorrenovering två gånger på bussens två levnadsår. Att RME dessutom ökar utsläppen av kväveoxider rejält i dessa gamla ej optimerade motorer talar dock SL väldigt tyst om.



Utdrag från: http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/rapsolja-rme.aspx
Nja, SL har nog inget att säga om att man kör viss del av trafiken på diesel i sig - det är ju bara ett löfte som Nobina har lovat utöver kraven i avtalet, som väl var 50 procent av vagnarna på förnyelsebart under de första åren. Så det är ju inget SL kravt från början, utan något Nobina lovat i sitt anbud.  Å andra sidan hade väl inte Nobina en tanke på att man skulle behöva använda Busslinks gamla vegor. Och att köra på något annat förnyelsebart  än RME i Roslagen,  när det ännu inte finns någon bra lågentréledbuss tillgänglig för gas - vore ju vanvettigt - MAN:s regionalanpassade ledbuss är ju inte helt optimerad för dåliga landsvägar precis.